Neoweb.nl

Abortus verhoogt kans op depressie

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« on: January 03, 2006, 10:47:34 PM »

bron:nu.nl

CHRISTCHURCH - Vrouwen die op jonge leeftijd een abortus ondergaan, hebben een grotere kans later psychische problemen te krijgen. Uit een langdurig onderzoek in Nieuw-Zeeland blijkt dat de vrouwen meer kans hebben op een depressie, angstaanvallen of om verslaafd te raken aan alcohol of drugs, meldde de Australische krant The Sydney Morning Herald dinsdag.

De wetenschappers van het onderzoekscentrum in Christchurch volgden 1265 kinderen die sinds 1970 zijn geboren. In de onderzoeksgroep lieten negentig vrouwen een abortus plegen. Van hen kreeg 42 procent een ernstige depressie, bijna het dubbele van de vrouwen die niet zwanger waren geworden en 35 procent hoger dan de vrouwen die een zwangerschap hadden uitgedragen.

Het verhoogde risico op angstaanvallen steeg vergelijkbaar, terwijl de kans op een alcohol- en drugsverslaving resepctievelijk verdubbelde en verdrievoudigde.

Onderzoeksleider David Fergusson benadrukte dat hij de tegenstanders van abortus niet in de kaart heeft willen spelen. Hij omschrijft zichzelf als 'atheïst, rationalist en vóór een vrije keuze'. "Het doel van ons onderzoek was niet politiek. Het onderzoek op dit gebied was onvoldoende, daaraan hebben we wat toegevoegd."

Offline ME

• *
  • 12
  • +6/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Re: Abortus verhoogt kans op depressie
« Reply #1 on: February 09, 2007, 09:33:01 AM »
Er is geen bewijs dat die depressies door de abortus gekomen zijn.
Waarschijnlijk is dit gewoon zo'n christelijke stunt om abortus tegen te gaan.
Omdat het om geloofs redenen zou moeten worden afgeschaft.

En het adopteren van een kind kan grotere depressies veroorzaken dan abortus.
« Last Edit: February 27, 2007, 08:07:16 AM by ME »

willem1940

« Reply #2 on: March 29, 2007, 02:35:44 AM »
Er is geen bewijs dat die depressies door de abortus gekomen zijn.
Waarschijnlijk is dit gewoon zo'n christelijke stunt om abortus tegen te gaan.
Omdat het om geloofs redenen zou moeten worden afgeschaft.

En het adopteren van een kind kan grotere depressies veroorzaken dan abortus.
Ja, "opvoeding" werkt diep door. Ik las ooit over oude(re) culturen bij natuurvolken die techniekjes en/of stoffen kenden waarmee over het algemeen veilig afdrijving kan worden veroorzaakt/uitgelokt; dat was dan onderdeel van de opvoeding en men deed er niet moeilijk over of, naderhand, daardoor.

Evengoed ben ik blij dat ik in/aan zulke dingen nooit heb hoeven meewerken, meedenken of meebeslissen; het blijft voor mij een vorm van moord en dus een zware beslissing, die ik echter niet bij voorbaat uitsluit.

Offline Cornelisman

• **
  • 53
  • +6/-1
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #3 on: May 23, 2007, 05:37:01 PM »
@me
kan je lezen? er staat dat het uit onderzoek is gebleken. je mag aannemen dat ze ook naar andere oorzaken gekeken hebben. bovendien zegt die kerel dattie een athe"ist is. typisch een reactie van iemand die niet met de negatieve kant geconfronteerd wil worden.