Ja en het brengt mensen ook op andere ideeen, we weten allemaal dat het huidige model uit delen bestaat die in contrast met elkaar zijn maar de verschillen zijn te verwaarlozen.. nog wel.
Isaac heeft ons een heel eind gebracht en Einstein ook, Aristoteles en Plato overigens ook en er zijn er nog wel een paar.
Maar alle wereldmodellen of universums in hun hoofd is niet/nog niet compleet, en is meestal gebaseert op een idee van een voorganger.
En alle verkeerde modellen of werelbeelden zijn nog zo verkeerd nog niet, want ik heb niet het recht om te zeggen dat ik het beter weet..wie wel? (ken je het verhaal van Bertrand Russel ?)
Wat we nu denken te weten van het heelal kan over een mensenleven al complete onzin zijn.
Iemand die een nieuw idee (theorie) bedenkt heeft moeite om een totaal nieuw concept te crieeren, oude ideeen hebben dan invloed op de nieuwe.
Dus is het dan een verbeterde versie.
En wat mij nou aantrekt zijn ideeen die totaal niets met ons huidige begrip van de realiteit te maken hebben en die een nieuw realiteit openen.
Er is meer wat we niet zien dan dat we wel zien, wat wij detecteren is licht(straling) .. dus de gehele realiteit die het heelal is is veel groter dan onze hersenen (voorbeeldingsvermogen/inzicht) verwerken 'kunnen' Er zij genoeg dingen recht voor je neus die je niet ziet/merkt.
We zullen in een heel ander model moeten muteren om alles te kunnen verwerken wat er om ons heen is.
Tenzij alles maar dan ook alles ( ook wat er niet is (voor ons dan) invloed heeft op alles (dus ook wat we wel kunnen observeren met onze zintuigen/apperatuur)
We weten dat de ene kant van het waarneembare heelal in contact staat met de andere kant, miljoenen lichtjaren verderop.
Als een zee van deeltjes die golven door de ruimte.
Volg je me?
Nu weten we dat als de ene kant van de ruimte beweegt de andere kant dat ook doet
(voorbeeld: kaars uitblazen) of (in huis een deur openen of sluiten en een andere deur horen klapperen) of (dat je je slaapkamer deur opentrekt en de gordijnen bewegen)enz.
Als je nu een grote ruimte hebt dan is er maar een paar procent die wij kunnen zien met onze zintuigen/ogen, bijvoorbeeld licht dat reflecteerd op materie maar materie die het doorlaat zien we niet, maar is er wel.
We weten dat die deeljes die we niet zien wel meegolven in die zee/ "dat laken" (Einstein, je weet wel dat gespannen doek waar ze knikkers over laten rollen en je hebt een zwaartekrachtmodel)
'Voor hetzelfde geld ben ik de enige hier die dit typt en bestaan jullie niet echt, maar zijn jullie slechts toevalligheden die aansluiten op mijn wereldbeeld.'
Ja, juist.. dit is ook zo, als ik echt was had jij veel meer informatie over mij tot jou beschikking, namelijk alles, en wist jij ook waneer ik dood ga bv (misschien ben ik maar een heel klein beetje echt in jou wereldbeeld, en bestaan mensen die jij elke dag ziet maar voor een klein beetje in jou wereldbeeld) Want wat jij van iemand vind, er kan een ander zijn die wel heel iets anders van diegene vindt.
Wat is dan DE realiteit? Of merk je er maar een heel klein beetje van?
Ook al heeft diegene evenveel tijd met die persoon doorgemaakt op precies dezelfde manier en plek,in precies de zelfde ruimte op precies dezelfde 'golf'
Iedereen verkiest zelf willekeurig waneer je ergens onderweg je arm even uitstrekt om een realiteitje te plukken.
(iemand anders kan dan wel van diezelfde struik willen plukken maar nooit diezelfde bes
(het is jou bes die voor jou is weggelegt) daarom ben je idividueel 'one of a kind' (anders was er maar één.
Dit universum geeft maar een klein beetje prijs aan ons wat realiteit betreft, en elke keer weer een andere.
We zullen ze wellicht alemaal een keer tegenkomen..maar niet in één keer allemaal op je bord
snap je?
Flink afgedwaald..
Als je nou niet duizelig bent weet ik het ook niet meer, ik wel tjoow!