Neoweb.nl

Photovoltaic array

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline joostvanhamond

• *
  • 9
  • +1/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Photovoltaic array
« on: October 26, 2005, 03:03:20 PM »
Beste mensen,

Ik zit met het volgende:

Ik heb een zonnepaneel (vrij groot, misschien wel 2 m2), en moet deze karakteriseren (wat wordt hier precies mee bedoelt?).
Uiteindelijk moet het vermogen, de spanning en de frequentie van de zonnecel op een computer worden weergegeven. Hiervoor moet ik eerst een inverter hebben (omdat de zonnecel dc produceert en ik ac wil hebben). Heeft iemand tips/suggesties??

Bedankt!

Offline barry

• *
  • 2
  • +3/-0
Re: Photovoltaic array
« Reply #1 on: October 26, 2005, 09:32:18 PM »
Wat je dan waarschijnlijk wil weten zijn de volgende data: Kortsluit stroom, Open spanning, stroom in het mpp en de spanning in het mpp. (Bij een zonnepaneel zal namelijk de spanning afnemen als er meer stroom word afgenomen.) Deze data zijn vrij makkelijk te meten, open spanning is dus gewoon de spanning die over de twee polen staat, zonder dat er stroom word afgenomen, kortsluit stroom kan je meten door het paneel kort te sluiten en te meten welke stroom er gaat lopen.
Voor de spanning en de stroom in het mpp is het een ander verhaal. Als je geluk hebt zit er een maximizer (MPPT) bij, een apparaat dat het mpp zoekt, deze zal dan automatisch stroom gaan afnemen bij de spanning in het mpp. Heb je dus meteen deze data.
Wat een mooiere manier is, is een curve te maken van alle spanningen en de bijbehoorde stroom. Hier is dan meteen alle data uit te halen. Deze kromme kan je maken door het paneel aan te sluiten op een variable weerstand en deze weerstand langzaam op te voeren in een aantal stappen en bij elke stap de spanning en stroom te noteren. Het vermogen is dan ook te plotten (P=UI) deze plot zal een recht stijgende lijn zijn die in de buurt van het maximum vermogen begint af te vlakken en na het maximum vermogen ineens wegvalt.

Let wel op dat de variabeleweerstand wel het vermogen van het paneel aan kan. Ik neem aan dat het paneel van silicium is en bij een oppervlak van 2m^2 zal ie dan vermoedelijk een maximaal vermogen hebben van rond de 300W (bij 15% rendement)

De frequentie lijkt me een beetje raar, omdat het paneel DC spanning levert (zoals je al zei), en zet je er een omvormer op, zal deze de frequentie van het lichtnet gaan hebben.

Offline joostvanhamond

• *
  • 9
  • +1/-0
« Reply #2 on: October 27, 2005, 09:55:23 AM »
Bedankt voor je bericht Barry  :)

Uiteindelijk wil ik het vermogen, de spanning en de frequentie uitlezen op de computer als de zonnecel "in werking" is. Dit wordt dan inderdaad de frequentie van het lichtnet. Iemand enig idee waar ik (redelijk goedkoop) een omvormer (inverter) vandaan kan halen?

Offline joostvanhamond

• *
  • 9
  • +1/-0
« Reply #3 on: November 01, 2005, 05:49:38 PM »
Sorry, nog niet. Heb het boek vandaag ontvangen en er nog niet eens doorheen kunnen bladeren. Zodra ik meer weet zal ik het je laten weten.....

Offline joostvanhamond

• *
  • 9
  • +1/-0
« Reply #4 on: November 01, 2005, 05:50:57 PM »
Sorry, dat hoort hier dus niet......