Neoweb.nl

Biodiesel

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Biodiesel
« on: January 22, 2004, 10:43:03 AM »
In Duitsland willen ze de komende jaren ruim 20% van alle diesel vervangen door biodiesel. Deze biodiesel wordt gemaakt van koolzaad. Koolzaad is een plantje dat het goed doet op schrale gronden. De Oost-Duitse boeren, hebben nu weer wat om naar uit te kijken, want biodiesel schijnt booming-business te worden.

Door de olie uit het koolzaad te rafineren tot biodiesel, kan het gebruikt worden voor dieselmotoren. In principe kan een motor zelfs op 100% biodiesel rijden, maar dan moet de motor en de koppelstukken wel worden aangepast, om dat biodiesel een natuurproduct is, en daarmee de rubberen pakkingen aantast. Dus ook voor de toeleveranciers van motoronderdelen die geschikt zijn voor biodiesel, ontstaat een compleet nieuwe markt!

Een aantal grote vervoerders heeft al positief gereageerd!
Ook scheepsmotoren, die jaarlijks miljoenen, of zelfs miljarden liters dieselolie verstoken, kunnen gedeeltelijk gebruik maken van biodiesel. De biodiesel is duurder in productie dan normale olie, maar wordt daarom flink gesubsidueerd.

De koolzaad neemt CO2 op uit de lucht en verbindt deze in zich.
Bij de verbranding van biodiesel komt de CO2 weer vrij, maar daarmee heb je een gesloten systeem.
Normale olie heeft dit voordeel niet, omdat de CO2 die daar in miljoenen jaren is gebonden, nu opeens (in de afgelopen 100 jaar) massaal vrijkomt!

Offline blondje33

• *
  • 18
  • +12/-1
  • Dit forum is het helemaal !
Re:Biodiesel
« Reply #1 on: January 23, 2004, 10:38:45 AM »
Op zich een goed plan!
Het zal alleen de smog-problematiek in grote steden niet minder maken.

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #2 on: February 27, 2004, 01:15:25 AM »
Biodiesel lijkt me een prima idee voor onze transportproblemen. Het is niet zo moeilijk om zelf biodiesel te maken. Bakolie, natronloog en methanol zijn de enige ingredienten. Wel is het een proces met risico, dus je moet precies weten wat je doet....... er is ook een 2 traps methode waarbij je ook met een zuur moet werken maar dat lijkt me niet zo'n goed idee, zuur + base = zout + water, 2 spullen die je helemaal niet in je biodiesel wilt hebben.  Je hoort nog van me als ik tenminste niet de lucht in vlieg...... Groet, mickenhans

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #3 on: March 01, 2004, 09:25:36 PM »
succes!  :o

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #4 on: March 03, 2004, 11:52:37 PM »
Ik zou wel eens willen weten hoeveel M3 land er nodig is om een ton diezel olie te produceren. Als je al je olie op die manier gaat maken moet je een hoop bomen kappen, en dat is denk ik ook niet de bedoeling. Maar het werkt waarschijnlijk een goed stuk mee in de goede richting.

P.S.
Als ze nou de resten van de plant omzetten in gas (met behulp van bacterien (k weet ff niet meer hoe zoiets heet)) wordt er nog meer rendement behaald  ;D

Denton
« Last Edit: March 03, 2004, 11:53:44 PM by Denton »

Offline Katmandu

• *
  • 11
  • +6/-0
« Reply #5 on: March 04, 2004, 08:19:22 AM »
vergassing...

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #6 on: March 06, 2004, 12:22:47 AM »
Juist ja, vergassing

Tnks

denton

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #7 on: March 06, 2004, 02:24:47 PM »
beste mensen, er staan 2 vragen open: de hoeveelheid grond nodig voor een ton biodiesel, antwoord ca. 1 hectare, en vraag 2: vergassen is inderdaad het antwoord. Niet dat ik zo'n deskundige ben maar wat ik weet roep ik maar rond. Op mijn werk staat een biomassa installatie die 300 kuub normgas per uur produceert. Het rendement is echter niet zo hoog, we zijn bezig met een vergistingsinstallatie, om te kijken wat de kosten zullen zijn. De techniek eromheen is veel eenvoudiger en minder kwetsbaar. Groet,  Hans

Aart snikkelbaard

« Reply #8 on: May 13, 2004, 09:23:32 AM »
Ik heb hier en daar het Internet bekeken. Bio-diesel heeft veel voordelen en die smog valt erg mee omdat de deeltjes die worden uit gestoten biologisch afbreekbaar zijn. De nadelen van bio-diesel zijn, dat het minder energie bevat (lagere topsnelheid en hoger verbruik) en dat de uitstoot van NOx hoger is dan bij petrol-diesel. Dit laatste probleem schijnt goed te kunnen worden opgelost door de toepassing van een katalysator.
Verder is de rook die van een bio-diesel motor komt wit en ruikt naar je frituurpan. Nou, liever de lucht van gebakken frieten in de stad dan diesel dampen.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #9 on: May 13, 2004, 12:27:22 PM »
Van school heb ik net een module achter de rug waarin we een afvalverwerkingssysteem moesten opstellen voor huishoudelijk afval. Dit ging vanaf de collectie van het afval tot en met het storten erva. Ik samen met 3 mede studenten had de opdracht een systeem op te zetten (op papier natuurlijk) voor de thermische conversie van het huishoudelijk afval (voorgesorteerd natuurlijk).

Naast de gewone verbranding is zijn er ook systemen toepasbaar die olie en gas opleveren: De vergassing en de pyrolyse van (organisch) afval. Pyrolyse is het verhitten van het afval tot zo'n 1200 *C in afwezigheid van zuurstof. Dit heeft tot gevolg dat er Olie en gas wordt geproduceerd die weer als brandstof kunnen dienen. Verder wordt er een teer achtige substantie gevormd met onder andere polycyclische koolwaterstoffen. Dit kan voor een deel worden gebruikt in bv de wegenbouw. Het voordeel is ook dat er minder CO2 vrijkomt.
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #10 on: May 20, 2004, 01:15:58 AM »
Het is wel leuk allemaal, biodiesel maken en pyrolyse van afval voor de productie van brandstof, maar beide methoden vergen energie bij toepassing. Dus het rendement is vrij laag. Wat de biodiesel betreft, je kan een bepaalde hoeveelheid slaolie bij de diesel mengen (tot het mengsel gaat stollen, den ben je te ver gegaan). Als je slaolie bij je diesel mengt moet je wel netjes je accijns daarover voldoen bij de belastingdienst  ;D  Groetjes,  Hans

Offline pieterdepiet

• *
  • 12
  • +12/-0
« Reply #11 on: May 20, 2004, 03:12:39 PM »
De eu heeft normen gesteld voor 2005 en 2010. In 2010 moet 5,75% van alle brandstof uit biobrandstof bestaan. Een booming business is het dus wel. Alleen blijft het de vraag of dit wel de juiste weg is. Productie dmv koolzaad en dergelijk kost heel veel grond, zodat uiteindelijk de grond hier nog duurder wordt en er waarschijnlijk nog minder 'natuur' overblijft. Voor Nederland is dit extra onvoordeling vanwege de reeds hoge grondprijzen. Verplaatsing naar goedkopere gronden is een logische gevolg. Daar waar de milieuregels minder streng gelden zal hetzelfde als hier gebeuren, maar dan op grotere schaal. Het verder verdwijnen van de natuur. Dan kun je nog ethische vragen stellen over de productie van brandstof ipv voedselproductie in landen waar al veel voedselschaarste is...
Volgens mij is het een halfslachtige oplossing die uiteindelijk maar voor een klein deel een bijdrage kan leveren aan een beter milieu.

Dinne

« Reply #12 on: May 29, 2004, 08:24:27 PM »
Het is wel leuk allemaal, biodiesel maken en pyrolyse van afval voor de productie van brandstof, maar beide methoden vergen energie bij toepassing. Dus het rendement is vrij laag. Wat de biodiesel betreft, je kan een bepaalde hoeveelheid slaolie bij de diesel mengen (tot het mengsel gaat stollen, den ben je te ver gegaan). Als je slaolie bij je diesel mengt moet je wel netjes je accijns daarover voldoen bij de belastingdienst  ;D  Groetjes,  Hans

Gewoon plantaardige olie in je motor gooien kan, maar dan slijt de motor veel sneller.

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wat rendement is van biodiesel, dit omdat het gemakkelijk te maken is (voorraden raken nooit op zoals wel het geval is bij petrochemische diesel) en omdat het millieuvriendelijk is.

Dinne

« Reply #13 on: May 29, 2004, 08:34:56 PM »
Productie dmv koolzaad en dergelijk kost heel veel grond, zodat uiteindelijk de grond hier nog duurder wordt en er waarschijnlijk nog minder 'natuur' overblijft. Voor Nederland is dit extra onvoordeling vanwege de reeds hoge grondprijzen. Verplaatsing naar goedkopere gronden is een logische gevolg. Daar waar de milieuregels minder streng gelden zal hetzelfde als hier gebeuren, maar dan op grotere schaal. Het verder verdwijnen van de natuur. Dan kun je nog ethische vragen stellen over de productie van brandstof ipv voedselproductie in landen waar al veel voedselschaarste is...
Volgens mij is het een halfslachtige oplossing die uiteindelijk maar voor een klein deel een bijdrage kan leveren aan een beter milieu.

Er is op dit moment onderzoek gaande om te kijken of oliehoudende algen gebruikt kunnen worden ipv koolzaad. Algen kunnen in zout water leven en zullen dus geen land oppervlak in beslag nemen. Verder groeien algen harder en kunnen algen leven van afval water (met veel fosfaten)

Ook zijn er bedrijfstakken (ik kan me het helaas niet meer precies herinneren) waarbij in het productie proces altijd plantaardige afval olie vrijkomt. Dit kan natuurlijk prima gebruikt worden voor de productie van Biodiesel.

Een groter probleem op dit moment is denk ik dat de meeste biodiesel met behulp van methanol geraffineerd wordt. Methanol wordt verkregen uit fosfiele brandstoffen.... Het schijnt ook mogelijk te zijn ethanol (alcohol) te gebruiken ipv methanol. Ethanol kan wel uit planten geproduceerd worden (destileren).

Zeker voor 3e wereld landen is biodiesel een prachtige kans. De economie is veel minder afhankelijk van de olie uit het midden oosten. Biodiesel kan door de mensen daar zelf gemaakt worden.

En als laatst nog een vergezocht voordeel. Als de rol van olie is uitgespeeld kan er eindelijk vrede gesloten worden in het Midden Oosten.

Groeten,
Dinne

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #14 on: May 30, 2004, 11:36:16 AM »
Op de vraag waar afgedankte plantaardige olie te vinden is weet ik wel een antwoordje. Elke frietkraam heeft afvalolie. Op grote schaal vind je afvalolie bij voedselproducerende fabrieken. Ik werk in een frietfabriek die 25-30 ton voorgebakken friet produceert. De oude olie wordt geraffineerd en opnieuw gebruikt. De kwaliteit wordt bepaald door de FFA (vrije vetzuren).
Als ik oude olie van de viskraam gebruik, ruikt mijn uitlaat naar vis, beuuuuuuh!
Overigens weet ik niet hoeveel afval olie de fabriek genereert, maar er bestaat een levendige handel in allerlei kwaliteiten (oude) bakolie.
Ik ben het helemaal eens met het standpunt dat je geen goede lanbouwgrond (in ontwikkelingslanden) moet gebruiken voor olieproductie, terwijl de bevolking moeite heeft zijn buik te vullen.
Feit blijft dat wij een onverzadigbare honger naar energie hebben.......... wie weet daar een oplossing voor???

Dinne

« Reply #15 on: June 02, 2004, 11:18:17 AM »
Zeg MickenHans,

Is het je nog gelukt om zelf biodiesel te maken?

Groeten,
Dinne

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #16 on: June 07, 2004, 02:12:41 PM »
Hoi, ik heb een keer of 5 biodiesel gemaakt, steeds met de dr Pepper methode (in een 2 lieter fles, one stage methode). zie Yahoo groups biodiesel, bergen info, ook op journeytoforever. Ik meet de Ph (8,5) en hou weinig residu over. Hier valt glycerinezeep van te maken maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil een keertje 20 liter maken, ben bezig spullen bij elkaar te zoeken: rvs tanks, circulatiepompje, gaspit. Ik zie tegen het gebruik van gas op om mijn biodiesel te maken, wat kost het dan en wat bregt het op? blijft de vraag. Mijn auto heeft al Viton pakkingen in het brandstofsysteem, vanuit de fabriek standaard bij Volkswagen dus ik maak me niet te veel zorgen over agressieve stoffen die in biodiesel voorkomen.
Groetjes,  Hans

Offline geldwolver

• *
  • 1
  • +1/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Biodiesel
« Reply #17 on: June 09, 2004, 02:23:34 PM »
Hoi mickenhans,

Ik heb er wel eens over gedacht om biodiesel te gaan maken. Echter de veiligheids zaken weerhouden me nog een beetje. Wat doe jij om de veiligheidsrisico's te beperken, of maak je gebruik van een gesloten systeem?

Groeten,
Dinne

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #18 on: June 11, 2004, 01:16:30 PM »
Tja Dinne, ik zit nog maar een beetje te knoeien het enige wat ik doe is experimenteren, wel probeer ik de gemaakte biodiesel zo puur mogelijk in mijn motor te krijgen ( bij een lege tank erin gooien) om te weten of mijn auto er slechter op rijdt. Tot nu toe heb ik geluk gehad, de auto heeft geen kuren (haha, en mijn vrouw weet natuurlijk niet wat ik uitvreet) Er zijn een paar stofjes die je beter niet in je koffie kunt roeren zoals methanol en natronloog. En gemengd heet het spul methoxide, agressief en erg giftig. Ik doe alles op mijn werk, in de nachtdienst, en ik doe alles in een zuurkast. Als ik het spul thuis zou gaan maken zou ik een gasmasker gebruiken.
Groet,  Hans

Offline Wouter

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #19 on: October 25, 2004, 04:25:32 PM »
Beetje jammer dat de discussie rondom biodiesel hier eindigt  :'((22 januari 2004). Er liggen nog veel vragen open voordat de introductie kan beginnen. De politiek moet eerst nog groen licht geven wat betreft accijnsvrijstelling (productieprijs biodiesel ligt boven fossiele diesel). Dit zal in november gebeuren wanneer de belastingmaatregelen vastgesteld worden.

Misschien moet er weer een nieuwe vraag opgeworpen worden binnen dit forum.

Groet, Wouter

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #20 on: October 25, 2004, 10:01:27 PM »
Bezoek eens deze site in belgië daar waren ze er gisteren nog over bezig.
http://www.bblv.be/lag/00.htm?content=../agora/index.php&site=bbl&bn=bbl_lag&action=view&key=1098216736

kijk ook eens op http://www.nivid.be/ecology/
onder fiscaal kan je zien hoe wij het probleem met de accijnsen oplossen.

je moet aangeven  hoeveel je iedere maand op bio zal rijden...  rij jij iedere maand 3000 km bio ik maar 20  ^-^

meer mag ook bijna niet  want ergens zegt Verhofstadt dat je maar 5%slaolie  bij je gewone diesel mag kappen.

Dus ben ik in orde.

Offline Determination

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #21 on: March 22, 2005, 01:29:37 PM »
Hoeveel energie (olie & aardgas) gaat er in het totale plaatje voor productie (transport, kunstmest, pesticiden, verwerking, transport naar tankstations, etc.. etc..) en hoeveel krijg je er uiteindelijk uit?

factor 1 op 1.10? Economisch mogelijk op grote schaal voor alle consumenten zonder input van goedkope olie en aardgas? ik betwijfel het

Offline Toyo

• *
  • 5
  • +5/-0
« Reply #22 on: March 29, 2005, 10:01:09 AM »
Wat denk je dat de productie van een liter diesel kost?

Booreilanden maken / verslepen / boren / Affakkelen van ongewenste bij producten / naar de wal pompen / leggen van kilometers pijpleiding / transport vanuit het midden oosten / raffinage en kraken / weer affakkelen ongewenste bij producten / vervoer naar de klant / milieuvervuiling bij het morsen / oorlogen die zijn uitgevochten om olie en ga zo maar door.

Als je het zo bekijkt wordt het plaatje veel interessanter voor PPO rijden. Heb ergens gelezen dat het meer energie kost om 1 liter diesel te maken dan 1 liter PPO. De balans viel in ieder geval ruim naar de kant van PPO.

~ Toyo ~

Offline Determination

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #23 on: April 15, 2005, 05:21:44 PM »

Booreilanden maken / verslepen / boren / Affakkelen van ongewenste bij producten / naar de wal pompen / leggen van kilometers pijpleiding / transport vanuit het midden oosten / raffinage en kraken / weer affakkelen ongewenste bij producten / vervoer naar de klant / milieuvervuiling bij het morsen / oorlogen die zijn uitgevochten om olie en ga zo maar door.

Als je het zo bekijkt wordt het plaatje veel interessanter voor PPO rijden. Heb ergens gelezen dat het meer energie kost om 1 liter diesel te maken dan 1 liter PPO. De balans viel in ieder geval ruim naar de kant van PPO.

~ Toyo ~

Sorry maar jouw verhaal klopt niet, je hoeft olie en gas NIET te maken. Het is gratis energie en vrijwel direct beschikbaar. De kosten zijn dus relatief erg laag in tegenstelling tot PPO/biodiesel enzovoorts.  Heb ergens gelezen doe ik niet aan... zoek maar een betrouwbare bron op zoals hieronder:

http://www.eroei.com/eval/net_energy_list.html

en aangezien de meeste mensen te moe zijn om op een link te kijken naar mijn ervaring hier wat quote's van de link

EROEI (energy return on energy invested)
Oil and gas (domestic wellhead), 1940, Discoveries > 100.0
Oil and gas 1970's   Production 23.0, discoveries 8.0
Methanol (wood)      2.6
Ethanol (sugercane)      0.8 to 1.7
Ethanol (corn)      1.3

Offline Toyo

• *
  • 5
  • +5/-0
« Reply #24 on: April 21, 2005, 07:30:52 PM »
Sorry maar jou opmerking klopt ook niet: er is niemand ter wereld die op RUWE aardolie rijdt. Dit moet verwerkt worden. Kraken en raffineren kost energie, verpompen en/of verschepen kost energie. Ontzwavelen (Ruwe olie bevat gemiddeld 4% zwavel) kost energie. Jij praat over ruwe olie, ik over een te gebruiken eind product, nl diesel, dat pas na tig handelingen ontstaat.

Aangezien Nederland (en met Nederland een vrij groot overig deel van de wereld) niet rijk is aan oliebronnen moet er ook vanaf de gebieden waar olie wel rijkelijk voorhanden is naar ons vervoerd worden.

Verder ga je compleet voorbij aan de 'neven' kosten van olie zoals oorlog (de kosten van de inval in Irak weet ik niet, WEL dat er 8 MILJARD dollar EXTRA is gevraagd). Kom nu niet met het verhaal dat die Amerikanen dit uitsluitend als terrorisme bestrijding hebben gedaan. ALs je dat gelooft ben je een gewillig slachtoffer van de media machine van meneer Bush. De terrorisme bestrijding zal zeker wel mee spelen, maar zulke kosten worden niet gemaakt in gebieden waar geen enkele nuttige grondstof voor het westen (lees Amerika) gewonnen wordt, ook niet als er een groepje terroristen zit. Feit blijft dat Irak op de 2de plaats staat voor wat betreft (bewezen) olie reserves. Het is in Amerikaans en in iets mindere mate Westers belang dat die regio enigzins stabiel blijft.

Die getallen die je oplepelt zijn alleen de energische kosten tegen energische inhoud van ruwe olie productie (op pompen dus) en het vinden van nieuwe velden tegenover het maken van ethanol uit suiker riet en mais (of andere granen). Ik zie de vergelijking met PPO (plantaardige olie) niet in je verhaal terug keren, hier komt geen desillatie (zoals bij ethanol wel nodig is) bij kijken. Met persen en filteren ben je klaar en is de planten olie te gebruiken. Ook kun je bij PPO in de meeste gevallen de afstanden veel korter houden tot de gebruiker.

En gratis is ook wel relatief, leg mij maar eens uit hoe je voor mij een gratis literje diesel van onder de Noordzeebodem vandaan tovert, ik hou me van harte aanbevolen.
« Last Edit: April 21, 2005, 07:34:56 PM by Toyo »

Offline Frank

• 118
  • +24/-1
« Reply #25 on: April 22, 2005, 06:22:26 PM »
Europese Commissie aan zet met landbouwhervormingen voor biobrandstoffen

De voorzitter van de Viewls-bijeenkomst van 12 april jl. in Brussel trok op basis van de presentaties van de onderzoekers de conclusie dat biobrandstoffen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan reductie van de CO2-emissie.

Bovendien gaf hij de Europese Commissie de boodschap om de EU-landbouwpolitiek in te zetten om een substantiële biomassaproductie in de EU-25 mogelijk te maken en met name het potentieel van de Midden- en Oost-Europese lidstaten beter te benutten.

De opdracht van Viewls was beleidsmakers en stakeholders te voorzien van informatie op het gebied van:

De economische en ecologische prestatie van biotransportbrandstoffen
Het productiepotentieel van de Centraal- en Oost-Europese landen
Mogelijke scenario's voor de marktintroductie van biobrandstoffen

Allereerst de vraag of biobrandstoffen zoals biodiesel en bio-ethanol milieuvriendelijker zijn (lees minder CO2-uitstoot) dan minerale transportbrandstoffen. Na een review en vergelijking van vele Levenscyclusanalyses (afgekort LCA's) is het antwoord duidelijk 'ja'. Kostentechnisch komen PPO en biodiesel in de modellen van de onderzoekers de eerste jaren als beste uit de bus. Later komen daar andere biobrandstoffen bij.

Een belangrijk deel van het onderzoek was ingeruimd voor onderzoek van het biomassaproductiepotentieel van de Centraal- en Oost-Europese landen. In principe zijn deze landen in staat een substantiële hoeveelheid biomassa te produceren. Met name Polen en Roemenië zijn interessant voor West-Europa vanwege de goede water- en railverbindingen.

Door de hoge prijs van ruwe aardolie komt het 'break even point' voor de toepassing van biomassa binnen haalbare grenzen. Afhankelijk van het gewas, de geschiktheid van de grond en de landbouwtechniek moet het volgens de onderzoekers mogelijk zijn om biomassa voor € 2,-/GJ te produceren. De onderzoekers verwachten met name veel van de productie van hout dat als bron van lignocelose kan dienen bij het produceren van bio-ethanol. Om boeren te laten overstappen naar meerjarige energiegewassen en tegelijkertijd ook de productiviteit te verhogen is wel een extra inspanning en extra onderzoek nodig. Ook hier kan de landbouwpolitiek sturend werken. Tot die tijd kan de houtige biomassa worden aangewend voor de productie van warmte en elektriciteit.

De definitieve rapporten van Viewls komen eind juni 2005 openbaar beschikbaar. Het is dan aan de Europese Commissie om te beslissen waar de focus moet komen te liggen: goedkope biobrandstoffen, hoge CO2-rductie of energieopbrengstmaximalisatie. Het is vervolgens aan de lidstaten om het EU-beleid nationaal te implementeren en de gekozen doelen door financiële stimulering te realiseren.

Offline Determination

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #26 on: May 13, 2005, 04:05:30 PM »
In nederland is een areaal van 70.000 hectare koolzaad teelttechnisch gezien mogelijk. Dat zou genoeg zijn voor 1 procent van de Nederlandse auto's. In 2004 werd in Nederland maar op 1600 hectare koolzaad geteelt. "en gek veel groei verwachten we niet' zegt Bas Janssens, projectleider van een gezamenlijk onderzoek door het LEI, praktijkonderzoek plant en omgeving en A&F.

Koolzaad levert voor de boer in Nederland minder op dan tarwe of snijmais. Om koolzaad voor boeren aantrekkelijk te maken zijn een hogere opbrengst per hectare, lagere kosten en een betere prijs nodig. Door onderzoek en voorlichting kan de opbrengst per hectare nog fors omhoog. Maar de belangrijkste stimulans zou komen van accijnsvrijstelling op biobrandstof. In Duitsland leidde dat beleid tot een groei van het areaal tot 1,3 miljoen hectare, in Frankrijk tot 1,1 miljoen hectare.

Bron: Weekblad voor Wageningen Universiteit 15 / 7e jaargang / 12 mei 2005

http://www.peakoil.nl

Offline martijn

• *
  • 5
  • +2/-0
  • PPO - Sunshine Powered!
    • PPO-Experience
« Reply #27 on: May 14, 2005, 11:40:20 PM »

~ Toyo ~

Sorry maar jouw verhaal klopt niet, je hoeft olie en gas NIET te maken. Het is gratis energie en vrijwel direct beschikbaar. De kosten zijn dus relatief erg laag in tegenstelling tot PPO/biodiesel enzovoorts.  Heb ergens gelezen doe ik niet aan... zoek maar een betrouwbare bron op zoals hieronder:

http://www.eroei.com/eval/net_energy_list.html

en aangezien de meeste mensen te moe zijn om op een link te kijken naar mijn ervaring hier wat quote's van de link

EROEI (energy return on energy invested)
Oil and gas (domestic wellhead), 1940, Discoveries > 100.0
Oil and gas 1970's   Production 23.0, discoveries 8.0
Methanol (wood)      2.6
Ethanol (sugercane)      0.8 to 1.7
Ethanol (corn)      1.3

"heb ergens gelezen..." doe je niet aan? je baseert je anders op iets wat je ook maar gelezen hebt: een erg oud onderzoek, uit 1984! destijds waren er zeer optimistische denkbeelden over te verwachte reserve's, broeikas deden we toen ook niet aan, en ga zo maar door...
ook ga je erg hard voorbij aan de kopjes boven de tabel: hernieuwbaar en niet-hernieuwbaar. verder meld het bij aardolie oude vondsten, en niet wat de winning tegenwoordig aan energie kost. ook de wat minder "mooie" getallen ben je vergeten erbij te zetten... er waren ook een paar zaken die ONDER de 1 kwamen. en dan is de 1,3 van ethanol vrij goed, ik zou willen dat ik 30% rente op m'n bankrekening kreeg...

wat toyo aanhaalde heeft hij inderdaad "ergens" gelezen: http://www.ppo.nu/
dit is een forum van mensen die plantaardige olie in hun auto gebruiken, dus geen bio-diesel.

in tegenstelling tot "dino-diesel" is ppo een oneindige bron, die ook nog eens minder belastend is voor de gehele wereld. dè oplossing voor veel problemen is ppo niet, maar de komende 25 jaar verwacht ik weinig wonderen... of olie winning op mars zou 't moeten worden... en op dit moment is het 't enige direkt bruikbare alternatief! waterstof zou ideaal zijn, àls het per direkt bij iedere pomp beschikbaar zou zijn, maar ik zie niet gebeuren dat iedereen morgen direkt een compleet nieuwe motor laat inbouwen.

bio-diesel en bio-ethanol is vandaag beschikbaar en kan in nagenoeg in iedere auto worden gebruikt. puur of bijgemengd. en ppo kan in veel gevallen ook worden gebruikt, zonder er eerst bio-diesel van te maken! met geringe aanpassing (bv brandstof voorverwarmen) kan het zelfs puur...

overigens werd er eerder op dit forum gemeld dat 1ha koolzaad 1000ltr ppo oplevert. dat getal is ook achterhaald: 2000 tot 3000ltr is haalbaar met winterkoolzaad, en het restant is grondstof voor bio-ethanol. wat betreft de opmerking over tarwe of snijmais: je kan niet jaar in, jaar uit hetzelfde gewas verbouwen op dezelfde grond. regelmatig wissellen en eens in de zoveel tijd... koolzaad voor bodem-verbetering (of hoe dat ook mag heten)

kortom, wees niet kortzichtig en sluit dergelijke bronnen niet uit. kijk eens op de forums waar ervarings deskundigen hun verhaal doen en trek dan je eigen plan.

groeten martijn
"your mind is like a parachute: it only works when open..."

ps: ik ben overigens de bron van "ergens gelezen" en mijn auto draait op 40% ppo, zonder aanpassing, helemaal orgineel met olie uit de supermarkt (helaas heb ik niet zoveel lef als sommige duitsers die op 90 tot 100% rijden, zonder echte aanpassingen!)
ps2: overigens zou ik liever op gebruikte olie van de horeca of notenbar rijden, maar die mogen het niet aan mij afgeven ivm millieu-vergunning... zonde!
your mind is like a parachute: it only works when it's open...

Offline Frank

• 118
  • +24/-1
« Reply #28 on: May 15, 2005, 12:35:35 PM »
ps: ik ben overigens de bron van "ergens gelezen" en mijn auto draait op 40% ppo, zonder aanpassing, helemaal orgineel met olie uit de supermarkt (helaas heb ik niet zoveel lef als sommige duitsers die op 90 tot 100% rijden, zonder echte aanpassingen!)
ps2: overigens zou ik liever op gebruikte olie van de horeca of notenbar rijden, maar die mogen het niet aan mij afgeven ivm millieu-vergunning... zonde!

Vergunning hoezo  ???

Ik haal maandelijks  frituurolie op van een restaurant en vervolgens kieper ik het in een 1000 liter tank.

Trouwens ik weet niet wat voor auto je hebt maar ik zou er zeker een warmtewisselaar opzetten, dieseldruk verhogen, dikkere dieselleidingen anders gaat die slaolie je nog handen vol met geld kosten, binnen nu en binnenkort wel te verstaan.

Offline Brammix

• 121
  • +30/-7
  • Mmmm...
« Reply #29 on: May 16, 2005, 10:15:49 AM »
Haai Frank,

Krijg jij die olie gewoon gratis mee?

Ik rijd een merc 300 Diesel, hier kun je wel zonder aanpassingen PPO ingooien omdat deze mb motoren een lijnpomp hebben, dit type brandstofpomp kan de dikkere olie makkelijk aan (voor alle andere dieselmotoren geld dat de PPO verwarmd moet worden, bij 70 graden C is de meeste PPO zo dun als diesel bij 0 graden C).

59 cent voor een literolie bij de aldi / lidl is voor mij in ieder geval goedkoper dan de 93 cent voor een liter diesel aan de pomp.

Offline Frank

• 118
  • +24/-1
« Reply #30 on: May 17, 2005, 09:52:07 AM »
Yep gratis,

Ik zit momenteel in een experimentele fase, er zijn een aantal probleempjes waar ik nog geen raad mee weet.

Als ik de frituurolie uit de vet ton wil pompen naar de 1000 liter tank  dan wordt  in de elektrische pomp de frituurolie een soort schuim. Nu kan ik misschien naar een elektronica man gaan en daar het toerental van de pomp lager afstellen.

Ik denk ook aan een soort takelmechanisme. Ik takel dan de vet ton omhoog en kieper het dan in de 1000 liter tank.

Momententeel haal ik de frituurolie met een emmer eruit en ik kan je vertellen dat is bijzonder smerig werk. Ook zit er in het ophalen en het wegbrengen van een  vet ton veel tijd. Maar ja 70 liter frituurolie is bijna 70 euro als je het omrekent.

Offline Mysterio

• *
  • 2
  • +1/-0
« Reply #31 on: July 04, 2005, 01:41:46 PM »
Hoi, ik heb een keer of 5 biodiesel gemaakt, steeds met de dr Pepper methode (in een 2 lieter fles, one stage methode). zie Yahoo groups biodiesel, bergen info, ook op journeytoforever. Ik meet de Ph (8,5) en hou weinig residu over. Hier valt glycerinezeep van te maken maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil een keertje 20 liter maken, ben bezig spullen bij elkaar te zoeken: rvs tanks, circulatiepompje, gaspit. Ik zie tegen het gebruik van gas op om mijn biodiesel te maken, wat kost het dan en wat bregt het op? blijft de vraag. Mijn auto heeft al Viton pakkingen in het brandstofsysteem, vanuit de fabriek standaard bij Volkswagen dus ik maak me niet te veel zorgen over agressieve stoffen die in biodiesel voorkomen.
Groetjes,  Hans

Ik heb een ibiza SDi 2004, dus lijkt me dat ik op 100 % bio-diesel kan rijden zonder gevaar? Die moet ook wel Viton pakkingen hebben? Of zie ik dit ietwat te eenvoudig?
Als je nou op 100 % biodiesel rijdt en je krijgt controle van de douane in België, wat gebeurt er dan?  :-\

Offline Frank

• 118
  • +24/-1
« Reply #32 on: July 04, 2005, 05:54:06 PM »
Ik heb een ibiza SDi 2004, dus lijkt me dat ik op 100 % bio-diesel kan rijden zonder gevaar? Die moet ook wel Viton pakkingen hebben? Of zie ik dit ietwat te eenvoudig?
Als je nou op 100 % biodiesel rijdt en je krijgt controle van de douane in België, wat gebeurt er dan?

Kicken dat je je eigen brandstof maakt.

In Belgie ben je zwaar de pineut als ze je met een tweetank systeem pakken. Dat kan in de duizenden Euro's lopen omdat daar dezelfde regels voor gelden als een tweede benzine tank in je auto. Omdat ik veel in Belgie kom laat ik het twee tank systeem voor wat het is. Echter ik neem wel het risico om met mix slaolie/diesel in Belgie te rijden. Er is een wet in Belgie waarin staat dat je het aantal liters slaolie moet bijhouden zodat je er later alsnog accijns over moet betalen.

Hoe het met biodiesel zit weet ik niet maar ik durf het risico al een tijdje aan om met mix te rijden.

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #33 on: July 09, 2005, 02:22:32 AM »
Toevallig zie ik dat de biodieseldiscussie (scrabble: 29 punten) weer opveert.
Wat de vraag over het gebruik van biod betreft: in het instructieboekje van de auto staat dat alle pakkingen die in contact komen met de brandstof, van Viton zijn. Er staat ook in dat er biodiesel in mag. En er zit ook een sticker bij de vulopening waar verschillende brandstoffen op staan, waaronder biodiesel.
Groetjes Hans ( mickenhans)
ps ik wacht nog op de echte freaks die alleen biologische diesel willen, biobiodiesel  :D

Offline Frank

• 118
  • +24/-1
« Reply #34 on: July 11, 2005, 12:28:35 AM »
Mickenhans ik wil best biodiesel freak worden maar dan moet jij mij de voordelen van biodiesel tov PPO geven.

1 liter PPO bevat een hogere calorische waarde dan 1 liter biodiesel

De calorische waarde (energie-inhoud) per liter biodiesel ligt iets lager dan bij fossiele diesel (32.500 kJ/l tegenover 35.700 kJ/l). Het volumetrisch brandstofverbruik (aantal liter per km) verhoogt in dezelfde orde (ongeveer 8%). Gerekend naar energieverbruik, presteert een dieselmotor op biodiesel even goed als op diesel.

PPO heeft een gemiddelde calorische waarde van 3400kj/l afhankelijk van soort olie en de kwaliteit van de olie en dus energie waarde. Mijn auto rijdt zuiniger op de olie van de Lidle dan van de Aldi. PPO ligt tegen de waarde van diesel aan. Bij een 50 liter tank hoef je minder te tanken met PPO dan met biodiesel. Bovendien is er een Elsblett motor die op PPO rijdt, 1 op 33 wel te verstaan. Deze motor moet weer in productie genomen worden.

Wat is nu het nadeel van PPO tov biodiesel ? Heeft PPO geen energie slurpend sportief imago ofzo ?

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #35 on: July 14, 2005, 12:23:54 PM »
Neuh Frank, ik ga je geen biodieselfan maken. 
Gewoon op ppo  rijden is veel simpeler.  Biod maken is toch een beetje gevaarlijk, met dat gemeng van methanol en NaOH en je moet ook de zuurgraad vantevoren meten voor je afgewerke frituurolie gaat bewerken.
Ik werk in een frietfabriek, grondstof zat dus. Maar ik doe het toch maar met gewonde Aldi olie. 
Groetjes  Hans (mickenhans)

Offline studentje

• *
  • 5
  • +3/-0
« Reply #36 on: September 20, 2005, 10:53:43 AM »
hey mensen
ik ben een gewone schoilier op een middelbare school. maar ik moet een profielwerkstuk maken over biodiesel. en we moeten er ook een expiriment bij doen en wij willen het rendamnt gaan testen van verschillende soorten biodiesel(en enventueel ppo) maar hebben jullie misschien een paar "recepten"voor mij?
alvaste bedankt,

ad :)

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #37 on: September 20, 2005, 11:09:28 AM »
Bovenaan het forum vindt je een knop 'zoeken'.
Als je even zoekt op één van de volgende termen (biodiesel, biofuel, slaolie) krijg je een overzicht van alle onderwerpen waar gesproken wordt over biodiesel en biofuels.
Ik weet dat daar ook sites tussen staan met recepten en de bereidingswijze om zelf biodiesel te maken.

bijvoorbeeld dit draadje:
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=793.0

Succes met het maken van biodiesel, en vertel ons je ervaringen en bevindingen (welke natuurlijke olie is het goedkoopst te produceren en presteert het best?)

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #38 on: October 20, 2005, 02:41:53 PM »
Rendac wil biodiesel uit dierlijk vet produceren

Destructiebedrijf Rendac in Son wil een proeffabriek bouwen voor de productie van biodiesel uit dierlijke vetten. Het is de bedoeling dat op den duur alle vrachtwagens van het bedrijf op brandstof uit de eigen fabriek gaan rijden. Voor de proeffabriek is inmiddels een vergunning aangevraagd. Deze komt op het terrein van de destructor in Son. Blijkt het project een succes, dan zal worden geïnvesteerd in extra productiecapaciteit. Het is mogelijk dat Rendac daarvoor naar het buitenland uitwijkt.
Rendac haalt het dierlijk vet voor de biodieselproductie uit de kadavers die het bedrijf verwerkt. Het bedrijf is nog in afwachting van een vergunning van de provincie Brabant. Daarnaast is nog niet duidelijk of er accijnsvrijstelling wordt verleend. Voor 2006 lijkt dat het geval, maar het ziet er naar uit dat de regeling in 2007 weer verdwijnt. Op dat moment worden oliemaatschappijen verplicht om 2% bio-brandstof door hun diesel te mengen.

De proeffabriek vraagt een investering van 3 tot 4 vier miljoen euro. Rendac hoopt dat een deel van de investering voor subsidies in aanmerking komt. De fabriek kan op jaarbasis 2,2 miljoen liter biodiesel produceren. De destructor beschikt zelf over circa 100 trucks vrachtwagens die straks op bio-brandstof moeten gaan rijden.

Eindhovens Dagblad, 18/10/05

dit levert in Nederland een groot productie potentieel voor biodiesel, want de veehouderij is vrij groot.

maar wat is de volgende stap?

biodiesel uit dode huisdieren, liposuctie resten, menselijke overblijfselen (lijken). dan heeft Amerika een groot potentieel, niks geen oorlog voeren voor olie, gewoon aftappen bij de eigen bevolking.

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #39 on: October 22, 2005, 03:01:12 PM »
WUR-onderzoekers maken ethanol uit stro

Een team van onderzoekers van Wageningen UR is er in geslaagd om 25 kg tarwestro om te zetten in ethanol. Ze hebben daarmee een Nederlandse primeur. De onderzoekers maakten gebruik van zogenoemde 'enzymatische hydrolyse' om suiker uit de stro te winnen. Vervolgens vergistten ze de suiker. Normaal worden voor vergisting gewassen gebruikt.

Volgens de onderzoekers is het winnen van biobrandstof uit stro ook op industriële basis aantrekkelijk, omdat de grondstof aanzienlijk goedkoper is en volop beschikbaar. Ook andere bronnen zoals resthout en gras komen voor de methode in aanmerking. Bioethanol biedt een duurzame vervanging voor fossiele brandstoffen. Shell en de ministeries van EZ en LNV sponsoren het Wageningse onderzoek.

En op deze manier komen steeds meer producten in aanmerking om omgezet te worden in bio brandstoffen. dit moet ook kunnen met koolzaadstro, wat de teelt van koolzaad intressanter maakt!

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #40 on: October 31, 2005, 11:15:34 AM »
Productie biodiesel in EU met 35% toegenomen
De biodiesel-productie in de EU is in 2004 met 35% tot 1,93 miljoen ton gestegen ten opzichte van 2003. In 2005 neemt de productie nog verder toe tot meer dan 2 miljoen ton. Duitsland zorgt met een productie van 1,03 miljoen ton voor meer dan de helft van de totale productie in de EU.
Het areaal aan koolzaad is in 2005 gegroeid maar de opbrengst is lager dan in 2004, aldus Coceral, de Europese vereniging van graanhandelaren. De teelt van koolzaad heeft in een aantal West-Europese landen het maximum bereikt. De grootste potentie voor de teelt van koolzaad ligt in de nieuwe EU- lidstaten

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #41 on: October 31, 2005, 01:15:56 PM »
WUR-onderzoekers maken ethanol uit stro

Een team van onderzoekers van Wageningen UR is er in geslaagd om 25 kg tarwestro om te zetten in ethanol. Ze hebben daarmee een Nederlandse primeur. De onderzoekers maakten gebruik van zogenoemde 'enzymatische hydrolyse' om suiker uit de stro te winnen. Vervolgens vergistten ze de suiker. Normaal worden voor vergisting gewassen gebruikt.

Als Stro (gras) omgezet kan worden moeten ze bamboo of olifantengras gebruiken. Dat groeit lekker snel.
Ook hennep groeit supersnel.

Ik had een keer gezien dat onderzoekers uit Nederland een bacterie uit de maag van een olifant hadden geisoleerd die 'taaie'  grassoorten om kan zetten in glucose (de basis voor bio brandstoffen zoals ethanol, methanol (alcohol))

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #42 on: November 11, 2005, 11:55:16 AM »
Japanners ontwikkelen schonere productiemethode voor biodiesel
Japanse onderzoekers hebben een methode ontwikkeld waarmee de productie van biodiesel milieuvriendelijker wordt. De methode vraagt ook minder energie. De onderzoekers melden deze ontdekking deze week in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
Probleem van de huidige productiemethode voor biodiesel is dat er natronloog of zwavelzuur bij nodig is. Deze stoffen zijn nodig bij de omzetting van oliën en vetten tot diesel. Maar die stap kost veel energie. Het terugwinnen van de vloeistoffen is een bewerkelijke stap. Ook zijn zwavelzuur en natronloog belastend voor het milieu.

De Japanners hebben een alternatieve omzetting ontwikkeld, op basis van suiker of zetmeel. Via een chemische behandeling wordt suiker of zetmeel omgezet in een zwart poeder. Dat wordt vervolgens ingezet om uit oliën en vetten biodiesel te produceren. Het zwarte poeder is veel makkelijker terug te winnen dan zwavelzuur en natronloog.

NRC, 10/11/05

Offline martijn

• *
  • 5
  • +2/-0
  • PPO - Sunshine Powered!
    • PPO-Experience
« Reply #43 on: November 11, 2005, 08:52:46 PM »

Als Stro (gras) omgezet kan worden moeten ze bamboo of olifantengras gebruiken. Dat groeit lekker snel.
Ook hennep groeit supersnel.

hennep heeft nog een voordeel: het neemt meer CO2 op dan dat er bij verbranding vrijkomt, het resterende gedeelte word via de wortels schijnbaar aan de grond afgegeven. dus het broeikas effect zou dan opgelost zijn... (ja, ik geloof in sprookjes ;) )
hennep is zeker geschikt om een benzine-vervanger uit te maken.
« Last Edit: November 11, 2005, 08:54:24 PM by martijn »
your mind is like a parachute: it only works when it's open...

Offline SCHELP

• *
  • 2
  • +2/-0
« Reply #44 on: November 11, 2005, 09:27:42 PM »
In Amerika is een firma die reeds biodiesel uit stro kan maken.
Kijk op www.iogen.ca
Dat het potentieel heeft blijkt uit het feit dat shell de boel heeft opgekocht

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #45 on: November 12, 2005, 09:09:37 PM »
Toch zijn er critici die nog steeds beweren dat er niet voldoende 'oppervlak' is om zowel voedsel als brandstof te verbouwen.
Misschien moeten we dan gelaagde gebouwen/kassen maken. Maar dan heb je weer spiegels of electrische verlichting nodig.
Is het rendement dan nog wel hoog genoeg als je met groeilampen werkt? Want dat kost ook enorm veel energie.

Of misschien kunnen we drijvende 'kassen' bouwen?

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #46 on: November 14, 2005, 05:20:19 PM »
Toch zijn er critici die nog steeds beweren dat er niet voldoende 'oppervlak' is om zowel voedsel als brandstof te verbouwen.
Misschien moeten we dan gelaagde gebouwen/kassen maken. Maar dan heb je weer spiegels of electrische verlichting nodig.
Is het rendement dan nog wel hoog genoeg als je met groeilampen werkt? Want dat kost ook enorm veel energie.

Of misschien kunnen we drijvende 'kassen' bouwen?

het grootste probleem die je tegenkom bij het telen van gewassen is de vochtvoorziening, als je met google earth goed kijk naar de VS zie je op een groot deel van de zuidelijke staten "groene rondjes" dit zijn akkers die besproeid worden met een sproeiboom, met het water uit b.v. de nijl wat nu voor een groot deel de middelandse zee instroomt kan je op deze manier een deel van de Sahara bevloeien. als de opbrengsten hoog genoeg zijn zal dit op termijn wel gebeuren.

en nog wat over de bijdragen (ook van mij over ethanol) dit is natuurlijk geen biodiesel. maar wel CO2 neutraal en een haalbaar en goed alternatief voor benzine. Ik denk dat als Shell de boel heeft opgekocht, het een kwestie van accijnsvrijstelling is voordat een dergelijke fabriek in Nederland verrijst.

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #47 on: November 23, 2005, 01:48:39 PM »
BioKing: Biodieselproductie voor particulieren
Het Zeeuwse bedrijf BioKing heeft een miniatuur biobrandstof installatie op de markt gebracht waarmee elk Nederlands huishouden een autobrandstof kan maken voor minder dan 40 cent per liter. De apparaten kosten 599 euro. BioKink vermeldt niet dat er op gemaakte autobrandstof officieel accijns betaald moet worden.
Volgens BioKing kan Biodiesel door nagenoeg iedereen gemaakt worden door middel van een zeer eenvoudig proces, vaak vergeleken met het brouwen van bier. Biodiesel ontstaat door een chemische reactie, omesteren genoemd, wat inhoud dat de glycerol in de olie vervangen wordt door een alcohol, in de aanwezigheid van een katalysator.

Drie ingrediënten
Er zijn dus drie ingrediënten nodig, die alle goedkoop te verkrijgen zijn.

Het primaire bestanddeel is olie of vet. Voor de gemiddelde thuisstoker zal dit gewoonlijk gebruikte plantaardige olie zijn welke bij de meeste restaurants gratis te verkrijgen is. Zelfs het gebruik van nieuwe olie is nog rendabel, meent BioKing.

Het tweede bestanddeel is alcohol. Bij het gebruik van gerecyclede plantaardige olie wordt meestal methanol gebruikt. Als je nieuwe olie verwerkt is het vaak mogelijk Ethanol te gebruiken. Deze Ethanol mag geen water bevatten en ook de olie moet vrij zijn van water.

Het laatste bestanddeel is de katalysator. Hiervoor kan NatriumHydroxide gebruikt worden. NatriumHydroxide is verkrijgbaar als gootsteenontstopper in de meeste bouwmarkten.
Zie voor meer informatie de site van BioKing.

BioKing, November 2005

www.bioking.nl

willem1940

« Reply #48 on: November 09, 2006, 08:29:59 PM »
In Amerika is een firma die reeds biodiesel uit stro kan maken.
Kijk op www.iogen.ca
Dat het potentieel heeft blijkt uit het feit dat shell de boel heeft opgekocht

Ethanol = alcohol = GEEN diesel; wel met enige aanpassing/ombouw te gebruiken in benzinemotoren (zoals in Brazilië).

willem1940

« Reply #49 on: November 09, 2006, 08:35:34 PM »
Ik denk dat er per huishouden op de kortere termijn meer te verdienen/besparen valt door de "grijpbare" vloeibare brandstoffen aan een oliestook toe te voeren voor de verwarming van het huis.