Author Topic: temperatuur vacuum  (Read 9295 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oppenheimer

• Guest
temperatuur vacuum
« on: January 08, 2006, 11:14:33 PM »
Hallo ik had even een vraagje. Wat is de temperatuur in een vacuum? temperatuur hang toch af van hoe snel atomen trillen? Maar in een vacuum zijn geen atomen. Verandert de temperatuur als je er zonlicht op laat schijnen(door fotonen die tegen de thermometer aankomen?

Neoweb.nl

temperatuur vacuum
« on: January 08, 2006, 11:14:33 PM »

Offline droomert

• Board Technicus
  • Jr. TechMember
  • Waardering: +20/-1
  • Logische denker
Re: temperatuur vacuum
« Reply #1 on: January 09, 2006, 07:40:42 PM »
Ik ben zelf beter met phase change. En daarbij kan ook een Vacuum ontstaan, maar dan daalt de temperatuur juist erg snel (in mijn geval). Dus voor zover ik weet is er niet een standaard temperatuur bij vacuum.
Opzoek naar een goede studie voor over 1,5 jaar!

Offline oppenheimer

• Newbie
  • *
  • Waardering: +3/-0
« Reply #2 on: January 09, 2006, 09:31:13 PM »
het lijkt me toch dat de temperatuur 0 Kelvin is dus -273 graden celsius. Omdat er geen atoom trillingen zijn.
There must be no barriers for freedom of inquiry. There is no place for dogma in science. The scientist is free, and must be free to ask any question, to doubt any asssertion, to seek for any evidence, to correct any errors.

Offline Brammix

• Full TechMember
  • Waardering: +30/-7
  • Mmmm...
« Reply #3 on: February 14, 2006, 07:51:54 PM »
Nope, er is gewoon geen temperatuur.

Offline flambojan

• undefined
  • Jr. TechMember
  • **
  • Waardering: +17/-1
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #4 on: February 24, 2006, 03:28:55 PM »
temperatuur heeft wel degelijk te maken met deeltjes die interactie met elkaar aangaan.

In het vaccuum van de ruimte zijn nog genoeg deeltjes die op elkaar kunnen botsen. Bepaalde gebieden zijn zo 'vol' van deeltjes dat de temperatuur zelf 1 of 2 graad boven het absolute nulpunt liggen.

Maar je moet dus ondersheid maken tussen 2 vormen van temperatuur .

1: trillende atomen kun je zo min mogelijk met elkaar laten botsen. Hierbij zal er dus weinig interactie met de thermometer zijn. En zal de temperatuur laag zijn.
2: stilstaande atomen kun je ook zo min mogelijk met elkaar laten botsen. Ook hier zal er weinig interactie met een thermometer zijn en zal de temperatuur dus laag zijn.

Aan de andere kant kun je niet trillende en trillende atomen ook opelkaar laten botsen, waardoor je juist wel temperatuur krijgt .

Offline Robert

• Administrator
  • Technology Guru
  • Waardering: +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #5 on: January 15, 2007, 10:33:08 AM »
Maar geldt daar het principe van entropie dan ook niet?
Dat de warmte van 1 trillend atoom toch een grotere ruimte verwarmd?

Offline rlagarde

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reply #6 on: February 26, 2008, 11:52:54 AM »
Temperatuur is een eigenschap van materie, niet van volume
alle deeltjes die dan toch nog in het vacuum aanwezig zouden zijn, bepalen de temperatuur
soms hebben ze zo weinig met elkaar te maken dat je ze op bron moet onderscheiden (zonnewind etc.)