Neoweb.nl

Waterstofeconomie: technisch of sociaal vraagstuk?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pieterdepiet

  • *
  • 12
  • +12/-0
  • Dit forum is het helemaal !
Waterstofeconomie: technisch of sociaal vraagstuk?
« on: June 28, 2005, 01:51:51 PM »
Stel dat waterstof voor de volgende generaties een belangrijke plaats inneemt in de samenleving; dat er een soort waterstofecomie zal ontstaan.

Mijn vraag is dan wat nu nog de belangrijkste verandering zijn die plaats moeten nemen. Is dat het opraken van olievoorraden? het superieur worden van de technologie ten opzichte van de huidige energievoorziening? Of is het misschien een kwestie van politieke wil met juiste besluitvorming en regelgeving?

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re: Waterstofeconomie: technisch of sociaal vraagstuk?
« Reply #1 on: June 28, 2005, 04:49:11 PM »
Allereerst is er 'onderwijs' nodig

Iedereen weet tegenwoordig dat auto's op benzine rijden
Iedereen weet dat electriciteit wordt opgewekt in koolcentrales en kerncentrales
De meeste mensen denken bij waterstof aan 'waterstofbom' of 'explosiegevaar'
Slechts een kleine groep mensen weet dat waterstof nuttig is als energiedrager.
Ik heb zelf vroeger op de basisschool of middelbare school daar weinig van mee gekregen. Tegenwoordig worden jonge studenten al wel op deze ontwikkeling gewezen.
De volgende generatie zal de toepassing van waterstof beter begrijpen.

Als iedereen straks weet wat waterstof is, moet het ook nog beschikbaar zijn.
Er moet dus een infrastructuur komen waarbij waterstof net zo normaal wordt als benzine, water of electriciteit.
In 10 tot 15 jaar tijd is kabel in heel Nederland ingevoerd. Dat moet ook gebeuren met waterstofleidingen en als je dan toch bezig bent, leg dan gelijk glasvezel tot iedere deur.
Ook tankstations moeten naast euro95, euro98, diesel, gas(lpg), lucht en water ook waterstof gaan aanbieden. De industrie moet dan wel een standaard bereiken op het gebied van 'koppelstukken'.

Vanuit Politiek oogpunt kan de waterstof economie behoorlijk worden gestimuleerd met allerlei subsidies voor waterstof gebruik of extra belastingen op vervuilende voertuigen.
Leg spitsstroken aan waar je 140 of 150 km/h mag rijden, mits je auto een waterstofauto is.

De markt zal daarnaast zelf op zoek gaan naar alternatieven, nu de olie schaarser en duurder wordt. 
Voor biodiesel en ethanol zijn relatief weinig aanpassingen nodig, maar de wereld kan nooit alleen op die brandstoffen rijden (zoveel landbouwgrond is er kortweg niet ).
Het mooie aan waterstof is dat alle energie uiteindelijk omgezet kan worden in waterstof.
Maar ook perslucht of chemische accu's hebben dit voordeel. In de toekomst kun je dus een mix van voertuigen gaan zien. voertuigen op waterstof, voertuigen op electriciteit (accus), voertuigen op perslucht, voertuigen op biobrandstoffen en voertuigen op conventionele brandstoffen.
Nog een voordeel: biodiesel, ethanol, aardgas, olie, steenkolen, kernenergie, fusienergie, windenergie, zonnepanelen etc kunnen allemaal worden geconverteerd naar waterstof, perslucht of chemische accu's (WPCA). Op die manier kan een dip in de olieproductie worden opgevangen door het verstoken van extra aardgas/steenkool of het bijplaatsen van enkele kernreactoren.

Eventuele kan je van waterstof weer aardgas (CH4) maken, maar dit process is op dit moment nog onrendabel!

Maar er zitten ook schaduwkanten aan waterstof. Bij de productie van waterstof gaat een hoop rendement verloren. Daarnaast zijn voor waterstofmotoren allerlei onderdelen nodig van materialen die ook 'eindig' zijn (zoals platina).

Op dit moment zijn er al (concepten van) waterstofauto's, waterstofbrommers en motors, waterstof boten en zelfs al waterstofvliegtuigen!
Ook draagbare electrische apparaten kunnen worden uitgerust met kleine brandstofcellen.