Neoweb.nl

Boris Dittrich treedt af

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Boris Dittrich treedt af
« on: February 03, 2006, 08:11:13 PM »
Dittrich treedt af als fractievoorzitter

bron:nu.nl

AMSTERDAM - Boris Dittrich heeft vrijdagmiddag zijn aftreden als fractievoorzitter van D66 bekendgemaakt. Zijn opvolger wordt Lousewies van der Laan. Dittrich blijft wel actief als Kamerlid. "Ik ben gekozen als volksvertegenwoordiger en wil in de Kamer de idealen van D66 verwezenlijken."

Dittrich treedt af omdat hij in de Afghanistan-affaire "politiek-tactische fouten" heeft gemaakt. "Dat kan niet zonder consequenties blijven. Ik wil afrekenbaar zijn." Dittrich hoopt met zijn aftreden "het Afghanistan-hoofdstuk" te sluiten en de partij met "een schone lei" te laten beginnen. Hij gaf aan dat er wat hem betreft verder niemand hoeft terug te treden.

De stemming in de D66-fractie na het aftreden van haar leider Dittrich is teneergeslagen. Dat maakte de nieuwe fractievoorzitter van D66, Lousewies van der Laan, vrijdag duidelijk. Ze zei dat de fractie "met heel veel respect" heeft kennisgenomen van het besluit.

Moeilijke dag
Fractielid Van der Ham spreekt van "een heel moeilijke dag". "Ik ben er een beetje kapot van. Ik heb Dittrich drie jaar meegemaakt als fractieleider en kende hem daarvoor ook al. De verhoudingen waren altijd heel goed en vriendschappelijk."

Van der Ham vindt het getuigen van "grootheid" dat Dittrich de consequentie heeft getrokken uit de gebeurtenissen van de afgelopen dagen door af te treden. "Gelukkig blijft hij wel in de fractie."

Bezinken
Van der Ham noemt het te vroeg om te zeggen of D66 onder leiding van Van der Laan een andere koers zal gaan varen. "We moeten dit eerst maar eens laten bezinken. Volgende week gaan we er weer tegenaan."

Balkenende
Premier Balkenende betreurt het aftreden van D66-leider Dittrich. "Je ziet niet graag dat iemand deze consequentie trekt, ook al heb ik niet alle stappen van de D66-fractie van de afgelopen weken begrepen", aldus de minister-president vrijdag.

Balkenende gaf aan steeds prettig te hebben samengewerkt. In het Radio 1-Journaal zei de premier er vanuit te gaan dat D66 het kabinetsbeleid blijft steunen.

Van Aartsen
Fractievoorzitter Van Aartsen van de VVD noemt het "buitengewoon nobel dat Boris Dittrich de volle verantwoordelijkheid neemt voor de koers die D66 heeft gevaren inzake de missie naar Uruzgan."

"In het persoonlijke vlak betreur ik zijn terugtreden zeer. Hij is een scherpzinnige, alerte en af en toe lastige collega, die altijd hard voor zijn zaak heeft gevochten," aldus Van Aartsen.

Bos
PvdA-leider Bos vindt dat er nieuwe verkiezingen zouden moeten worden uitgeschreven. Volgens hem is de crisis binnen coalitiepartij D66 veel fundamenteler en biedt het aftreden van D66-leider Dittrich daarvoor geen oplossing.

Hij verwijst naar vergelijkbare problemen in het vorige kabinet-Balkenende waarin coalitiepartij LPF met interne problemen het kabinet in problemen bracht.

Bos betitelt vrijdag het besluit van Dittrich als "tragisch". "Ik kon goed met hem samenwerken, maar ik heb nooit begrepen wat hij in dit kabinet deed."

Verhagen
Fractievoorzitter Verhagen van het CDA heeft respect voor de stap van Dittrich. Verhagen zegt dat in reactie op het aftreden van Dittrich. Hij vindt het te prijzen dat Dittrich de volledige verantwoordelijkheid heeft genomen voor zijn opstelling in de Afghanistan-affaire. Maar tegelijkertijd is er sprake van een menselijk drama, aldus Verhagen. "Dit zijn niet de leuke momenten in de politiek."

Verhagen onderstreept dat hij altijd goed met Dittrich heeft kunnen samenwerken. Hij hoopt dat dat ook het geval zal zijn met zijn opvolgster Lousewies van der Laan. Verhagen wenst haar veel succes in haar nieuwe functie, want "fractieleider is een zware job".

Halsema
Boris Dittrich en D66 betalen een heel hoge prijs voor deelname aan het kabinet Balkenende-2. Fractieleider Halsema van GroenLinks heeft dat vrijdag gezegd in reactie op het aftreden van Dittrich. Halsema voegde er aan toe respect te hebben voor het besluit van Dittrich.