Neoweb.nl

Zonthermische krachtcentrales (Grootschalige Exploitatie Zonne Energie)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Theo Muller

• *
  • 21
  • +11/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
CSP......ooit van gehoord???
Concentrated Sun Power....ook nooit van gehoord???
Geen voorstander van kernenergie of zelfs tegenstander???
Overtuigd dat er immense problemen ontstaan ruim voordat de olie op is??

Kijk dan vooral eens heeeel serieus op www.gezen.nl

« Last Edit: January 28, 2006, 01:31:01 PM by bashanna »

Offline val

• 88
  • +21/-2
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Zonthermische krachtcentrales
« Reply #1 on: January 26, 2006, 10:14:22 PM »
Naar aanleiding van de berichten van Theo Muller heb ik dit onderwerp geopend.

Zie voor meer info oa op http://www.cspower.org/

In mijn ogen een interessante evolutie.

Groeten Val

Offline val

• 88
  • +21/-2
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #2 on: January 27, 2006, 11:08:55 PM »
Vraagje, hoe kan je die energie tot hier krijgen?

Offline Theo Muller

• *
  • 21
  • +11/-0
Re: Zonthermische krachtcentrales (Grootschalige Exploitatie Zonne Energie)
« Reply #3 on: January 29, 2006, 02:40:04 AM »
De vraag is: " Hoe kan je die energie tot hier krijgen?
Ik kan natuurlijk proberen daar zelf een antwoord op te formuleren en net te doen of ik op dat gebied deskundig ben.
Daar trap je toch niet in, denk ik, dus kan je voor het antwoord veel beter op www.gezen.nl kijken.
Mijn vraag is of je doordrongen bent van de ernst van de zaak, namelijk dat fossiele brandstoffen, waar nu de hele wereldeconomie van afhankelijk is, zeer binnenkort niet meer beschikbaar zijn?
Realiseer jij je wat daar de gevolgen van zijn, namelijk dat dat die wereldeconomie dan in elkaar klapt wanneer er niet tijdig een energiebron voorhanden is die op zijn minst evenveel energie levert als die fossiele brandstoffen die wij nu gebruiken?

Offline Theo Muller

• *
  • 21
  • +11/-0
« Reply #4 on: February 17, 2006, 10:28:45 PM »
Dit onderwerp is kennelijk niet hip genoeg!!!
Vrijwel niemand ziet er het belang van in!!!
Het aantal lezers is zeer beperk en serieuze reacties
, ho maar.
Wat mij betreft verdwijnt het dus van het toneel in dit forum wegens gebrek aan interesse.
Het wachten is op een wereldwijde energiecrisis en dan is het weer een kwestie van het kalf en de put.
Tot dan.

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #5 on: February 18, 2006, 11:15:14 AM »
@Theo

Dit forum wordt gelezen door tienduizenden mensen per maand, waaronder beleidsmakers in zowel de politiek als het bedrijfsleven.
Er hoeft er dus maar één z'n ogen te openen en een doorbraak ligt op de loer!

Daarnaast is 'grootschalige exploitatie van zonneënergie' niet de enige manier om het tij te keren.
Natuurlijk kan een agrariër/boer meer verdienen door zijn akkers vol te bouwen met dergelijke zonneenergievangers, maar er zijn nog veel efficientere manieren om energie op te wekken.
Daarbij is zonnenergie niet constant! ('s nachts schijnt de zon niet, en in de winter is er ook minder zon, terwijl de energie behoefte dan juist toeneemt! En als het bewolkt is, moet je de energiebehoefte nog steeds op kunnen vangen met andere vormen) Zonne-energie moet dus een 'aanvulling zijn op' en niet de 'vervanger van'. Dit zelfde piekprobleem zie je ook bij windmolens.

Jouw 'gezen' is gebasseerd op de energie die de zon levert. Het proces in de zon die deze energie levert is kernfusie! Als we dat proces op aarde kunnen reproduceren (en dat kunnen we!), dan is het energieprobleem weer een stukje kleiner! Daarnaast worden we ook steeds beter met recyclen en energieopwekken uit afvalstoffen. (slachtafval, diesel uit plastic recyclen, plantresten etc.)

En men kan een verandering wel willen forceren, maar wat zijn de gevolgen voor het milieu als we onze CO2 uitstoot opeens halveren? Misschien vriest Europa wel in één klap dicht?
Een verandering komt daardoor altijd geleidelijk.

Offline Theo Muller

• *
  • 21
  • +11/-0
« Reply #6 on: February 19, 2006, 11:33:48 AM »
Beste Robert,

Het forum mag dan door tienduizenden mensen per maand gelezen worden, maar dat geldt zeker niet voor dit item. Het aantal lezers komt dan wel in de buurt van de 200, maar inhoudelijk wordt er nauwelijks gereageerd.
Daaruit maak ik op dat vrijwel niemand de website www.gezen.nl goed gelezen heeft en dus niet echt geinteresseeerd is in een wezenlijke oplossing van het energievraagstuk.
Op een aantal punten verschil ik met jou van mening.
Iedereen denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen,maar probeer je nu eens voor te stellen dat olie, gas en de andere fossiele brandstoffen over 5 jaar helemaal op zijn.
Wat denk je dat er dan met bij voorbeeld de wereldeconomie gebeurt?
Op sites over Peak Oil staan daar hele boeiende scenario's over vermeldt en die zijn echt niet zo gezellig. maar wel realistisch
Grootschalige exploitatie van zonne-energie is volgens jou niet de enige manier om het tij te keren. Volgens mij wel.
Een agrarier in Europa verdient helemaal niets door zijn akkers vol te bouwen met CSP-centrales, want het dichtstbijzijnde land dat daarvoor in aanmerking komt is Spanje en vervolgens Noord Afrika, om maar een beetje in de buurt te blijven.
s'Nachts valt inderdaad geen zonne-energie op te wekken, maar die wordt bij CSP-centrales dan ook in zout opgeslagen zodat er ook s'nachts energie geleverd kan worden.
Bovendien produceren deze centrales ook waterstof.
Zonne-energie is beslist geen aanvulling op, maar wel degelijk een vervanger van de huidige fossiele brandstoffen en bovendien het meest duurzaam voor het milieu dat nog steeds zwaar verziekt blijft worden ondanks de Kyoto-afspraken.
Grootschalige toepassing van kernfusie is volgens mij een illusie en komt in ieder geval veel en veel te laat om het tij te keren.
Energie opwekken uit afvalstoffen zoals slachtafval, plastic en dergelijke levert slechts een fractie van de benodigde energie op, terwijl de behoefte daaraan razendsnel toe neemt in landen zoals China, India en dergelijke.
Van het milieu trekt men zich daar nog minder aan dan wij.
Plantenresten horen thuis in de natuurlijke kringloop om b.v. landbouwgrond
productief te houden. Zo niet dan levert die al snel niets meer op en gaan we dood van de honger, die nu nog ver van ons bed is.
Voor een geleidelijke verandering ontbreekt de tijd.
Wij zijn daarmee al veel te laat doordat we de waarschuwingen van de Club van Rome niet serieus genomen hebben.
Zelfs als we nu beginnen met Consentrated Solar Power is het zeer de vraag of we nog op tijd zijn om een wereldwijde energiecrisis, met alle gevolgen van dien, te voorkomen.
Dus zo veel te eerder wij ermee beginnen zo veel te beter!!!
Mijn tijd zal het nog wel duren voordat de bom barst, maar jouw generatie zit er straks midden in om over volgende generaties nog maar niet te spreken.

In ieder geval dank voor jouw reactie, want zo komt er hopelijk weer wat leven in de brouwerij van Concentrated Solar Power waar www.gezen.nl de nodige informatie over levert.

Groeten, theo

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #7 on: February 19, 2006, 12:09:54 PM »
ik volg deze discussie al een tijdje en denk zelf niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Er is bijvoorbeeld nog voor duizenden jaren aan steenkool.
Ook dat kunnen we vergassen, verstoken en als basis gebruiken voor al onze synthetische koolwaterstofverbindingen (kunststoffen, medicijnen, mest etc)
Uiteraard is steenkool niet goed voor het milieu, maar dat is olie nu ook niet.
Daarnaast heb je nog de teerzanden. Ook daar zit nog voor enkele tientallen jaren olie in.

Het peakoil verhaal ken ik ook. En dat schijnt zelfs al over 4 jaar te zijn. Maar dat is meer een economisch verhaal. Als de olie schaars wordt, stijgt de prijs.
Als de prijs van olie 'lekker' hoog wordt, wordt het ook interessanter om alternatieve energiebronnen aan te boren. (misschien is Concentrated Solar Power dan een goed alternatief)
Daarbij zijn de meeste oliebronnen die zogenaamd 'leeg' zijn, nog voor zo'n 30% gevuld! Alleen de kosten om dit restant op te pompen is nu niet rendabel. (bij een stijgende olieprijs zullen de restjes ook opgemaakt worden)
Verder is de prijs van olie een indicator van economische groei. Hoe hoger de prijs, des te meer vraag naar olie, des te meer economische bedrijvigheid.
Als de prijs te hoog wordt, stagneert de consumptie, en daalt de prijs. Olie heeft dus van zichzelf een regulerend dempingsysteem (prijs/consumptie niveau).

Verder zijn er onnoemelijk veel alternatieven die een goede kans maken. Denk hierbij aan getijdenenergie (pelamissen), zonne-energie, windenergie, kernfusie, kernenergie, waterenergie, bacterien die aardgas of waterstof produceren, biodiesel en bioethanol en tal van andere veelbelovende technieken. Neoweb staat er vol mee  ;)

En denk ook niet alleen aan energie opwekken! Ook aan de verbruikerskant kunnen we een hoop besparen. (denk aan zuinige auto's, apparaten die geen stand-by meer hebben, zuinige computerchips, isolerend bouwen, etc.)

Ik kan me zelf voorstellen dat er quotums komen voor bijvoorbeeld gezinnen en bedrijven; maximaal xxx KW per maand maximaal xxx liter benzine per maand. Of de wereldwijde invoering van autoloze (zon)dagen of energiebesparende dagen.

Ook moeten mensen inzien dat bijvoorbeeld geimporteerd goederen enorm veel olie/kerosine kost! Zijn de Hollandse appels, peren, aardbeien soms niet goed genoeg? Alles wat we importeren kost relatief een hoop energie!

Offline LortGob

• *
  • 6
  • +4/-0
    • EnergiePortal
« Reply #8 on: February 23, 2006, 02:31:39 PM »
Het is misschien interessant om te weten dat CSP weer in de belangstelling staat en wellicht aan het begin van z'n tweede jeugd staat. Er is nu sprake van een enorm project in Nevada, de eerste in 15 jaar in de Verenigde Staten.

Meer informatie:
http://www.energieportal.nl/zonne-energie/nieuws/nieuw_hoofdstuk_voor_concentrated_solar_power.html

Offline flambojan

• **
  • 97
  • +17/-1
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #9 on: February 24, 2006, 01:34:56 PM »
Ik zie wel wat in CSP (Concentrated Solar Power)  ;)

Maar vergt zo'n solar-farm ook niet veel onderhoud? (stof aanslag etc)
Kun je met CSP genoeg energie opwekken voor de wereldwijde energie behoefte?
En CSP neemt ook een hoop ruimte in (ruimte/grond is geld). En krijg je geen problemen met 'schittering' en vliegtuigen?
En zoals Robert aangeeft, hoe vang je de 'dips' op?

Daarnaast moet je niet op één paard tegelijk wedden. Ik denk dat CSP een goede aanvulling is op bestaande duurzame energie projecten.

Offline Theo Muller

• *
  • 21
  • +11/-0
« Reply #10 on: March 02, 2006, 11:41:19 PM »
Benjamin 23 ( jaar? ) denkt dat het met de energieproblematiek niet zo'n vaart zal lopen.
Hij is dus een optimist.
Zo dacht ik en bijna iedereen van mijn leeftijd er toen ook nog over en dacht geen mens er zelfs maar over na.
Inmiddels zijn wij en de Club van Rome zo'n 40 jaar verder en wordt er over gepraat en gepraat en gepraat.
Oke, er wordt ook wel eens iets gedaan, maar bij lange na niet genoeg om gigantische problemen te voorkomen.
Alle fossiele brandstoffen zijn de pest voor het milieu en dus ook voor onze gezondheid, ondanks of misschien juist wel dankzij al die chemische medicijnen.
Laat die troep maar gewoon in de grond zitten waar het geen kwaad kan.
Het Peak Oil verhaal is hem bekend ( de andere lezers ook? ) en dat vind hij een economisch verhaal.
Klopt helemaal, maar wat denk je dat er gaat gebeuren als de economie in elkaar duvelt?
Aan veel belovende technieken hebben we niets zolang het bij veel beloven blijft en ze niet in de praktijk waar gemaakt worden en daar hun nut overduidelijk bewijzen.
Concentrated Solar Power heeft dat wel!!!
Het is alleen nog maar een kwestie van CSP-centrales bouwen.
Energie besparing is een must dat ben ik gloiend met hem eens, maar kan de sterk stijgende vraag bij lange na niet bij benen.
Het is dus een druppel op een gloeiende plaat evenals allerlei bio brandstoffen. De daarvoor benodigde grond hebben wij overigens hard nodig om de ook nog steeds groeiende wereldbevolking te eten te geven.
Bevolkingsbeperking is namelijk zo'n beetje het grootste taboe ter wereld en politiek onbespreekbaar.
Import van goederen en voedsel is inderdaad een zeer energieverslindende bezigheid.
Wij kunnen al lang niet meer zonder die import, want er is veel te weinig landbouwgrond om 16 miljoen mensen te eten te geven.

Flambojan ziet gelukkig wel iets in CSP en kan voor een antwoord op zijn vragen terecht op www.gezen.nl waar hij er, met een beetje zoeken vast wel uit komt.
Ook voor wat betreft de opvang van de " dips "
De bestaande echt duurzame energiebronnen kunnen de sterk stijgende vraag naar energie in b.v. China, India e.d. bij lange na niet opvangen.

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #11 on: March 07, 2006, 09:19:19 AM »
Beste Theo Muller,

Wat is de ROIE (Return on invested Energy) van deze Zonthermische krachtcentrales?
Het kost namelijk altijd een beetje energie/geld om zoiets neer te zetten.

Bij het oppompen van olie is de ROIE erg hoog. (met een klein beetje energie, haal je een energierijk goedje omhoog)
Bij windmolens en zonnepalen is de ROIE ook positief. (het levert dus meer energie op, dan het opzetten kost)
Bij de productie van biodiesel is de ROIE vrij laag. Je moet namelijk energie pompen in de gewassen, de machines, etc etc. Sommigen beweren zelfs dat de ROIE bij biodiesel negatief is!

En nog wat overige vragen:
 - Wat is de output van een CSP-centrale? Hoeveel Megawatt?
 - Hoeveel oppervlakte neemt een degelijke centrale in? (ivm grondrechten)
 - En bij hoeveel zonuren wordt er dan gerekend?
 - En wat zijn de totale kosten van een dergelijke CSP-centrale? (inclusief onderhoud)
 - En wat is de verwachte of bewezen levensduur van een CSP-centrale? (ivm, verkalking leidingen/zoutaanslag).

zie trouwens ook nog:
Neoweb over fresnel reflectoren bij CSP
Neoweb over (fresnel)lenzen om zonnenergie te bundelen
Neoweb over Solarfurnaces / Zonne ovens

« Last Edit: March 07, 2006, 09:43:22 AM by Robert »

Offline Theo Muller

• *
  • 21
  • +11/-0
« Reply #12 on: March 08, 2006, 01:03:28 PM »
Beste Robert,
Ik ben een simpele burger met een agrarische achtergrond die zich nogal eens verbaasd over het korte termijndenken van veel mensen. Als gevolg daarvan worden onder andere de wereldwijde gevolgen van de energiecrisis die voor de deur staat zwaar onderschat. De waarschuwingen van de Club van Rome van 40 jaar geleden worden ook nu nog steeds niet serieus genomen. Ingrijpende en kostbare maatregelen worden op de lange baan geschoven onder het motto: na ons de zondvloed.
Op jouw technische vragen weet ik het antwoord niet, maar dat vind je waarschijnlijk wel op www.gezen.nl of kan je bij het bestuur van die vereniging kwijt.
Als de ROIE bij zonnepanelen positief is geldt dat zeker ook voor CSP.
Mij gaat het er vooral om dat zoveel mogelijk mensen zich bewust worden van het feit dat er op korte termijn een duurzame oplossing gevonden moet worden ter vervanging van milieuverziekende fossiele brandstoffen teneinde een wereldwijde chaos te voorkomen.
Concentrated Solar Power kan daarbij een hoofdrol spelen,
maar dan moeten er meer centrales gebouwd worden dan die ene die nu al geruime tijd in Californie in bedrijf is.
Met wat je over biodiesel schrijft ben ik het helemaal eens en het is zonde om daar tijd en geld in te steken. Er is domweg onvoldoende grond beschikbaar om daar een oplossing van te kunnen verwachten.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #13 on: September 13, 2006, 11:00:22 PM »
Ik denk dat we in de toekomst een mix van duurzame energie moeten gaan gebruiken.
Enkel zonne-energie is niet toereikend, de pieken en dalen zijn alleen op te vangen door de electriciteit om te zetten in bijvoorbeeld waterstof.
Ook windenergie, getijden energie, verdampingsenergie, biobrandstoffen etc. zijn niet constant.
Maar alles bij elkaar hebben straks meer dan genoeg energie, MITS we er nu aan werken om meer alternatieve energie te produceren dan we uiteindelijk nodig hebben!
Dus niks geen doelstellingen van 9% duurzame energie, maar gewoon hup, 120% net als pensioenfondsen. Dan hebben we nu en in de toekomst geen zorgen meer om 'dure' en 'schaarse' energie.

Als we nu massaal overstappen op duurzam, zal er in de toekomst genoeg energie zijn, en kan het 'inefficiente' waterstof best als universele brandstof worden gebruikt.
Werkelijk alles kan er op draaien, van electrische apparaten (laptops, electrische autos etc.) tot verbrandingsapparaten (zoals aanstekers, gasfornuizen, motoren en zelfs vliegtuigen!)
Het kan ook getransporteerd worden als vloeistof, maar ook weer gewoon als electriciteit.
(gewoon weer laten reageren tot water, en de electriciteit ergens anders weer water laten splitsen)
Het zal misschien niet 100% efficient zijn, maar door de duurzame energie output van ruim 120% kunnen we ons dit als mensheid veroorloven.
Uiteindelijk zal energie zo goedkoop worden, dat de huidige energie-problematiek (en milieu-problematiek) een non-issue wordt.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #14 on: September 15, 2006, 12:26:57 PM »
Hier wat rekenvoorbeelden m.b.t. CSP centrales. Op zich ziet dit er zonnig uit!http://www.olino.org/articles/2006/08/08/csp

Offline Wiranto

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #15 on: March 15, 2008, 09:48:20 PM »
Vraagje, hoe kan je die energie tot hier krijgen?

Met CSP zou je uit hout uit het regenwoud door pyrolyse olie, gas en houtskool kunnen maken. Houtskool en olie kan per schip naar hier komen. Het gas en eventueel een deel van de olie zou ook kunnen gebruikt worden in een CSP krachtcentrale enkele km van de pyrolyse cps vandaan. Gas om de krachtcentrale in de nacht en bewolkte dagen te laten werken. Koelwater voor de pyrolyse plant voor het drogen van het hout.