Neoweb.nl

waterstof uit zwaartekracht maken

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline izegrin

• *
  • 5
  • +3/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
waterstof uit zwaartekracht maken
« on: September 30, 2005, 02:12:01 PM »
Al jaren geleden heb ik een toestel bedacht dat in feite zwaartekracht omzet in waterstofgas.  Wat vinden jullie er van?
Het principe werkt als volgt:
1. Je laat het apparaat zinken in een diep stuk oceaan.
2. Onderdelen van het apparaat draaien hierbij, en die draaiing wordt gebruikt om electriciteit op te wekken.
3. Met de electriciteit zet je water om in zuurstofgas en waterstofgas. Die comprimeer je.
4. Beneden aangekomen laat je de gassen expanderen en ruimte innemen van ballastwater in tanks.
5. Het apparaat drijft hierna omhoog. Ook hierbij draaien de onderdelen en wordt er weer met de generator elektriciteit opgewekt waarmee meer gas wordt gemaakt.
6. Je haalt boven het apparaat leeg en kan het proces telkens herhalen.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: waterstof uit zwaartekracht maken
« Reply #1 on: September 30, 2005, 02:20:43 PM »
klinkt geniaal!
De vraag is hoeveel energie je hiermee op kan wekken.
Maar het idee is volgens mij goed uitgedacht!

Offline izegrin

• *
  • 5
  • +3/-0
« Reply #2 on: September 30, 2005, 02:40:42 PM »
Ja, ik denk zelf ook dat het zeker met een klein apparaat niet heel erg veel waterstof oplevert. Ik kan het echter niet berekenen.

Het rendement kan wellicht omhoog door gecomprimeerde lucht mee naar beneden te nemen, ook deze beneden te laten expanderen voor extra drijfvermogen, en vervolgens tijdens de weg omhoog die lucht weer te comprimeren.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #3 on: September 30, 2005, 02:57:49 PM »
ik zou het waterstofgas onder druk laten en het zuurstofgas laten expanderen.

Wat de vraag is,
Als je een trog hebt van 10km diep en een apparaat van 10 ton, kun je dan gewoon de normale natuurwetten nemen.
Want je krijgt wel te maken met enorm veel 'wrijving'.

En is de opgewekte energie en daarmee het ontstane volume van het gas genoeg om die 10 ton weer naar het oppervlakte te krijgen?

Welke 'techneut' kan hieraan rekenen?

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
« Reply #4 on: October 06, 2005, 11:52:53 AM »
Toen ik nog op de middelbare school zat, heb ik een dergelijk concept aan mijn scheikundeleraar voorgelegd, hij vertelde mij dat electrolyse van water op grote diepte meer energie kost vanwege de tegendruk, helaas de vlieger ging maar beperkt op...

Eigenlijk zou je een compartiment water mee naar beneden moeten nemen dat niet aan de omringende druk is blootgesteld, maar de vraag daar zitten weer andere haken en ogen aan, zoals de verhouding dichtheid / volume van dit compartiment , die mogelijk verhinderen dat het zaakje uberhaubt naar de bodem zakt enz enz...

« Last Edit: October 06, 2005, 11:56:54 AM by Vortexx »

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #5 on: October 07, 2005, 12:15:17 PM »
Kan dit ook niet de andere kant op?

Door helium ballonnen omhoog te brengen en de stijg energie te gebruiken om de helium samen te persen.
Als de helium dichtheid te groot is, daalt de ballon weer. (deze dalingsenergie kun je ook weer gebruiken)

Offline izegrin

• *
  • 5
  • +3/-0
« Reply #6 on: October 08, 2005, 12:13:16 PM »
Interessante opmerking, over dat electrolyse onder hoge druk niet efficiënt zou zijn.

Maar: het idee is flexibel :-)

Voeg gewoon het (rendement verlagende?) extra-tje toe dat je accu's meeneemt. Die laad je dan op bij omlaag en omhoog gaan. Het waterstof produceer je pas aan de oppervlakte (of helemaal niet...)
Je komt nu uitsluitend weer omhoog door gecomprimeerde lucht (of een ander gas) mee naar beneden te nemen, deze beneden te laten expanderen voor het drijfvermogen, en vervolgens tijdens de weg omhoog die lucht weer te comprimeren. (omdat je het proces natuurlijk wil herhalen)

Je kan eventueel pas boven verse lucht comprimeren, maar onderweg lijkt me efficiënter omdat je: 1. dan werkt met lucht die al onder (iets meer dan) waterdruk staat. Er is dus minder nacompressie nodig.
2. Je niet zit met energie-omzettingsverliezen als je de compressor direkt aandrijft.
3. De "stijgkracht" van het apparaat tijdens de hele weg omhoog dan ongeveer ant kan zijn.

Voor de rekenwonders is dit wellicht ook wat eenvoudiger.

waterman

« Reply #7 on: August 05, 2007, 11:05:28 PM »
Beste Izegrin, hebje na de laatste entry van Vortexx nog actie ondernomen op je idee?

Offline joene

• *
  • 5
  • +2/-0
« Reply #8 on: August 12, 2007, 12:54:54 AM »
het comprimeren van lucht is een energie slurpend zaakje, vooral bij hoge drukken zijn de rendementen erg laag.
op een diepte van 10 km onde water is de druk 1000 bar.
een vat op die druk brengen kost erg veel energie.
je zou ook gewoon water in en uit een vat kunnen pompen dan hoef je geen lucht te comprimeren
hoe dan ook heb je een verschil van 1000 bar tussen onder en boven
stel je voor dat je een vat neemt dat voor de helft gevuld met water presies blijft drijven, als je daar dan één liter water inpomp zou die zinken.
om dat vat op 10 km diepte dan weer te laten stijgen moet die liter er weer worden uitgepomt.
flow[m3/s] * delta P [Pa] = vermogen in Watt
neem aan dat we die liter in er in 1 seconde uitpompen, dan volgt
1 liter : 1000 = 0.001 m3/s x 100 000 000 pa =100000 watt ( watt is per seconde)
maar hoe dan ook het vermogen wat moet worden geleverd.
ik heb mijn bedenkingen of er genoeg energie opgewekt wordt om dit te realiseren
het heeft in mijn ogen daarom ook meer het idee van het verkrijgen van vrije energie.
en daar ben ik wel wat sceptisch over
In order to create, you have to question everything

willem1940

« Reply #9 on: August 13, 2007, 12:25:09 AM »
Er bestaan geen materialen die waterstof goed kunnen tegenhouden, hoogstens iets vertragen; helium is een fractie geduldiger, maar ook die verliezen zijn niet gering. Ik denk niet dat deze "schakelingen" zich ooit kunnen terugbetalen.