Neoweb.nl

Mitterrand gaf opdracht voor aanslag op Rainbow Warrior van Greenpeace

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Mitterrand gaf opdracht voor aanslag

bron:planet.nl

De toenmalig Franse president François Mitterrand heeft in 1985 expliciet toestemming gegeven voor de aanslag op de Rainbow Warrior.
Dat heeft de Franse krant Le Monde bekendgemaakt aan de hand van nieuwe informatie. Het schip van Greenpeace zonk, na twee ontploffingen, in de haven van Auckland, Nieuw-Zeeland. Men ging er al lange tijd vanuit dat Mitterand wist van de aanslagen, maar nu is ook duidelijk geworden dat hij er expliciet toestemming voor heeft gegeven.

Fernando Pereira
De ontploffingen sloegen een groot gat in de romp, waardoor de Rainbow Warrior snel zonk. Door de aanslag kwam de Nederlands-Portugese fotograaf Fernando Pereira om het leven. Hij verdronk toen hij trachtte zijn fotomateriaal te redden uit zijn cabine. De Rainbow Warrior raakte onherstelbaar beschadigd en ligt nu als blijvend monument op de zeebodem in Matauri Bay.

Le Monde publiceerde een 23 pagina's tellend rapport van admiraal Pierre Lacoste, daterend van 8 april 1986, onder meer over een ontmoeting met Mitterrand op 15 mei 1985 in het Elysée. "Ik vroeg de president of hij me toeliet het neutralisatieproject dat ik had uitgewerkt op vraag van (minister van Defensie Charles) Hernu, in werking te zetten. Hij heeft me de toestemming gegeven, melding makend van het belang dat hij hechtte aan de kernproeven".

Kernproeven
Lacoste was destijds chef van de Franse geheime dienst. De Rainbow Warrior lag in Nieuw Zeeland omdat Greenpeace bezig was met protestacties tegen Franse kernproeven in Mururoa, een atol in Frans Polynesië. Parijs wilde verhinderen dat de milieuorganisatie actie zou voeren tegen de kernproeven in het zuiden van de Stille Oceaan.

Leden van de milieuorganisatie Greenpeace hebben zondag de aanslag herdacht op de Rainbow Warrior, twintig jaar geleden. De ceremonie werd gehouden bij het wrak van het schip, dat na de dubbele bomaanslag werd afgezonken voor de kust van Nieuw-Zeeland.

De Rainbow Warrior was het Nederlandse vlaggeschip van de milieu-organisatie Greenpeace, totdat het door Frankrijk tot zinken werd gebracht.

Helden
Op het vlaggenschip van Greenpeace ontploften op 10 juli 1985 twee bommen. Agenten van de Franse geheime dienst hadden de explosieven geplaatst. De beide geheim agenten werden gearresteerd en tot lange gevangenisstraffen veroordeeld. Ze mochten na korte tijd Nieuw-Zeeland verlaten om hun detentie in eigen land uit te zitten. Frankrijk haalde hen in als helden en liet hen na een kort en licht huisarrest vrij.