Neoweb.nl

Probleem zeer laag cetaangetal?

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline arowana

• *
  • 6
  • +3/-0
  • Wild Erotisch
    • The Arowana
Probleem zeer laag cetaangetal?
« on: January 03, 2006, 04:54:06 PM »
Is bij de verbranding van PPO in een dieselmotor, het lage cetaangetal geen probleem?

De Europese norm voor het cetaangetal van dieselbrandstoffen is 51. PPO heeft echter maar een cetaangetal van 35!

Theoretisch gezien zou dit voor een flinke dieselklop en een slechte verbranding moeten zorgen.
Wat merken we hier in de praktijk van?

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Probleem zeer laag cetaangetal?
« Reply #1 on: January 03, 2006, 08:23:38 PM »
iemand die inderdaad op 100% PPO rijdt, zal inderdaad minder zuinig rijden als iemand die gewoon diesel rijdt. Daarom wordt PPO vermengd met gewone diesel. Bij een verhouding van 5% bijmenging, daalt het cetaangehalte van het nieuwe mengsel slechts met ongeveer 1 punt. (dus naar 50)

Als binnenkort de roetfilters verplicht worden, is het probleem van schadelijke uitstoot door onverbrande PPO een stuk minder.

Offline arowana

• *
  • 6
  • +3/-0
  • Wild Erotisch
    • The Arowana
« Reply #2 on: January 04, 2006, 10:28:32 AM »
5% bijmenging.. bedoel je dan 5% ppo bij 95% diesel?
Of omgekeerd?

In het eerste geval houd je bijna geen van de voordelen van PPO over.
En een daling van slechts 1 punt in het laatste geval, is dat niet ERG weinig?

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #3 on: January 04, 2006, 01:17:30 PM »
het gaat hier denk ik om 5% bijmenging van PPO aan diesel.

Als je de mondiale CO2-uitstoot met 5% wilt verminder, is bijmenging van 5% in alle diesels een goede optie. En het geeft inderdaad weinig verschil in klopgetal. 

Maar houdt er wel rekening mee dat bij het verbouwen van koolzaad ook olie wordt gebruikt. (kunstmest, pesticiden, tractoren, verwerkingsmachines, etc. )

Dus of PPO werkelijk bijdraagt aan vermindering van CO2 weet ik niet.

Offline arowana

• *
  • 6
  • +3/-0
  • Wild Erotisch
    • The Arowana
« Reply #4 on: January 04, 2006, 01:36:55 PM »
het gaat hier denk ik om 5% bijmenging van PPO aan diesel.

Als je de mondiale CO2-uitstoot met 5% wilt verminder, is bijmenging van 5% in alle diesels een goede optie. En het geeft inderdaad weinig verschil in klopgetal.

Aha, op die manier..

Maar houdt er wel rekening mee dat bij het verbouwen van koolzaad ook olie wordt gebruikt. (kunstmest, pesticiden, tractoren, verwerkingsmachines, etc. )

Dus of PPO werkelijk bijdraagt aan vermindering van CO2 weet ik niet.

Lijkt me wel.. Er zal allicht minder CO2 vrijkomen bij het verbouwen/produceren van X liter PPO dan bij het verbranden van X liter fossiele diesel..

Bovendien zal in onze streken PPO vooral gewonnen worden uit koolzaad, wat perfect groeit na bemesting met dierlijke mest. Er is hier dus geen kunstmest voor nodig.
De tractoren e.d. van een boer die zelf PPO verbouwt zullen in de meeste gevallen ook op die PPO werken, en deze zullen door de uitmuntende smeereigenschappen van PPO minder smeerolie nodig hebben.

Dus dan blijven er niet zo heel veel factoren over die van PPO mogelijk toch een onbiologische brandstof maken.
Als je het echt ver zou doordrijven, zouden boeren zelfs dmv agregaten (of hoe je dat ook moge spellen) die op PPO draaien in z'n eigen stroomvoorziening kunnen voorzien.. Maar dat gaat wel ver natuurlijk..

Of is dat laatste niet mogelijk doordat de electriciteit dan voor de boer duurder zou zijn dan de stroom van een centrale?