Neoweb.nl

Magnetische storm op komst

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Monster

• *
  • 10
  • +6/-0
  • Be aware, monsters don't care
Magnetische storm op komst
« on: September 09, 2005, 09:17:18 PM »
Afgelopen week heb ik met veel interesse het programma Magnetic Storm op Discovery Channel bekeken. Een onderwerp ideaal voor Neoweb dacht ik zo:

Wetenschappers hebben ontdekt dat het magnetische veld van de aarde snel afneemt. Maar wat is hier de oorzaak van?
Het magnetische veld ontstaat door de voortdurende beweging van de metalen vloeibare aardkern. Dit magnetische veld blijkt echter niet constant te blijven.
Onderzoek met lavastenen in Hawai toont aan dat het magnetische veld van de aarde elke zoveel 100.000 jaar omdraait (als Lava stolt dan neemt het gesteente de dan aanwezige magnetische richting en sterke aan).
Tijdens het omkeer proces, wat honderden jaren duurt, is er sprake van een magnetische storm. Het magnetische veld is dan chaotisch. Tijdens deze storm kunnen velden elkaar gedeeltelijk gaan opheffen zodat de totale veldsterkte sterk kan afnemen. Tot 10% van het huidige niveau. De laatste keer dat er een ommekeer is geweest is al weer zo 780.000 jaar geleden.

Het volgende omkeer proces lijkt dus te zijn begonnen. Zal er weer een magnetische storm ontstaan en wat heeft dit tot gevolg?
Gaat onze communicatie gestoord worden? Zijn kompassen nog betrouwbaar? Kunnen we ons beschermen tegen de toenemende ruimte straling waar het magnetische veld ons nu tegen beschermd? Zullen schildpadden verdwalen in oceanen? Zal het noorderlicht een doodnormaal verschijnsel in de hele wereld gaan worden? Moeten we de noordpool voortaan zuidpool gaan noemen?

Meer informatie:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/magnetic/

Offline Robert

• 3.079
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Magnetische storm op komst
« Reply #1 on: September 12, 2005, 11:50:44 AM »
Ik weet niet of satelieten afhankelijk zijn van het Aard-magnetisch veld?

Offline Monster

• *
  • 10
  • +6/-0
« Reply #2 on: September 23, 2005, 10:09:50 AM »
Het probleem zat volgens mij in de bescherming tegen ruimtestraling oftewel kosmische straling. Met een zwak magnetisch veld zou de bescherming bijna verdwijnen en alles en iedereen hieraan worden blootgesteld.
Nu weet ik wel dat dit schadelijk is voor de gezondheid maar wat is de invloed op elektronica van communicatie satellieten?

Offline Monster

• *
  • 10
  • +6/-0
« Reply #3 on: September 23, 2005, 10:21:13 AM »
Zag toevallig net dat bashanna een topic is gestart over het gevaar van zonnevlammen (kosmische straling) die de satellieten bedreigen.
Zou dit zonder magnetisch veld een dagelijks probleem kunnen worden?

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=2295.0

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #4 on: October 13, 2005, 04:39:06 PM »
Ik weet niet of satelieten afhankelijk zijn van het Aard-magnetisch veld?

zwaarte kracht blijft gewoon dat is onafhankelijk van het aardmagnetisch veld. dus satelieten blijven ronddraaien.

alleen gaan alle computers en dus ook satelieten stuk omdat een magnetische storm de chips in die dingen bakt. haal je amiga maar weer uit het vet die zal er nog het beste tegen kunnen (ouwtjes zijn daar volgens mij minder gevoelig voor.)

Offline droomert

• 89
  • +20/-1
  • Logische denker
« Reply #5 on: February 19, 2006, 04:32:29 PM »
Beter gaan we ons nu dan daarop voorbereiden toch :). En we kunne alvast heel veel lood gaan verzamelen om onszelf daartegen te beschermen.
Opzoek naar een goede studie voor over 1,5 jaar!

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
« Reply #6 on: May 20, 2006, 05:41:31 PM »
Het magnetisme op de aarde neemt af, daarin kan ik je volgen. Maar dat er een magnetische storm op komst is... :-\ Dit lijkt me niet echt logisch. Niets kan uit zichzelf tot beweging komen, magnetisme dus ook niet. Het magnetisme van de aarde is ook geen loss stof die zomaar kan bewegen. Het is als een vaste stof die rond de aarde hangt. Als de polen zouden bewegen word noord gewoon zuid en zuid wordt noord. Maar dat alles door elkaar zou gaan lopen is volkomen nonsens. (volgens mij toch)

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #7 on: May 21, 2006, 07:50:02 PM »
magnetisme komt toch door het roteren van een 'ijzeren' kern. (of een magnetische vloeistof (magma).

Als de rotatie dus plaatselijk verandert, ontstaat er ook plaatselijk een ander magnetisch veld.

In de zon zie je soms wel zonnevlammen die een eigen magnetisch veld volgen/creeeren.