Neoweb.nl

Neutronenster model (gammaflitsen)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
Neutronenster model (gammaflitsen)
« on: February 14, 2006, 12:15:07 PM »
Ik heb een vraagje. Ik ben op school bezig met een project over gammaflitsen.
In het verslag moeten we o.a. uitleggen waarom het neutronenster model niet klopt. maar ik kan niet vinden wat het neutronenster model inhoud. Op internet staat alleen dat het niet klopt maar niet wat het model dan was. weet iemand dit hier misschien?

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
Re: Neutronenster model (gammaflitsen)
« Reply #1 on: February 14, 2006, 04:43:56 PM »
volgens mij is een neutronen ster nog te 'licht' om deze enorme krachtige gammaflitsen te veroorzaken.

Offline droomert

• 89
  • +20/-1
  • Logische denker
Re: Neutronenster model (gammaflitsen)
« Reply #2 on: February 16, 2006, 12:22:58 AM »
Ik weet er zelf helemaal niet veel over. Maar ik vond dit op Wikipedia

"Sommige neutronensterren zijn sterke bronnen van radiostraling als gevolg van hun sterke magnetisch veld. Deze wordt uitgezonden in twee 'jets' aan de beide polen. Vanwege de snelle draaiing, en omdat de magnetische polen niet hoeven samen te vallen met de polen van de rotatie-as, wordt dit waargenomen als korte pulsen van radiostraling. Een dergelijk astronomisch object heet dan ook een pulsar."

Hieruit haal ik wel een beetje dat een neutronenster op een heel ander frequentie gebied zit dan gamma.

Ook vond ik deze tekening.
http://space.mit.edu/EPO/MULTILING/EMspectrum00.gif

Met deze tekst erbij

"Light spans a large range of energy, from radio, to visible, to X-rays and gamma rays. Our eyes can detect only a small range, shown here in color. At a temperature of several thousands of degrees, our sun produces visible light (find here more about the electromagnetic spectrum).

However, X-rays are much higher energy, and are produced by very energetic events and MILLION degree temperatures. This is the kind of light Chandra looks for in the universe."

Dus om gamma flitsen te kunnen maken moet er warmte zijn, aangezien het allemaal neutronen zijn zal er weinig chemische reacties zijn binnen die "wolk", dus weinig tot geen warmte en geen gamma flitsen.

Al kan ik niet bevestigen of die tekening waarheid is, mischien iemand anders wel?.
Opzoek naar een goede studie voor over 1,5 jaar!