Neoweb.nl

Dromen verklaren

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bruno

• **
  • 95
  • +25/-9
  • Dit forum is het helemaal !
Dromen verklaren
« on: September 09, 2005, 09:44:14 PM »
Droomt u wel eens op een levendige manier? En wat droomt u zoal? En is hier een verklaring voor? Waar is dromen eigenlijk goed voor? Waarom dromen wij? Dromen dieren ook?

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Dromen verklaren
« Reply #1 on: September 12, 2005, 11:12:06 AM »
Ik droom best wel vaak dat ik zo'n 15 cm boven de grond zweef en dan allemaal coole danspasjes kan doen? Ook zweef ik dan door de droomwereld.
heel apart!

Wat zou dat betekenen? Zweven in dromen?

Offline Nemisis2003

• **
  • 54
  • +4/-1
  • Truth is in the eye of the beholder
« Reply #2 on: October 02, 2007, 10:18:54 PM »
Volgens mij zijn er wel pseudo-verklaringen voor dromen, maar eigenlijk zijn dromen nog een heel groot raadsel.
Dromen is wel heel gezond. In de droomfase worden, als ik het goed heb, alle belangrijke gebeurtenissen van de dag in het lange termijn geheugen opgeslagen en de minder belangrijke details "vergeten".

Als ik het goed heb, heeft ieder mens ernstig veel dromen per nacht al heb k zelf soms het gevoel dat een droom een hele dag duurt.
Ieder mens droomt, ook mensen die zeggen het niet te doen, zij herinneren het zich gewoonweg niet.
Probeer maar eens te onthouden wat je precies hebt gedroomd, als je opschrijft wat je nog weet kan het zijn dat er meer details terug komen.
Als je daarentegen heel snel wakker word en er niet bij stilstaat vergeet je simpelweg wat je gedroomd hebt.
« Last Edit: October 02, 2007, 10:23:06 PM by Nemisis2003 »

Offline Laerens

• *
  • 7
  • +0/-0
« Reply #3 on: August 07, 2008, 11:59:19 AM »
Ik heb een vraag hoe dit kan!
En ik wil dat deze serieus wordt genomen!

Soms droom ik over dingen die gaan gebeuren en ze gebeuren dan werkelijk zoals ik ze in de droom meemaak! (=dit komt geregeld voor! DE laatste tijd meer en meer.)
Overlaatst droomde ik dat met mijn vrienden naazr de bioscoop ging en daarna naar een cafe waar we samen iets zouden drinken maar bij het opdienen(=ik omschrijf wat er in die droom gebeurde.) liet de ober een glas vallen!
Maar dit is dan volledig exact hetzelfde gebeurd zoals in mijn droom!

Ik wil eens graag weten hoe het komt dat ik nu en dan over dingen droom die gaan gebeuren!

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #4 on: September 11, 2008, 08:53:51 AM »
Stel dat je voor een belangrijke keuze staat en alle voordelen en nadelen gaat afwegen. Uiteindelijk kom je er dan vaak niet uit.
Door te slapen en te dromen, zet je alles onbewust op een rijtje. Na een goede nachtrust (en dus dromen) kun je vaak de juiste beslissing maken.

Dromen helpt dus bij het oplossen van problemen.

Dromen zijn er ook om informatie op te slaan. Jonge kinderen (en dieren) moeten heel vaak kort slapen, zodat ze alle indrukken weer kunnen verwerken. Hun lichaampjes leren heel veel nieuwe geluiden, nieuwe indrukken, nieuwe beelden etc. Die indrukken worden in dromen verwerkt waardoor opgedane kennis opgeslagen wordt en beschikbaar kan komen op een later moment .

Bij voorspellende dromen weet ik niet precies wat er gebeurt. Het kan zijn dat je een deja vu meemaakt. Je denkt dat je iets hebt gedroomd, maar in weze beleef je de situatie pas voor het eerst.

Als je werkelijk voorspellende dromen hebt, zou ik dat verder onderzoeken.
Schrijf dagelijks je dromen op. Leg gewoon een kladblok naast je bed. Als je dan wakker wordt, schrijf je gelijk op wat je hebt gedroomd. Wellicht kun je jezelf trainen om meer details van je droom te onthouden en misschien zelfs je dromen te sturen om voorspellingen over bepaalde onderwerpen "op te vragen".

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
« Reply #5 on: September 12, 2008, 12:12:34 PM »
Tja ik schrijf aan een boek voor het moment en de beste inspiratie komt bij mij uit dromen... Links van mij ligt een cursus blok, een balpen en m'n horloge.

Meestal kom ik (als ik wakker kom in de nacht) rond 5h wakker. Dan schrijf ik het uur op en wat informatie over de droom. Na een week bekijk ik die dingen dan nog eens en verwerk ze. De dingen die ik droom gaan bijna altijd over m'n verhaal en zo schrijf ik er stelsel matig aan verder. Ik beleef dus het volgende deel van m'n boek in m'n hoofd.

Nu dat voorspellend dromen... Als je al je dromen opschrijft en bij houd dan kan het wel eens gebeuren dat je het echt mee maakt. Voorlopig zit ik aan 3 keer dat er iets gelijkaardigs gebeurt is als in een opgeschreven droom, 1 keer van die 3 was het exact hetzelfde. Het déja vu verschijnsel kwam bij mij toen ook altijd naar boven. Dus denk ik dat een déja vu gewoon iets is dat je herkend omdat je het al gedroomd hebt.

Offline Neii

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #6 on: September 14, 2008, 06:25:58 PM »
Ik denk eigelijk dat dromen een trans zijn, iets tussen slapen en wakker zijn. De eerste keer dat ik dit merkte was raar. Ik was aan het verdrinken en wou zo graag uit het water op een bepaald moment werd ik wakker en ik zat rechtop. Ook WOU ik wakker worden. Dat rechtop zitten wijst op een actie van me die ik mezelf had opgelegd zonder het echt te weten, onbewust iets bewust doen dus.

Eigelijk droom ik altijd over iets in een realistische omgeving maar waarvan ik weet: dit is een droom. Ik heb dit ook al eens tegen mezelf gezegd in een droom. Ik was nl. aan het joggen... Ja ik weet dat is realistisch maar 1. ik ben absoluut geen sporter 2. er waren nog details die ik mij te goed herinner...

Dromen doen dieren ook. We zijn zelf dieren hierom denk ik dat dieren dromen, misschien allemaal, misschien weinige maar alleszins de apen waarvan we afstammen.

Nut van dromen? Geen idee, hier heb ik ècht geen antwoord op. Waarschuwen misschien maar ik denk het niet.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #7 on: September 14, 2008, 07:10:15 PM »
Iedereen die een hond of kat als huisdier heeft, weet dat ook zij R.E.M. vertonen tijdens het slapen. (Rapid Eye Movement).
Bij mensen is REM het moment dat we dromen. En qua fysiek verschillen we niet heel veel dieren.
Dus eigenlijk kunnen we met vrij grote zekerheid stellen dat ook dieren dromen.

Offline Raymond

• **
  • 80
  • +6/-0
« Reply #8 on: October 27, 2008, 11:23:41 AM »
Ja mijn hond droomt ik zie namelijk als hij dat doet zn pootjes bewegen en hij maakt piep en grom geluiden.
Hij wandelt er iniedergeval flink op los in zijn droom wel grappig om te zien.

Ik denk dat een droom er mede voor is om je te helpen
Als je droomt dan kan het wel eens zo zijn dat je meer rare onrealistische dingen meemaakt
gerelateerd aan je werkelijkheid dan in werkelijkheid als je wakker bent waardoor je bijna overal op voorbereid bent.

Dromen zullen het moeten doen met herinneringen denk ik
dus maakt je brein er een flinke coctail van om je meester te maken van je situatie.
Zoiets..

an 'Opinion' is just an 'Opinion' if u take life to serious u start killing other people..

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #9 on: November 17, 2008, 12:15:28 PM »
Dromen verklaren en de betekenis van dromen blijven natuurlijk giswerk. Maar er zijn wel duidelijke aanwijzingen die het nut van dromen kunnen verklaren.
Bij kinderen worden enge en spannende gebeurtenissen vaak dezelfde nacht al verwerkt in dromen. Ze krijgen dan nachtmerries.
Dus dromen gaan vaak over situaties die je mee hebt gemaakt.
Misschien zijn dromen gewoon het onbewust overdenken van problemen. Je lichaam en geest heeft slaap nodig om allerlei processen te herstellen. Het zou niet efficient zijn om de hersenen tijdens de slaap niets te laten doen. Dus gaan je hersenen gewoon verder met analyseren en verwerken. In je dromen zie je vaak hele aparte situaties. De normale dingen vergeet je snel.
Sommige mensen kunnen ook dagdromen.

Re:Dromen verklaren
« Reply #10 on: June 22, 2009, 04:21:03 PM »

Kan iemand mij aub helpen?

Ik heb al vaak dezelfde droom gehad: ik droomde dat ik een enorme pijn had aan mijn ogen, ik kon ze maar heel af en toe een beetje openen op iets te zien. Deze droom heb ik al veel gehad.
Laatst droomde ik dat ik echt blind was geworden.

Kan iemand aub een betekenis geven aan deze droom? Ik vind het echt eng...

Heel hard bedankt !!

Eveline

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
« Reply #11 on: June 22, 2009, 10:29:08 PM »
Heb je wel eens in het echt last van je ogen? of draag je een bril/lenzen?

En wat kon je zien als je je ogen een klein beetje opendeed in je droom? Was dat mooi? eng? normaal?
Of in wat voor situatie/locatie in je droom bevond je je op het moment dat je de pijn kreeg?

En heb je zelf misschien ideeen wat de droom kan betekenen?
Heb je ergens problemen mee? Zit je ergens mee? Wil je misschien iets niet onder ogen zien?
Dromen zijn vaak toch beelden van dingen die je bezig houden.

Offline milana

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #12 on: January 08, 2010, 11:48:15 PM »
Hallo allemaal,
Ik droom heel vaak over mijn overleden vader waar ik mee praat en leuke dingen mee doe in mijn droom etc.
Nu is mijn schoon-oma overleden en ook haar heb ik nu al 2x gezien en mee gemaakt in 1 maand tijd in mijn dromen.
Ik droom veel over vliegtuigrampen,vooral op woonwijken en over een lift vaak....
Ook droom ik geregeld dat ik een grote prijs win in de loterij en droom ik veel over mijn kinderen,dat ze verdrinken in een zwembad,dat ik moet kiezen welk kind ik als 1e redt etc.
Ik heb ook een paar voorspellende dromen gehad die echt de volgende dag al uit kwamen.
Ik droom gewoon extreem veel en ik kan ze altijd weer herinneren,soms ook wel alle 3 mijn dromen die ik in 1 nacht gedroomd heb.Ik droom ook dat een vriend van ons zelfmoord heeft gepleegd (wat in het echt dus niet zo is) en dat goede vrienden van ons verongelukken tijdens een auto-ongeluk(ook niet in het echte leven!).
Ik ben wel benieuwd wat hier de betekenis van kan zijn??????????????
Groetjes Milana

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #13 on: January 09, 2010, 11:32:32 AM »
Dromen zijn vaak een mix van herinneringen, angsten, problemen, gevoelens en wensen. In dromen worden de dingen die je bezig houden verwerkt.
Als iemand overlijdt, zal deze persoon in die periode ook overdag veel in je gedachten zijn, je dromen zullen hier dan ook over gaan.
Moeilijke keuzes kun je beter beoordelen door er een nachtje over te slapen / te dromen.
Veel dromen zijn visueel (met beelden).

Heb je angst voor vliegen met een vliegtuig? Of ben je bijvoorbeeld veel bezig met dat soort berichten in het nieuws? Heb je ooit een vliegtuigramp gezien? of ken je mensen die daar bij betrokken waren?

En over de zwembaddromen met je kinderen. Kunnen ze goed zwemmen? Ben je zelf vroeger wel eens bijna verdronken of ondergehouden?

Een droom kan voorspellend worden als je je leven laat leiden door dromen!
Bijvoorbeeld: Er gebeurt ieder jaar wel ergens een ramp met een vliegtuig, dus als je brein dan denkt dat jij dat hebt voorspeld, gaat dat idee alleen maar sterker worden.

Ook kan een droom zoiets zijn als een fictieve situatie uit een tv-beeld of een film, waar je door geraakt bent. Je leeft dan mee met de personen / acteurs in de beelden die je hebt gezien. Je combineert dan fictie (tv-beelden) met echte dingen (uit je omgeving). In je dromen projecteer je dan bijvoorbeeld mensen die je goed kent in dezelfde situaties.

Voorspellende dromen zijn overigens wel mogelijk, maar dan combineer je losstaande feiten in je droom tot een logisch gevolg. Eigenlijk berekent je brein dan de uitkomst van een complexe situatie met meerdere variabelen.

Offline HarrydeBont

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #14 on: January 11, 2010, 02:02:20 PM »
Ik ben nogal actief met het verklaren van dromen.
Voor wie geïnteresseerd is, of wie een verklaring wenst van zijn droom....

http://www.explainmydream.net/

Offline energysus

• **
  • 59
  • +13/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #15 on: February 25, 2010, 12:11:58 PM »
Is dromen niet gewoon een soort van defragmenteren? Alles wat in het referentiekader (eerder opgeslagen herinneringen) krijgt een plekje. Tijdens het verwerken en op de juiste plaats opslaan van de gebeurtenissen komen beelden(geluiden, geuren, emoties etc.) weer naar boven. De (nieuwe) ervaringen van de dag worden in mate van belang opgeslagen waarna in de toekomst bij bepaalde gebeurtenissen weer naar de al eerder ervaren gebeurtenis wordt gerefereerd. Dat wat van belang is bepaal je zowel bewust als onbewust denk ik. 
don't make too much love because then there are more people who die in war.

Offline Sha Sha

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #16 on: March 24, 2010, 12:55:59 PM »
Hallo,

Ik droomde een paar dagen geleden dat ik door een hele grote wurg slang om mijn nek werd gewurgd.
en de volgende dag droomde ik over een jongen, wie ik helemaal niet ken dat hij mij stalkte en alles van mij wist. In mijn droom kwam zijn naam en zijn gezicht te voorschijn. en toen ik hem googelde bestond hij echt net zoals in mijn droom. Terwijl ik hem nooit eerder gezien heb..

Kan dit wat betekenen?
Aub hulp..

Groetjes
ShaSha

Offline grotebeerNet

• *
  • 3
  • +0/-0
« Reply #17 on: August 16, 2010, 11:19:08 PM »
Hey allen,

Laat ik nu een site kennen die kan helpen om je dromen te verklaren  ;). Kijk maar eens op http://www.grotebeer.net. Verklaar je droom met behulp van de droom symbolen op de site.