Neoweb.nl

'Discovery is een fragiel vehikel'

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« on: July 12, 2005, 03:12:21 PM »

bron:nu.nl

Na honderden nieuwe onderdelen, aanpassingen, reparaties en inspecties heeft de NASA het volgende resultaat verkregen: Niemand kan de veiligheid van de zeven astronauten, die volgens plan woensdag vertrekken, garanderen.
Het wordt de eerste vlucht van de Discovery sinds nog geen kilo brandwerend schuim de Columbia in februari 2003 fataal werd. De zeven astronauten aan boord verloren allen hun leven. De vlucht van de Discovery staat gepland voor woensdag, maar kan door weersomstandigheden of door technische problemen makkelijk uitgesteld worden tot 31 juli.

Veilig genoeg“Het is niet zo veilig als het had kunnen zijn”, is de cryptische omschrijving van John Logsdon, lid van het team dat onderzoek deed naar de ramp met de Columbia. “De vraag is dan dus. Is het veilig genoeg om er een team van astronauten in te laten vliegen. En ik denk, ik hoop, dat het antwoord ja is.”

Logsdon is van mening dat de NASA in alle eerlijkheid heeft gekeken naar de problemen en vooral ook een nieuwe cultuur heeft geschapen waarin mensen werken die problemen tijdig inzien en werken aan oplossingen.

Anderen zijn minder zeker van hun zaak. De ‘Return to Flight Task Group’ presenteerde vorige week een kritisch rapport. En andere experts zijn van mening dat de NASA belangrijke veiligheidsaspecten over het hoofd ziet en zelfs suggesties die het probleem kunnen oplossen bewust negeert.

Kwestie van tijd
“Intern klinken soms geluiden dat het een kwestie van tijd is voordat deze missie verongelukt”, aldus Don Nelson, een gepensioneerd NASA-technicus die in zijn 36-jarige carrière heeft gesleuteld aan de Gemini, de Apollo, het Skylab en de eerste shuttle-programma’s. Nelson heeft tijdens zijn werk voor de NASA altijd gepleit voor schietstoelen die voor de astronauten dienst zouden doen als ontsnappingsmodule. De astronauten zijn bij eventuele fatale technische mankementen nu bijna kansloos.

“Bij beide ongelukken, zowel met de Challenger en Columbia, had de crew nog kunnen leven als er ontsnappingsmodules aanwezig waren”, zegt Nelson. Ook bij de ramp met de Challenger in 1986 kwamen alle zeven
astronauten om het leven.

De NASA zegt echter dat bij de inbouw van schietstoelen het programma zoveel vertraging op loopt en de kosten zo enorm de pan dreigen uit te rijzen, dat het simpelweg niet haalbaar is.

Belangrijke problemen
Volgens de NASA hebben de technici zich al de tijd bezig gehouden met de oplossing van de belangrijkste problemen.

-De buitenste brandstoftak, waar het dodelijke stukje brandwerend schuim vanaf kwa, is totaal veranderd en veilig verklaard.
-Er zijn sensoren aangebracht die eventuele problemen eerder melden zodat er op tijd opgetreden kan worden.
-En er zijn aditionele stappen genomen om problemen zowel in de lucht als op de grond te voorkomen.

“Zoals het er nu naar uitziet, lijkt alles in orde”, aldus G. Scott Hubbard, ook lid van het onderzoeksteam van NASA in Californië. “Ik heb de mensen heel veel werk zien verzetten en ik ben onder de indruk van de resultaten”.

Ook uit andere hoeken klink positief commentaar, alhoewel er consequent wordt gewezen op de gevaren van ruimtevaart en op het feit dat daar de ogen niet voor gesloten mogen worden. “Mensen kunnen nu eenmaal fouten maken. We kunnen alleen maar trots zijn dat we allemaal ons uiterste best doen om het zo veilig mogelijk te maken”, zegt Eileen Collins, een inmiddels gepensioneerde astronaut die tijdens een 12 dagen durende missie verantwoordelijk was voor het afleveren van onderdelen bij het internationale ruimtestation ISS. “Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we klaar zijn voor een nieuwe missie”.

Verouderd materiaal
Toch moet ook NASA erkennen dat de Amerikanen eigenlijk met verouderd materiaal vliegen. Ook al is er sinds het ongeluk met de Columbia meer dan 1,5 miljard dollar geïnvesteerd in vernieuwing, de technologie van shuttles is gebaseerd op kennis en onderdelen uit de jaren 70. Duizenden onderdelen zijn oud en dat kan de hele missie uiteindelijk opbreken.

“Het is een fragiel, riskant vehikel”, zegt Logsdon. “Maar het is wel het enige vehikel dat we hebben”. Een vervelende bijkomstigheid is dat de verbeteringen die aan de brandstoftak, de tank die verantwoordelijk was voor het ongeluk, alleen echt getest kan worden door ‘m in gebruik te nemen.

“Dit moet ook gezien worden als een echte testvlucht”, zegt voormalig astronaut Winston Scott. Ik kan me geen geval herinneren waarbij zoveel nieuwe technologie, verbeteringen en veranderingen ineens de ruimte in is gegaan”.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Re: 'Discovery is een fragiel vehikel'
« Reply #1 on: August 10, 2005, 10:38:38 AM »
Gelukkig is de space shuttle weer veilig geland!