Neoweb.nl

Connexxion start autonome busdienst

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Connexxion start autonome busdienst
« on: December 01, 2005, 09:40:11 AM »
Connexxion start computergestuurde busdienst

Bron: Connexxion & Tweakers.net

Op vrijdag 2 december start Connexxion een dienstregeling met onbemande elektrische busvoertuigen, van metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam naar kantoorpark Rivium in Capelle aan de IJssel. Het gaat om de eerste onbemande vorm van openbaar vervoer in Nederland, die niet alleen een chauffeur ontbeert maar het ook zonder geleiderail stelt. Reizigers kunnen de bussen bij de haltes middels een druk op de knop 'bestellen'. Connexxion's ParkShuttles maken gebruik van een door het Nederlandse bedrijf Frog ontwikkeld navigatiesysteem en vervoeren tot twintig passagiers met een snelheid van circa 34 kilometer per uur over het 1,8km lange traject, dat voorzien is van in het asfalt geplaatste geleidingssensoren. De bussen rijden over een aparte baan, wat strikt genomen niet noodzakelijk is, zoals een demonstratiefilmpje (mpg) laat zien. Connexxion overweegt mettertijd inzet van de shuttles op andere plaatsen. De reden is (uiteraard) financieel: buschauffeurs zorgen voor zo'n zeventig procent van Connexxions kostenplaatje.

Parkshuttles rijden al sinds 1997 op Schiphols parkeerterrein rond. In 1999 reed op het traject Rotterdam-Capelle een publieke b├Ętaversie van de OV-ParkShuttle, die maar 15 kilometer per uur haalde en bleek te stoppen voor langswaaiende bladeren en rommel. De toen gebruikte voertuigen waren ook kleiner; ze boden plaats aan slechts acht passagiers. Frog hoopt met de alpharelease van vrijdag op meer acceptatie van het concept van light rail, dat naast de magnetische geleidingssensoren gebruikt maakt van obstakelsensoren, radiosignalen voor positiebepaling, en een overkoepelend stuursysteem dat alle voertuigen in de gaten houdt en ze commando's kan geven. De shuttles draaien op een door Frog aangepaste versie van Linux. Het bedrijf levert ook het navigatiesysteem voor de Phileas-bussen die in Eindhoven worden gebruikt. Deze kunnen weliswaar ook volledig automatisch rijden; er is daar echter voor de semi-automatische besturingsoptie gekozen waarbij de chauffeur de snelheid bepaalt.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re: Connexxion start autonome busdienst
« Reply #1 on: December 06, 2005, 03:35:20 PM »
Computergestuurde bussen aan de ketting na botsing

bron: NOS & Tweakers.net

Nos Nieuws meldt dat twee van Connexions onbemande Parkshuttle-bussen brokken hebben gemaakt tijdens een rit in Rotterdam. Gelukkig ontbeerden de bussen naast brokkenpiloten ook passagiers op het moment van de botsing, die zich voltrok bij een brug waar de bussen op elkaar hadden moeten wachten maar in plaats daarvan besloten frontaal op elkaar in te rijden. Connexxion zegt geen idee te hebben wat de crash heeft veroorzaakt. Totdat daar duidelijkheid over is, staan de computergestuurder shuttlebussen aan de ketting. De Parkshuttles zijn erin geslaagd om vier dagen schadevrij te rijden; Connexxion startte de dienst, tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en kantoorpark Rivium in Capelle aan den IJssel, op 2 december.

Offline Robert

  • *****
  • 3.071
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Connexxion start autonome busdienst
« Reply #2 on: February 17, 2008, 02:44:03 PM »
Voor iedereen die op zoek is naar de reisinformatie van de bussen van connexxion.
Kijk op www.connexxion.nl

Stap 1: Kies een lijn/plaats
Stap 2: Kies een lijn en richting
En vind de vertrektijden vanaf de halte bij u in de buurt. .

Zoekt u reisinformatie van het openbaar vervoer van andere aanbieders, kijk dan op
www.9292ov.nl
Dat is een openbaar vervoer routeplanner voor bus, trein, metro, tram, veerboot,
Je vindt daar ook taxi's met vertrektijden, mogelijke vertragingen, de gewijzigde dienstregelingen, tarieven, etc. 
« Last Edit: February 17, 2008, 02:47:54 PM by Robert »

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Onbemande bussen van Connexxion weer terug de weg op
« Reply #3 on: August 14, 2008, 01:45:24 PM »
Onbemande bussen terug de weg op

Na een ontzegging van de rijbevoegdheid van bijna drie jaar, naar aanleiding van een aanrijding, gaat vervoersbedrijf Connexxion de computergestuurde Parkshuttle-bussen weer over de Rotterdamse wegen laten rijden.

In december 2005 ging Connexxion van start met de computergestuurde busdienst. Er werd echter slechts vier dagen schadevrij gereden: omstandigheden waar de software geen rekening mee had gehouden veroorzaakten een botsing tussen twee van de shuttles, die overigens geen passagiers aan boord hadden. Daarop legde het vervoersbedrijf de bussen aan de ketting.

 Inmiddels heeft Connexxion het Parkshuttle-systeem aan een uitvoerige testreeks onderworpen, zo meldt het ANP. Met ingang van volgende maand zal er weer worden gereden over het 1,8 kilometer lange traject tussen metrostation Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium te Capelle aan den IJssel.

De Parkshuttles zijn gebaseerd op het zogeheten frog-principe waarbij het bedrijf Frog voor de techniek zorgde. Hierbij zijn geleidingssensoren in de weg geplaatst en wordt daarnaast gebruikgemaakt van obstakelsensoren en positiebepaling. Een centraal computersysteem houdt bovendien alle voertuigen in de gaten en voorziet ze van commando's. De shuttles bieden plaats aan maximaal twintig passagiers en rijden over een aparte baan. Het is onduidelijk of de in eerste instantie gehanteerde maximumsnelheid van 34 kilometer per uur na de botsing van 2005 is teruggeschroefd.

bron:Tweakers.net

zie ook:
http://www.ad.nl/binnenland/2521990/Door_pech_achtervolgde_Parkshuttle_gaat_weer_rijden.html
http://www.frog.nl/industry.php?s=technology