Neoweb.nl

Poll

Doodstraf:

goede zaak
onschuldige slachtoffers
iets voor Nederland
liever andere strafmethoden
inhumaan

Doodstraf?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Doodstraf?
« on: December 02, 2005, 10:19:52 AM »
Duizendste executie in VS

bron:nu.nl

In de Verenigde Staten is vanmorgen 08.00 uur (Nederlandse tijd) de duizendste executie voltrokken sinds de herinvoering van de doodstraf in 1976.
Kenneth Lee Boyd (57) kreeg een dodelijke injectie wegens een tweevoudige moord in 1988. Hij vermoordde zijn vrouw en schoonvader.

Gouverneur Mike Easley van North Carolina weigerde vier uur voor de voltrekking van het vonnis clementie te verlenen.

“Nadat ik zorgvuldig de feiten en omstandigheden heb bestudeerd, heb ik geen dwingende reden gevonden clementie te verlenen'', aldus de politicus.

Eerder op donderdag verwierp het Amerikaanse Hooggerechtshof een laatste beroep van Boyd.

Volgens zijn advocaat was Boyd klaar om te sterven. “Hij maakt zich alleen zorgen dat wie hij is, overschaduwd zal worden door het bizarre toeval dat hij nummer duizend is. Hij zei het zelf het beste: ik ben een persoon, en geen statistiek'', zei raadsman Thomas Maher van tevoren.

Buiten demonstreerden enkele tientallen tegen de voltrekking van Boyds doodstraf.

Het aantal voltrekkingen van de doodstraf neemt af in de Verenigde Staten. Of de executie wordt uitgesteld, of de doodstraf wordt omgezet in levenslang.

Volgens peilingen is 64 procent van de Amerikanen voor de doodstraf.