Neoweb.nl

...weer naar de bibliotheek... (dagboekfragment.)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
    • ronkr.goedbegin.nl
« on: January 24, 2006, 09:50:40 AM »

Vorige week ging ik dan eindelijk toch weer naar de bibliotheek om een lidmaatschap te nemen en boeken te lenen.
Oa vanwege ziekte was ik er een tijd geen lid, meer dan 6 jaar.
Intussen leerde ik wat meer via Internet en maakte ik er oa een website met links ivm wetenschap.

Soms denk ik wel eens dat ik mogelijk vernieuwend bezig kan zijn tav hedendaagse wetenschap.
Zo publiceerde ik een ooit geschreven artikel ivm "platentektoniek"waarbij de naam A.Wegener van belang is.

Ook beweerde ik dat de Aarde in loop der tijd groter werd en wordt.
Bij het groter worden van de Aarde veronderstelde ik toename van watervolume en plantengroei.

Ook vroeg ik me af of het groter worden van de Aarde niet van betekenis zou moeten zijn bij het interpreteren van de "roodverschuiving van sterren" en wat
ivm "Ontstaan van de Maan..."

Ook schreef ik wat ivm Atlantis, en meest recent stelde ik de vraag of het misschien voorbarig was om de Zon te beschouwen als heel wat anders dan een planeet, een ster.

Vorige week leende ik dan eindelijk weer boeken van de bibliotheek, 4, alle vier ivm dit geschrevene.
Binnenkort hoop ik volgende -interessante- berichten toe te kunnen voegen.

Met groet

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
Re: ...weer naar de bibliotheek... (dagboekfragment.)
« Reply #1 on: June 12, 2006, 06:11:39 PM »
Dus jij denkt dat de aarde groter wordt door de plantengroei?  ;D
Planten bestaan voor 100% uit grondstoffen die ze uit hun omgeving halen. In princiepe wordt de aarde dus kleiner als er meer planten staan  ;)

Offline Robert

• 3.079
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: ...weer naar de bibliotheek... (dagboekfragment.)
« Reply #2 on: June 12, 2006, 07:17:06 PM »
De dichtheid van de bovenste laag van de bodem verandert wel enigzins. Wortels maken de bodem poreuzer en door bomengroei komt er toch zo'n 20 meter hoogte bij. Maar dit is plaatselijk en besneeuwde bergen, die de hoogste punten vormen, ondervinden dit fenomeen weer niet.
Door biologisch materiaal ontstaan er op sommige plekken in de aarde ook enorme gasbellen.
Maar op de schaal van de grootte van de Aarde is dit allemaal verwaarloosbaar.

Door dikke pakken sneeuw of een dikke laag vulkanisch as (of gestold magma) krijg je veel grotere verdikkingen. En dan heb je natuurlijk nog de kometen die zorgen voor behoorlijke veranderingen in het oppervlakte van een planeet.
Ook door vulkanische activiteiten (stollend magma) ontstaan hele eilanden groepen (zoals Hawaï en Indonesië).

En schuivende tectonische platen stuwen ook hele gebergten omhoog.
Zo zat Madagascar samen met India vast aan Zuid-Afrika. Maar door de drift van de platen zijn ze losgescheurd. India is in miljoenen jaren in het vaste land van Azië gebotst en heeft daarmee de Himalaya veroorzaakt. De Himalaya is zo'n massief gebergt dat gebieden rondom weer naar beneden drukt. Hierdoor zakt bijvoorbeeld Griekenland ieder jaar zo'n 3 cm de Middelandse-Zee in!

Ook bestaat er een theorie van een 2e maan of een botsing met een andere planeet/komeet met de aarde, waardoor de Aarde en haar Maan zijn ontstaan.