Neoweb.nl

Superbus van Wubbo Ockels

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline D.Heusden

  • *****
  • 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Superbus van Wubbo Ockels
« on: December 02, 2005, 10:35:54 AM »
Superbus mogelijk alternatief voor Zuiderzeelijn
 
bron:planet.nl
 
De superbus van oud-astronaut Wubbo Ockels dingt mee als volwaardig alternatief voor de Zuiderzeelijn.
De projectorganisatie Zuiderzeelijn heeft vastgesteld dat er voldoende aanleiding is om dit alternatief op te nemen in het eindrapport voor de Structuurvisie Zuiderzeelijn (ZZL), zo maakte het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekend.

'Prachtige prestatie'
De ‘Superbus’ is een project van oud-astronaut Wubbo Ockels, hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft. Volgens Ockels is zo’n razendsnelle elektrobus, die een snelheid van 250 km kan halen, een goed alternatief voor de naar schatting drie miljard kostende Zuiderzeelijn omdat er geen dure infrastructuur hoeft te worden aangelegd.

"Een prachtige prestatie", was Ockels' reactie. "Een jaar geleden was de eerste presentatie aan het ministerie. Iedereen vond het een fantastisch idee, maar vroeg zich ook af of het niet iets voor 2020 was en of het wel een zinvol alternatief voor de ZZL zou zijn."

Gelikt ding
Een consortium van vervoerder Connexxion, bouwbedrijf Volker Wessels en Evers Logistics Research is inmiddels betrokken bij de plannen. Met steun van Connexxion wordt een experimenteel exemplaar gebouwd die over 2,5 jaar klaar moet zijn. Volgens Ockels wordt het "een ongelooflijk gelikt ding waarmee we naar de autoshow in Genève kunnen gaan".

De bus wordt aangedreven door een elektromotor, waardoor het vervoermiddel geen schadelijke stoffen uitstoot. “De milieu-impact van de superbus is vele malen kleiner dan bijvoorbeeld een hogesnelheidslijn, omdat het energiegebruik aanzienlijk lager is en de aanleg en onderhoud van het traject veel minder kost en minder landschappelijke impact heeft”, zo liet de creatieve hoogleraar eerder weten.

In de bus zullen veel nieuwe technieken worden toegepast. Zo maakt de bus gebruik van een pro-actief veersysteem om comfort te bieden bij hoge snelheden. Ockels wil de bus ook uitrusten met een geavanceerde radar op de bumper die een paar honderd meter vooruit kijkt, zodat de bus bij gevaar tijdig kan afremmen.

Niet in de file
Groot voordeel van de Superbus is dat er geen dure infrastructuur voor nodig is. Over grote afstanden moet hij in goedkoop aan te leggen betonnen bakken gaan rijden waar snelheden van 250 km per uur bereikt kunnen worden. De bus mijdt zodoende bestaande files.

Eenmaal bij de bestemming aangekomen, kan de bus zich bij het gewone verkeer voegen. “Dat kan de bus ook doen op plaatsen waar de aanleg van snelle banen we
l duur is, bijvoorbeeld bij watergangen. De bus kan daar gebruik maken van bestaande bruggen,” aldus Ockels.

Uiteraard speelt ook de beknopte reistijd een rol. De Superbus moet binnen het uur de afstand tussen Schiphol en Groningen kunnen overbruggen. "Dat is nu drie uur met de trein," weet Ockels, die het idee voor de Superbus opdeed tijdens lange treinreizen tussen Delft en Groningen.


Andere alternatieven
Naast de Superbus worden nog vijf alternatieven onderzocht voor een snelle verbinding naar het noorden: een intercity, een hogesnelheidslijn, een magneetzweefbaan en twee varianten over het toekomstige tracé van de Hanzelijn (de zogenaamde plusvariant en plus-plusvariant).

Komend voorjaar moet het werk af zijn en neemt het kabinet een besluit. Het eindrapport wordt na inspraak in april en mei aangeboden aan de Kamer.

Links:
Race-bus als alternatief voor zweeftrein
Superbus onderzoeksvariant bij realiseren Zuiderzeelijn

Offline Groencontainer

  • **
  • 87
  • +38/-29
  • Gender: Male
  • The important thing is not to stop questioning.
    • Duurzame Techniek Forum
Re: Superbus van Wubbo Ockels
« Reply #1 on: April 03, 2006, 11:50:51 PM »
voor de huidige ontwikkelingen:
www.superbus.tudelft.nl

Offline Robert

  • *****
  • 3.112
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Superbus van Wubbo Ockels
« Reply #2 on: September 08, 2006, 04:57:25 PM »
Professor TU Delft kritiseert Superbus

bron:nu.nl

DELFT - De kosten van de superbus, het prestigieuze openbaarvervoerproject van Nederlands eerste astronaut Wubbo Ockels, vallen veel hoger uit dan tot nog toe werd aangenomen.

Daarnaast is de bus, die op een vrije busbaan 250 kilometer per uur moet kunnen rijden, veel minder duurzaam, veilig en winstgevend. Dat staat in het raport 'Valkuilen voor de superbus' van professor Ingo Hansen van de afdeling Civiele Techniek & Geowetenschappen van de TU Delft, een collega van Ockels. In het universiteitsblad Delta geeft Hansen aan dat hij met zijn rapport een discussie wil losmaken over het project.


In een reactie wees Ockels vrijdagmiddag alle kritiek van de hand. "Mijn collega heeft gewoon op alle punten ongelijk", luidt het commentaar van Ockels. "Wij hebben het volste vertrouwen in ons project. Hij mist bepaalde kennis waar wij wel over beschikken."

Snel
De superbus geldt als een veelbelovende nieuwe vorm van zeer snel openbaar vervoer. Minister Karla Peijs (Verkeer) heeft 7 miljoen euro beschikbaar gesteld om ontwerp en bouw van een experimenteel demonstratiemodel mogelijk te maken. Connexxion steekt een miljoen euro in de ontwikkeling van de bus. Het OV-bedrijf wil met VolkerWessels en ING Wholesale Banking een consortium opzetten voor de uiteindelijke exploitatie van het Superbussysteem.

Het plan van Ockels voorziet in een voertuig met een lengte van 15 meter dat plaats biedt aan 20 tot 30 passagiers. De bus oogt als een extreem lange futuristische limousine. Het prototype moet in de zomer van 2008 rijklaar zijn voor inzet tijdens de Olympische Spelen in Peking.

Kritisch
Hansen zet grote vraagtekens bij het project, dat volgens hem een investering vraagt van 4 á 5 miljard euro, in plaats van de begrote 2,2 miljard euro. "Het is hoog tijd dat experts eens kritisch naar dit project durven kijken", zegt Hansen. "De reputatie van de TU Delft staat op het spel."

Volgens Hansen zijn de Superbusplannen slecht onderbouwd en veel te optimistisch. "Er wordt ons een nieuwe vorm van openbaar vervoer voorgespiegeld die én duurzaam én razendsnel én rendabel én uitermate veilig is. Dat is domweg niet haalbaar", zegt Hansen. "Een vervoersmiddel met een snelheid van 250 kilometer per uur is per definitie al niet duurzaam."

Veiligheid
Het ontwerp voor de vrije busbaan zou niet voldoen aan de wettelijke eisen en Hansen is kritisch over de veiligheid. Het automatische besturingssysteem zou de bestuurder onvoldoende mogelijkheden geven om te remmen bij onverwachte situaties. "Het ministerie heeft zich bij het toekennen van de miljoenensubsidie volgens Hansen laten leiden door een rapportage die niet deugt. Ik heb dat rapport gelezen en ik vind het beschamend slecht."

Ockels ondergaat de kritiek laconiek. "Op zich zijn er altijd collega's die elkaar bekritiseren in de academische wereld. We hebben in het verleden ook al met elkaar gediscussieerd. Hij is niet overtuigd van mijn verhaal. Ik heb de ambitie en overtuiging dat het wel kan, een duurzame, snelle, rendabele en veilige Superbus."


Offline ladorite

  • **
  • 89
  • +8/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Mili
Re: Superbus van Wubbo Ockels
« Reply #3 on: March 17, 2007, 10:27:25 AM »
Magneet trein graag...  kwil er zo graag keertje in zitten
 hydrogen... Go Lithium !!
=>Waterstof is een leugen...