Author Topic: verschil in cetaangetal verklaren  (Read 4540 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline arowana

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
  • Waardering: +3/-0
  • Gender: Male
  • Wild Erotisch
    • The Arowana
verschil in cetaangetal verklaren
« on: January 03, 2006, 04:48:26 PM »
Hoe valt bij verschillende brandstoffen het verschil in cetaangetal te verklaren?
Heeft dit te maken met dichtheid, viscositeit, vlampunt....?

(hoe hoger het cetaangetal, des te korter is de ontstekingsvertraging in dieselmotoren)

In mijn geval gaat het om de brandstoffen Diesel, biodiesel en PPO..

Neoweb.nl

verschil in cetaangetal verklaren
« on: January 03, 2006, 04:48:26 PM »

Offline Benjamin23

  • undefined
  • Sr. Technology Member
  • ****
  • Posts: 351
  • Waardering: +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re: verschil in cetaangetal verklaren
« Reply #1 on: October 04, 2006, 08:24:41 AM »
Vroeger leerde we dat het octaangetal te maken heeft met het klopgetal.

Als je brandstof niet helemaal puur is, krijg je onvolledige verbrandingen en gaat je motor kloppen.
Dit kan dus inderdaad komen doordat de vloeistof een andere dichtheid of vlampunt heeft.
Een te laag vlampunt geeft een te snelle verbranding.
Een te hoog vlampunt geeft een te late verbranding.