Neoweb.nl

Gamedevelopement in Nederland

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

  • *****
  • 3.075
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Gamedevelopement in Nederland
« on: July 30, 2005, 01:01:02 PM »
De game industrie groeit enorm.
Dit is een unieke kans voor Nederlandse bedrijven om een deel van deze lucratieve markt te veroveren.

Wist u bijvoorbeeld dat…

-Video games inmiddels een $ 9.4 miljard industrie zijn?
-Er wereldwijd meer dan 100 miljoen gameconsoles en 60 miljoen handhelds verkocht zijn?
-Meer dan 20 miljoen mannen in de leeftijd van 18 -34 jaar games als favoriet tijdverdrijf kiezen?
-Een derde van de gamers meisjes of vrouwen zijn ?
-Een fanatieke gamer gemiddeld tussen de 4 –en 5 uur per dag aan gamen besteedt?
-Er vorig jaar (2004) ongeveer 30 miljard uur bij elkaar gegamed is?

Offline nilez

  • ***
  • 185
  • +43/-8
  • Gender: Male
  • Travelling through time
Re: Gamedevelopement in Nederland
« Reply #1 on: July 30, 2005, 06:56:36 PM »
Daarom is het ook zo goed dat ze in Tilburg met die opleiding tot gamedeveloper gestart zijn. Dit kan in de nabije toekomst helpen bij het opzetten van succesvolle ontwikkelstudio's.

Offline Peter

  • *****
  • 423
  • +37/-7
  • Gender: Male
  • Meten = Weten
Re: Gamedevelopement in Nederland
« Reply #2 on: February 07, 2006, 09:35:07 AM »
Wel jammer dit onderstaande bericht: Op die manier worden we nooit 'leading' op het gebied van computergames en online entertainment:

RealNetworks koopt Zylom
 
bron:planet.nl
 
(P7) Zylom in Eindhoven, een van de grootste Europese uitgevers van gezellligheiddsspelletjes op internet, komt voor 17,2 miljoen euro in handen van RealNetworks, maker van een mediaspeler en uitgever van muziek, video en spellen. Dat heeft RealNetworks bekendgemaakt.

Zylom blijft in Eindhoven en wordt de Europese dochter voor speldistributie van RealPlayer. Weldra zullen de spellen van Zylom ook via RealPlayer worden gedistribueerd.

Zylom biedt haar spellen direct aan speellustigen op internet aan, maar vooral via derden. Onder meer grote portalen als Planet Internet (KPN), Tiscali, Chello, MTV, Lycos, America Online, Wanadoo (France Telecom), T-Online (Deutsche Telekom) en Yahoo distribueren de spelletjes van Zylom.

Zylom haalt daar de meeste inkomsten mee binnen. Ze verdeelt met de wederverkopers de inkomsten uit reclamegeld.

Dat leidde in 2005, zo wordt nu bekend, tot een jaaromzet van een kleine 6,7 miljoen euro, met 620.000 euro winst.

Succesverhaal
Zylom is in 2001 opgericht en heeft dankzij een consequent uitgevoerde uitgeefstrategie de top behaald in haar segment in Europa. Zylom heeft zich, anders dan de meeste speluitgevers, altijd verre gehouden van de gevanceerde schiet- en avontuurspellen, maar zich geconcentreerd op de huis-, tuin- en keukenspelletjes die iedereen kan spelen. Dit heeft geleid tot een klantengroep van vijf miljoen spelers.

Recent kreeg Zylom nog een Britse prijs voor de Website of the Year in de categorie spellen.

Uit recente cijfers over bereik, van de Stir, komt Zylom als derde Nederlandse speler naar voren qua aantallen pageviews, na Marktplaats en Hotmail. Zylom maakte, wat aantal pageviews betreft, de sterkste stijging door in 2005 van de aanbieders op internet in Nederland.

Zylom blijft in Eindhoven gevestigd en zal de Europese spellendistributeur van Real worden. Rutger Peters and Erik Goossens, die tot de oprichters behoorden, blijven het bedrijf leiden. Zojuist wilden ze geen commentaar geven op het bericht. Dat zal later vandaag volgen vanuit Amsterdam, aldus Goossens.
 
links:
http://www.zylom.com/
http://www.realnetworks.com/company/press/releases/2006/real_zylom.html

« Last Edit: February 07, 2006, 09:37:57 AM by Peter »

Offline merkator

  • *****
  • 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
Re: Gamedevelopement in Nederland
« Reply #3 on: September 18, 2006, 10:31:34 PM »
Op zich is gamesoftware ontwikkelen heel makkelijk!

De kunst zit 'm in de grafische artiesten, de regisseur, de verdeling van macht en natuurlijk de orginele spel-ideeen.

Je ontwerpt eerst een leuke (3d)'world' of 'setting' voor je spelelementen.
Daarbij maak je ook alle vormen en structuren die in je wereld komen te staan. (je pionnen/poppetjes/auto's/ballen/diertjes of whatever)

Dan maak je met een 3d programma korte filmpjes of physics setjes van explosies, wapens herladen, lopen, impacts, crashes, rennen, klimmen, rijden etc.

Met videobewerkingsprogrammas en photoshop leuk je alle frames nog een beetje op met extra effecten .

Je maakt met een leuke audiostudio allerlei geluidjes voor alle filmpjes (rennen, lopen, hijgen, kogels afcshieten, inslagen, motoren etc)

Je maakt met een leuke audiostudio of een compleet orkest de achtergrondmuziek

Ondertussen werken een paar idioten aan de grafische layout van de menustructuren (file, save, new, skirmish, netwerk, settings etc.)

Dan komt het knutselwerk (voor de programmeurs)
Iedere actie (en gevolg) wordt gekoppeld aan een keyboardtrigger. Dus als je op spatie drukt, dat het opgeleukte filmfragmentje + bijbehorende physicssetje van 'springen' wordt afgespeeld.

Van alle objecten wordt een waarde ingevoerd. Zo zal de 3d voorstelling van een romp en een kogel een bepaalde 'impact' waarde mee krijgen. De benen krijgen weer een andere waarde. (zo ga je niet meteen dood als je in je teen geraakt wordt), maar een granaat op je teen is natuurlijk wel dodelijk)
Ook ramen etc. krijgen een impact waarde. als een kogel het raam raakt, wordt het physics setje van brekend glas afgespeeld, tesamen met het geluid van brekend glas.

Verder is het het 'tweaken' van alle impactwaarden, om echt een leuke spelfactor en competitie factor te maken.

Extra wapens vinden zijn ook niet moeilijk.
Je karakter heeft alle wapens, en op het moment dat er een object met een bepaalde impactwaarde wordt aangeraakt/getriggerd (collision detection). wordt dat wapen actief. Met simpele keycontrols, kun je van wapen veranderen, waardoor er niet meer dan een ander physicsfilmpje wordt afgespeeld van bijvoorbeeld een bazouka.

Verder is online functionaliteit ook niet moeilijk. Je veréénvoudigd alle objecten die bestuurd worden door spelers tot een setje coordinaten en stuurt deze data door naar alle andere clients.

Wat tegenwoordig nog wel moeilijk is, is de AI, de kunstmatige intelligentie van de computers.
Vaak is dit gewoon een voorgeprogrammeerd traject, dat reageert op de acties van de speler, maar de speler heeft dit gauw genoeg door.

Een mens kan heel snel overschakelen van een korte termijn strategie naar een langere termijn strategie en andersom. Een computer begint aan een strategie en zal daar vaak 'te laat' op terug komen. Misschien een idee om gedeeltelijke 'spel situaties' van echte gamers te gebruiken als nieuwe AI input.

Offline Benjamin23

  • ****
  • 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Gamedevelopement in Nederland
« Reply #4 on: November 07, 2008, 08:59:11 AM »
Inmiddels is de game-industrie gegroeid tot een 500 miljard dollar tellende industrie. De game industrie is daarmee al groter dan de film-industrie.

De Nederlandse game industrie is zowel nationaal als internationaal sterk in opkomst. Met een omzet van ruim 1.2 miljard euro en ruim 1500 arbeidsplaatsen is de game industrie in enkele jaren tijd een economische sector van belang geworden.

Een aantal in Nederland ontwikkelde games zijn wereldwijd een groot succes (Killzone, the Blob, . Naast mainstream games voor o.a. gameconsoles of (game)pc's, worden er in Nederland ook veel serieuze games ontwikkeld voor o.a. scholen en 

Er is inmiddels ook een game-developers-event in het leven geroepen, om de beste games die ontwikkeld zijn, te belonen met de dutch-game-awards.
Zie: http://www.gameinthecity.nl/dutch-game-awards/

Nederlandse producenten van games (webgames, consolegames, mobilegames, seriousgames etc.) en ontwikkelaars van games:
http://www.guerrilla-games.com/
http://www.madmultimedia.nl/
http://www.ludatic.nl/
http://www.laika.nl/
http://www.notthefly.com/
http://www.gamesfactoryonline.com/
http://www.engine-software.com/
http://www.youdagames.com/
http://www.mediarijk.nl/
http://www.elements.nl/
http://www.team6-games.com/ (pc games / console games)
http://www.mediamonksgames.com/ (mobile games)
http://www.ranj.nl/ (online games)
http://www.guardianofeden.nl/news.aspx (pc-games)
http://www.ijsfontein.nl/ (online games)
http://www.littlechicken.nl/ (advergaming)
http://www.pixelpixies.nl/ (serious gaming / edutainment)
http://www.wgames.biz/
http://www.the-saints.nl/ (java games / mobile games)
http://www.aw-europe.com/ (virtuele 3d games)
http://www.triumphstudios.com/ (overlord & age of wonders)
http://www.otherotter.nl/
http://www.gamebasics.nl/ (management games)
http://www.dumpzone.com/ (flash games)
http://www.vstep.nl/ (simulatie games)
http://www.fantazm.com/ (casual games / advergames)
http://www.culturaloil.com/ (realitygames / online games)
http://www.twotribes.com/ (pc- en consolegames)
http://www.stickystudios.com/ (webgames)
http://www.soepel.eu/ (internetgames)
http://www.bitpresseducatie.nl/ (webbased games)


Andere gerelateerde sites op het gebied van game-design:
http://www.gameindustryjobs.nl/

Offline Robert

  • *****
  • 3.075
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Gamedevelopement in Nederland
« Reply #5 on: November 07, 2008, 08:20:46 PM »
In 3,5 jaar tijd van 9,7 miljard naar 500 miljard is een aardige stijging!  :o

Offline janbroos

  • *
  • 10
  • +3/-0
  • Gender: Male
    • Jan Broos - Kunstmatige Intelligentie
Re:Gamedevelopement in Nederland
« Reply #6 on: July 22, 2009, 04:01:37 PM »
Wauw dat is inderdaad snel! Ben benieuwd of het zijn maximum al bereikt heeft.
Student Kunstmatige Intelligentie.

Offline Robert

  • *****
  • 3.075
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Gamedevelopement in Nederland
« Reply #7 on: July 27, 2009, 08:34:59 AM »
Ik denk dat gaming nog wel een groeimarkt is. Veel mensen gamen namelijk nog niet!
Daarbij komen er binnenkort nieuwe vormen van entertainment uit, die de gaming industry verder stuwen.

En dan gaat het vooral ook om de interface zoals de Wii-mote of de Wii-balance-board, de guitarhero guitar etc.

Denk bijvoorbeeld ook aan het surface project van Microsoft. Dat is een soort touch-screen, dat je op tafel legt (of al ingebouwd is in je tafel) en waarop je spellen kan spelen. Op die manier worden 'bordspellen' interactief en online!
Daardoor kunnen oude spellen in een compleet nieuw concept veranderd worden.

Ook is microsoft bezig met het project natal. Dat is een soort interface, die net als de Wii-motes de bewegingen van de speler registreert.

Verder worden handhelds steeds krachtiger en kan je telefoon over 2 jaar meer meer dan de huidige pc! Denk dus aan online games, gecombineerd met GPS, 3D, etc etc

Offline janbroos

  • *
  • 10
  • +3/-0
  • Gender: Male
    • Jan Broos - Kunstmatige Intelligentie
Re:Gamedevelopement in Nederland
« Reply #8 on: August 13, 2009, 02:47:41 PM »
Microsoft surface is grappig, heb er een artikel over geschreven een half jaar terug.
http://www.janbroos.nl/microsoft-surface/ filmpje is echt leuk!

Denk niet dat dat een game platform zal worden, ik zit meer te denken aan uitbreidingen op de pc die de speler meer dimensie geven.
Student Kunstmatige Intelligentie.