Author Topic: Wrijving en Oppervlakte vraagje  (Read 9515 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bjorn

• Guest
Wrijving en Oppervlakte vraagje
« on: February 03, 2004, 11:54:38 AM »
Hallo luitjes,
Vraagje..??: Het is bekend dat de mate van wrijvings kracht niet afhankelijk is van het contactoppervlak van het materiaal, het zit immers ook niet in de formule: Wmax = f N waarin f de wrijvings coefficient is. Maar waarom hebben dan onder andere racewagens brede banden gemonteerd om het contact oppervlak met de weg te vergroten. Wie o wie

Neoweb.nl

Wrijving en Oppervlakte vraagje
« on: February 03, 2004, 11:54:38 AM »

Offline Veyron

• undefined
  • Full TechMember
  • Waardering: +104/-9
  • natuurkunde is het helemaal !
Re:Wrijving en Oppervlakte vraagje
« Reply #1 on: February 03, 2004, 09:46:37 PM »
nou dat is lijkt mij om zo snel mogelijk door de bocht te kunnen. en om grip te hebben op de weg, stel zelf voor hoeveel pk er door de banden van de motor op de weg moet worden overgebracht, dat zijn er aardig wat, zonder die vrijving zouden die banden heel erg gaan spinnen. verder ben ik geen alles weter van F-1 ofzo dus ik denk wel dat iemand me kan verbeteren.

Veyron

Jasper

• Guest
« Reply #2 on: February 11, 2004, 03:00:51 PM »
Rubber heeft een niet-lineair gedrag op het gebied van wrijvingscoefficienten; bij een lagere druk heeft rubber een hogere wrijvingscoefficient, dus zelfs bij gelijkblijvende normaalkracht bied een bredere band meer grip.

Dit gedrag is vrijwel uniek aan rubber, met bijvoorbeeld stalen looprollen (treinen) gaat dit niet zo...

Jasper

JAN

• Guest
« Reply #3 on: April 05, 2004, 02:55:28 PM »
De klassieke wrijvingswetten gaan op voor materialen waarbij voornamelijk plastische deformatie in de ruwheidstoppen optreedt. Kunststoffen vertonen een lagere wrijvingscoëfficiënt bij een hoge nominale vlaktedruk. Om een hoge wrijvingskracht te realiseren is dus een groot oppervlak gewenst.

Andere voordelen van een breed oppervlak zijn dat de slijtage over een groter oppervlak verdeeld wordt, dat de warmte-ontwikkeling per oppervlakte-eenheid lager wordt en een groter warmte-uitstralend oppervlak wordt verkregen.