Neoweb.nl

Poll

Moeten we het stemmen verplichten?

ja, goed idee want..
1 (33.3%)
nee, want..
2 (66.7%)
geen idee (want...)
0 (0%)

Total Members Voted: 3

Stemrecht verplichten (stemplicht)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Stemrecht verplichten (stemplicht)
« on: March 07, 2006, 10:21:52 PM »
Het klinkt misschien raar, maar onze voorvaderen hebben gevochten en gestreden om te mogen stemmen. Wij hebben het recht om te stemmen!
In veel landen is het hebben van een mening nog niet getolereerd.

In hoger opgeleide milieus is het aantal stemmers vaak veel hoger als in de (lagere) beroepsbevolking. Maar in Nederland zijn veel mensen laks en gaan niet stemmen. Ook gooien sommigen hun stembiljet vroegtijdig weg, of verkopen hun stem aan iemand die ze laten machtigen. (soort politieke omkoping)

Kunnen we stemmen daarom niet verplicht maken? Net als het verplicht invullen van een belastingformulier en zonder machtigingen.
Gewoon iedereen verplichten om een stem uit te brengen.

Uiteraard moet je je stem ook kunnen onthouden, maar dan moet je daar echt voor kiezen.

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
Re: Stemrecht verplichten (stemplicht)
« Reply #1 on: May 19, 2006, 02:46:40 PM »
Ik vind het geen goed idee. onze voorvaderen hebben voor zoveel dingen gestreden. dat is geen reden om het stemmen verplicht te stellen. als mensen niet willen stemmen. laat ze dan.  De invloed van de stem van mensen die wel stemmen word dan alleen maar groter. en dat vind ik beter aangezien de mensen die wel stemmen er over nadenken. Anders krijg je toestanden dat mensen dan maar op de partij van de toekomst (no offence) gaan stemmen omdat ze geen zin hebben om na te denken.