Neoweb.nl

Diesel uit afgedankt plastic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Diesel uit afgedankt plastic
« on: February 08, 2006, 09:38:03 AM »
Nederlandse firma brouwt diesel uit afvalplastic

bron:nu.nl en Envosmart.com

ROOSENDAAL - De Nederlandse onderneming Envosmart heeft plannen voor de bouw van vijftien dieselfabrieken in veertien lidstaten van de Europese Unie. Het jonge bedrijf wil diesel produceren uit afvalplastic. Binnenkort zal Envosmart de vergunningen aanvragen voor de bouw van fabrieken in Amsterdam en Eindhoven, zo liet directeur John Bouterse dinsdag weten.

In de twee Nederlandse fabrieken kan jaarlijks 21.000 ton afvalplastic worden omgezet in 19 miljoen liter reguliere diesel. Envosmart bouwt nog dit jaar de eerste fabriek in Duitsland, hier kan 42.000 ton worden verwerkt. Envosmart maakt gebruik van een techniek ontwikkeld door het Australische Ozmotech. 

Etensresten
Envosmart zal voornamelijk 'lastig' afvalplastic verwerken, zoals verpakkingen met etensresten. De fabrieken zijn relatief schoon. "De emissie is nihil en er is weinig geluids- en stankoverlast", aldus de directeur.

Bouterse, afkomstig van Afvalverwerking Rijnmond (AVR), bracht met enkele investeerders 200 miljoen euro op tafel voor de realisatie van de plannen. Envosmart profiteert niet van belastingvrijstellingen, zoals die bijvoorbeeld voor biodiesel gelden. "Maar wij halen naar verhouding meer energie uit de grondstof (afvalplastic) dan bij de productie van biodiesel het geval is."

Envosmart heeft naast Duitsland en Nederland fabrieken gepland in Luxemburg, België, Slowakije, Noorwegen, Denemarken, Zweden, Polen, Letland, Litouwen, Estland, Italië en Tsjechië.

"Envosmart has signed agreements in several European countries for a process that transforms plastic waste into high-quality diesel oil and that exceeds the quality and environmental standards of products currently available at service stations."
links:
http://www.envosmart.com/

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re: Diesel uit afgedankt plastic
« Reply #1 on: February 09, 2006, 11:08:35 AM »
ik las dit verhaal over kunststof diesel vanochtend ook in het AD. heel interessant!
Misschien kunnen ze de afval bergen op die manier 'recyclen'.

Offline Luchtsplitser

• *
  • 17
  • +9/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
Re:Diesel uit afgedankt plastic
« Reply #2 on: January 17, 2010, 03:45:13 PM »
Heeft iemand enig idee hoe het met dit project gesteld is? De plannen waren ambitieus, ze wilden toen heel wat fabriekjes opzetten in diverse landen, maar is dit ook gebeurt? En zo ja, hoe draaien die fabrieken?
En zo nee, wat was er mis met het proces?

Ben benieuwd...

Offline jpelverding

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #3 on: November 22, 2010, 09:36:33 AM »
Dit project is destijds afgeblazen omdat het bedrijf uit Australië geen juiste informatie kon verschaffen; toen NL ingenieurs de installatie kwamen onderzoeken bleek deze gedemonteerd te zijn. Uiteraard was hun aankomst bekend.

In 2008 ben ik begonnen met een soortgelijk project met een duitse technologie. Inmiddels is dit bedrijf terechtgekomen in een soort faillisementsfraude en proberen ze een doorstart te maken. Ik ben daar geweest met een twintigtal bezoekers, de stemming na dit bezoek was positief, doch alvorens we konden investeren viel die onderneming om. We hopen dat ze begin 2011 een doorstart kunnen maken.

Wij (eco2eco) zijn bezig om een dergelijk bedrijven te realiseren; met de provincie Groningen zijn we een haalbaarheidsstudie begonnen en hebben we een stevig netwerk van "afval"aanbieders, technologen en investeerders gemaakt. Als we onze zin krijgen komt halverwege 2012 de eerste, met fossiele diesel vergelijkbare brandstof op de markt.

Aanvullende info t.z.t. via eco2eco.eu of eerder via jp apenstaartje eco2eco. eu

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #4 on: November 23, 2010, 07:50:24 PM »
Dit project is destijds afgeblazen omdat het bedrijf uit Australië geen juiste informatie kon verschaffen; toen NL ingenieurs de installatie kwamen onderzoeken bleek deze gedemonteerd te zijn. Uiteraard was hun aankomst bekend.

Dus ze plannen eerst tig fabrieken, halen geld op bij investeerders en gaan DAARNA pas kijken of het principe werkt?

In 2008 ben ik begonnen met een soortgelijk project met een duitse technologie. Inmiddels is dit bedrijf terechtgekomen in een soort faillisementsfraude en proberen ze een doorstart te maken. Ik ben daar geweest met een twintigtal bezoekers, de stemming na dit bezoek was positief, doch alvorens we konden investeren viel die onderneming om. We hopen dat ze begin 2011 een doorstart kunnen maken.

Ik hoop voor je dat het lukt, maar als ik dit soort aantallen/bedragen zie:

In de twee Nederlandse fabrieken kan jaarlijks 21.000 ton afvalplastic worden omgezet in 19 miljoen liter reguliere diesel. Envosmart bouwt nog dit jaar de eerste fabriek in Duitsland, hier kan 42.000 ton worden verwerkt. Envosmart maakt gebruik van een techniek ontwikkeld door het Australische Ozmotech.

Heb ik daar weinig hoop op.

- 21.000 ton afvalplastic verwerken (moet je dat inkopen of wordt je ervoor betaald om het te verwerken?), dan ook nog 2 fabrieken neerzetten en als resultaat 19 miljoen liter diesel per jaar lijkt me zeer mager. Een liter diesel kost € 0,40(?) in de handel (zonder BTW en accijns).

Doe je al die moeite en is je omzet dus slechts 19 miljoen maal 0,4 euro = 7,6 miljoen euro per jaar. Trek daar al je kosten vanaf en je komt ver onder de nul uit.

Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline Luchtsplitser

• *
  • 17
  • +9/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #5 on: November 30, 2010, 12:56:59 AM »
Ja, puur technisch gezien vind ik het interessant. Maar inderdaad, er moet wel geld verdiend worden.
Het is jammer dat veel milieutechnische initiatieven stranden omdat ze vaak niet op kunnen tegen de conservatieve methodes. Vaak zijn er wel subsidies, maar toch, ook dan is het nog lastig.

Maar goed, technisch gezien zou het een mooie manier zijn als op die manier plastic gerecycled kan worden.