Neoweb.nl

De Digitale School Klas

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
De Digitale School Klas
« on: September 04, 2005, 10:56:49 AM »
Scholen gaan digitale schoolborden gebruiken

bron: Redactie Tweakers.net

De start van het nieuwe schooljaar is in sommige klassen met een wel heel opvallende aanpassing begonnen: het traditionele schoolbord met de ouderwetse krijtjes is vervangen door een digitaal exemplaar. Zo heeft een scholengroep in Torhout (West-Vlaanderen) maar liefst veertien digitale schoolborden gekocht voor 2500 euro per stuk. De school denkt de investering terug te verdienen doordat er geen wandkaarten meer aangeschaft hoeven te worden: het digitaal schoolbord kan die immers zelf projecteren. Ook op krijt en andere schrijfmaterialen kan bespaard worden omdat er met vingers op het bord geschreven kan worden. Ook in Nederland zijn er scholen die digitale schoolborden gebruiken. Zo hebben de Mariaschool in Wateringen en de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle pas nog exemplaren aangeschaft. Een voorbeeld van een digitaal schoolbord is het Smart Board dat er uitziet als een normaal whiteboard. Het scherm, dat geleverd wordt met een beamer, is gevoelig voor aanraking waardoor je hand als muis kan fungeren. Je kunt er niet alleen op schrijven, maar ook applicaties op bedienen. Met de hand kun je vervolgens aantekeningen in bijvoorbeeld een Excel-sheet maken. Het bord overschrijven in een schrift is niet meer nodig: docenten kunnen een afdruk van het scherm maken.

Op OBS West in Capelle aan den IJssel , de grootste basisschool van Nederland, zijn de gewone schoolborden inmiddels vervangen door digitale varianten. Robert van de Merwe heeft er groep 7E onder zijn hoede. 'Ik werk sinds het begin van dit schooljaar met een digitaal bord. Het grootste voordeel vind ik dat je de lesstof veel visueler kunt maken. Breuken zijn bijvoorbeeld behoorlijk abstract voor kinderen, maar door op het bord met gevulde flessen te werken, wordt het veel inzichtelijker voor de leerlingen. De kinderen zien zelf ook wel dat je aan een half gevulde fles niet nog eens driekwart fles kunt toevoegen zonder een tweede fles te gebruiken.' Van de Merwe roemt de ICT-coördinator op zijn school die deze applicaties zelf gemaakt heeft. 'Het digitaal schoolbord bestaat alleen uit een beamer en een scherm, maar programma's heb je dan nog niet.' Nadelen zijn er volgens de docent nauwelijks. 'Of het zou moeten zijn dat je iets niet meer een week op het bord kunt laten staan. Eerder liet ik vaak het huiswerk en een bordagenda meerdere dagen staan, maar dat kan nu niet meer. Als je een nieuwe dia laat zien, begin je eigenlijk weer met een schoon bord. Ik heb het ook niet altijd aan staan, want de lamp van de beamer gaat maar 3000 uur mee en daar wil ik zuinig op zijn.' Van der Merwe laat de kinderen de aantekeningen van het bord nog gewoon overschrijven. 'Natuurlijk zou ik die kunnen printen, maar dan worden hun handschriften nog slechter. Dat wil ik voorkomen.'

links:
Smart Boards

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: De Digitale School Klas
« Reply #1 on: September 07, 2005, 01:45:19 AM »
Echt wel veel beter...ik ken het nog van mijn studie tijd, je kon niet altijd alles lezen wat de leraar schreef. En het is ook beter voor de leerlingen, dan kunnen ze het afdrukje gewoon mee naar huis nemen en het leren. 8)
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re: De Digitale School Klas
« Reply #2 on: September 07, 2005, 09:41:45 AM »
Nu nog tabletpc's met Wi-Max voor alle leerlingen en ze hoeven niet eens meer naar het bord toe te lopen om een sommetje op te krijten.

Desnoods bouw je die dingen in de tafels

Ook toetsen kunnen op die manier 'direct' nagekeken worden. Scheelt veel tijd voor onderwijzers en dat brengt weer een kostenbesparing voor het onderwijs met zich mee!