Neoweb.nl

WASUB: Mensaangedreven onderzeeër

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

  • *****
  • 3.071
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
WASUB: Mensaangedreven onderzeeër
« on: July 01, 2005, 10:23:31 AM »
Mensaangedreven onderzeeër aast op wereldrecord
 
bron:planet.nl/news
 
Een team van de TU Delft hoopt deze week een wereldrecord te vestigen tijdens de International Submarine Race die in de VS plaatsvindt.
Aan deze wedstrijd nemen teams uit de hele wereld deel met zelf ontworpen en gebouwde duikboten die uitsluitend door mensenkracht wordt aangedreven.

Ambitieus
Het 21-koppige team van de TU Delft neemt voor de eerste keer deel aan de International Submarine Race, die voor de achtste keer wordt gehouden. Zij gaan de strijd aan met teams van andere universiteiten, bedrijven, overheidsinstellingen, individuen en onderzoekslaboratoria. Plaats van handeling is een bijna 1000 meter lang waterbassin van de Amerikaanse marine in Bethesda in de Amerikaanse staat Maryland.

Ondanks het gebrek aan ervaring gaat het Nederlandse team gelijk voor de overwinning en een wereldrecord. “Testen in de sleeptank van het Maritiem Onderzoeksinstituut Marin van de Universiteit Wageningen hebben uitgewezen dat het huidige snelheidsrecord van 13,3 km uit 2001 te verbeteren is”, aldus Christien Windmeier van de TU Delft.

Ter vergelijking: het huidige record van 13,3 km per uur uur is ongeveer twee maal de gemiddelde snelheid van wereld- en olympisch kampioene Inge de Bruijn.

Twee onderdelen
Het Delftse team zal zich vooral op het behalen van en zo hoog mogelijke snelheid richten, weet Windmeier. “De race bestaat uit twee onderdelen: een snelheidsrace waarbij de deelnemers een afstand van 100 meter moeten overbruggen en een slalomrace. Aangezien de nadruk van de Delftse trapduikboot op de hydrodynamica ligt, beschouwt het team de snelheidsrace als de grootste uitdaging.

De teams mogen meerdere pogingen ondernemen. De optimale snelheid wordt uiteindelijk bepaald over een van tevoren vastgesteld traject van tien meter tussen de meters 45 en 55. Aangezien de teams achter elkaar deelnemen, is de winnaar pas vrijdag bekend.”

Dikke sigaar
De Deftse trapduikboot, een uitvloeisel van ontwerp-oefeningen voor verschillende ingenieurstakken, heeft het uiterlijk van een dikke sigaar met een propeller aan de achterkant.

De sleutel tot een maximale prestatie van de WASUB, zoals de Delftse onderzeeër heet, is een reductie van de aërodynamische weerstand. Op dit gebied kon het meeste gewonnen worden, aldus het team. Huidige ontwerpen zijn gebaseerd op 2D laminaire stromingsprofielen. Bij het ontwerpen van de WASUB is de verwachte stroming driedimensionaal gemodelleerd. Dit heeft in een aanzienlijke weerstandsvermindering geresulteerd.

Daar lijkt het team inderdaad in geslaagd, want testen in het proefbassin brachten uitstekende hydrodynamische eigenschappen aan het licht, zo berichtte Kennislink na afloop van de testen in februari van dit jaar.

Haring in een ton
Het aërodynamische ontwerp heeft ook zijn nadelen, want de bestuurder mag absoluut geen last van claustrofobie hebben. Als een haring in een ton dient de inzittende de duikboot aan te drijven. Via een trapsysteem zoals dat bekend is van de fiets, wordt de propeller in werking gezet. Om een heus wereldrecord neer te zetten, zal de bestuurder als een bezetene moeten trappen.

De inzttende krijgt lucht via een duikersuitrusting. Mocht er onverhoeds iets misgaan, dan kan de bestuurder aan een noodhendel trekken voor secundaire luchttoevoer. Ook beschikt de duikboot over een reddingsboei en een groot ontsnappingsluik. Daarnaast zijn er tijdens de race duikers aanwezig die in noodgevallen kunnen ingrijpen.

Links:
WASUB-onderzeeër
International Submarine Race

Offline Robert

  • *****
  • 3.071
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: WASUB: Mensaangedreven onderzeeër
« Reply #1 on: July 05, 2005, 11:21:16 AM »
Het Nederlandse team van de TU Delft is tijdens de de International Submarine Race 2005 knap tweede geworden. Ze moesten alleen de universiteit van Quebec voor zich dulden.

Offline Zachary

  • ***
  • 121
  • +10/-3
  • Gender: Male
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: WASUB: Mensaangedreven onderzeeër
« Reply #2 on: August 24, 2005, 02:40:35 AM »
Jammer dat ze niet gewonnen hebben, misschien volgend jaar beter. Moeten ze niets aanpassenaan het ontwerp dan, dat hij dan sneller is?
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!

Offline Robert

  • *****
  • 3.071
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
WASUBII: Mensaangedreven onderzeeër (human subnmarine)
« Reply #3 on: June 22, 2006, 09:42:52 AM »
Mensaangedreven onderzeeër gepresenteerd
 
bron:planet.nl
 
Dinsdag presenteerden Delftse studenten de WaSub II, hun nieuwe door menskracht aangedreven onderzeeër in in het buitenbad van zwembad De Zien in Uitgeest.
De studenten van de TU Delft hopen met hun duikboot een nieuw wereldrecord te vestigen tijdens de Human Powered Submarine Contest 2006, die van 19 juli tot 23 juli in Californië wordt gehouden.

Internationale wedstrijd
Aan deze wedstrijd nemen teams uit de hele wereld deel met zelf ontworpen en gebouwde duikboten die uitsluitend door mensenkracht wordt aangedreven.

Het WaSub-team van de TU Delft neemt voor de tweede keer deel aan de International Submarine Race, die voor de negende keer wordt gehouden. Zij gaan de strijd aan met teams van andere universiteiten, bedrijven, overheidsinstellingen, individuen en onderzoekslaboratoria.

Plaats van handeling is het Offshore Modelling Basin in Escondido, Californië. De onderzeeërs zullen varen over een afstand van 90 meter, waarbij hun snelheid wordt gemeten over een interval ongeveer 10 meter.

Vernuftige opvolger
WaSub II is de opvolger van WaSub die tijdens de International Submarine Race 2005 een knappe tweede plaats behaalde, diverse prijzen in de wacht sleepte en een nieuw wereldrecord voor de snelste eenpersoons onderzeeër vestigde. Dit jaar wil het team dat record verbeteren.

De nieuwe Delftse trapduikboot heeft net als vorig jaar het uiterlijk van een dikke sigaar met een propeller aan de achterkant, maar om nog sneller te kunnen varen heeft het team nieuwe technieken toegepast.

Er is een automatische piloot ingebouwd om de besturing makkelijker te maken zodat de piloot zich volledig kan richten op het zo hard mogelijk fietsen, de romp is beter afgewerkt en er is een ‘variable pitch’. Dit laatste betekent dat de stand van de propeller aangepast wordt aan het vermogen van de piloot en aan de snelheid van de onderzeeër. Ook is er getest met luchtsmering (airlubrication)

Links:
[urlhttp://www.wasub2.tudelft.nl/index.php?id=15]WaSub II / WaSub 2 [/url]
TU Deltf

Offline D.Heusden

  • *****
  • 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Re: WASUB: Mensaangedreven onderzeeër
« Reply #4 on: July 27, 2006, 08:03:26 AM »
Delftse onderzeeër in de prijzen
 
bron:planet.nl
 
Studenten van de TU Delft hebben met hun mensaangedreven onderzeeër twee prijzen gewonnen bij de Human Powered Submarine Contest in de Verenigde Staten.
De studenten wonnen de prijs voor het beste ontwerp en kregen een onderscheiding voor de productie van de onderzeeër. Dat liet de universiteit maandag weten.

Vernuftig ontwerp
Het team van de TU Delft nam met de zogeheten WaSub II voor de tweede keer deel aan de International Submarine Race, een internationale wedstrijd voor zelf ontworpen en gebouwde duikboten die uitsluitend door mensenkracht worden aangedreven.

De Delftse trapduikboot heeft net als zijn voorganger het uiterlijk van een dikke sigaar met een propeller aan de achterkant, maar om nog sneller te kunnen varen heeft het team nieuwe technieken toegepast.

Er is een automatische piloot ingebouwd om de besturing makkelijker te maken zodat de piloot zich volledig kan richten op het zo hard mogelijk fietsen, de romp is beter afgewerkt en er is een ‘variable pitch’. Dit laatste betekent dat de stand van de propeller aangepast wordt aan het vermogen van de piloot en aan de snelheid van de onderzeeër.

Botsing
Toch bracht de WaSub II niet alleen maar geluk. Tijdens de wedstrijden ging van alles mis. Een luik schoot los, er kwam water in het besturingssysteem en een botsing tegen de wand van het bassin op topsnelheid maakte een einde aan de race. Er kon niet meer gevaren worden en zodoende werd er geen officiële tijd neergezet.

De boot wordt verscheept naar Nederland, waar de studenten de onderzeeër zullen repareren en perfectioneren.