Neoweb.nl

Tien verouderde technologieën die nog steeds in gebruik zijn.

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Tien verouderde technologieën die nog steeds in gebruik zijn.
« on: February 06, 2004, 09:48:48 AM »
Tien verouderde technologieën die in gebruik blijven

bron: tweakers.net

Op technologie review kunnen we lezen over tien verouderde technologieën die nog steeds in gebruik zijn, ondanks dat er digitale high-tech alternatieven voor bestaan. Sommige komen we dagelijks zij aan zij tegen, zoals bijvoorbeeld horloges waarvan zowel de analoge als de digitale variant in gebruik is. Een ander voorbeeld is de faxmachine die nog steeds in gebruik is, ondanks dat email en een scanner een goed alternatief biedt. Andere technieken blijven bestaan vanwege een soort van religie. Cassettebandjes en buizen zijn hier een goed voorbeeld van. Sommige audiophielen zweren bij het geluid van een buisversterker en sommige zijn ervan overtuigd dat een analoge bandrecorder meer details kan opnemen dan een digitale geluidsrecorder.

Goede voorbeelden van verouderde technologieën die blijven bestaan vanwege hun praktische aspecten zijn piepers, schrijfmachines, naaldprinters, mainframes en Fortran. Piepers kom je vaak tegen in ziekenhuizen waar mobiele telefoons niet gebruikt mogen worden. Typemachines worden nog steeds veel gebruikt om voorgedrukte formulieren in te vullen. Net als dot-matrix-printers kunnen deze ook doorslagen maken, iets wat een inktjet- of een laserprinter niet kan. Afdrukken uit naaldprinters zijn nog steeds goedkoper dan afdrukken uit laser- of inktjetprinters. Daarnaast zijn ze betrouwbaarder en sneller. Dit is dan ook de reden dat we ze net als mainframes vooral bij bijvoorbeeld grote banken en verzekeringsmaatschappijen tegenkomen. Uiteraard sluit Fortran hier heel goed op aan.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re:Tien verouderde technologieën die nog steeds in gebruik zijn.
« Reply #1 on: February 06, 2004, 04:41:37 PM »
In Natuurwetenschap en techniek van februari 2004 las ik ook iets:

Rampzalige uitvindingen

Tien technologiën die we kunnen missen als kiespijn

1. Kernwapens

2. Energie uit steenkool
Meest vervuilend, hoge medische kosten, klimaatverstorend,            vernietiging van gebieden door de winning van steenkool.

3. De verbrandingsmotor
"als je samen met een verbrandingsmotor in een afgesloten garage verblijft, brengt 'ie je om.". Stank en overlast, groot en onhandig, inefficiënt.

4. Gloeilampen
"In werkelijkheid zijn deze treurige gevallen eerder 'verwarmingspeertjes'" Produceren 9 x zoveel warmte als licht, relatief hoge kosten, breekbaar, hoog energieverbruik.

5. Landmijnen
Landmijnen doden meer mensen na, dan tijdens de oorlog.

6. Bemande ruimtevluchten
Duur en gevaarlijk (ik ben er zelf voor)

7. Gevangenissen
Technisch gezien volkomen overbodig. Er zijn betere goedkopere en efficiëntere manieren, zoals nieuwe elektrische toezichts methoden, deze bieden mogelijkheden te over. Technisch gezien volkomen overbodig.

8. Cosmetische implantaten
"Het is iets angstaanjagend abnormaals om levend mensenvlees op te pompen met grote hoeveelheden lichaamsvreemde stof." Geavanceerde medische technologie kan het vlees in alle vormen laten groeien.

9. Leugendetectors
"Ze werken gewoon niet... ,galvanische huidrespons en hartslag hebben weinig te maken met het proces van liegen."

10. DVD's
Stuitend kwetsbaar, beeld is scherper dan je tv kan laten zien en wordt teniet gedaan door één enkele duimafdruk.
"Bovendien zullen DVD's als fysieke objecten, net als CD's uiteindelijk kromtrekken en zullen de laagjes loslaten."
Beschermingssysteem tegen kopiëren werkt niet, beloning bij kopiëren is enorm omdat de kwaliteit dan niet afneemt, wat bij videobanden wel het geval is.
« Last Edit: February 06, 2004, 05:12:58 PM by harbosma »
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Veyron

• 111
  • +104/-9
  • natuurkunde is het helemaal !
« Reply #2 on: February 06, 2004, 11:57:51 PM »
juist,

voor veel dingen heb je helemaal gelijk, maar op de volgende dingen zal je toch terug moeten komen:

kernwapens

zonder de ontdekking hiervan hadden we nooit: kernfusie en kerncentrales iets dat bijna een vorm van duurzame enrgie is en wie weet wat er nog meer aan te ontdekken is? de wapens zelf zijn niet goed dat ben ik met je eens maar ze zijn wel nodig geweest voor verdere vreedzame ontwikkelingen.

lampen

ik denk wel dat deze voor zich spreekt, of heb je een beter idee?

hoewel met een stel paar kaarsen is het wel gezelliger. ;)

verbrandingsmotor ???

alle auto's rijden ermee(toen ie werd uitgevonden wisten ze niks over een brandstofcel met waterstof) met andere woorden dit is een voorbeeld van technische vooruitgang, nu wordt ie bijna verdrongen door nieuwe technologieen over 100 jaar is de brandstofcel weer achterhaald. maar toen der tijd was ie cutting edge technologie.

Met juiste technologien en als je de juiste toepassing ervoor hebt heb je zo een rendement van 80 %! dat vind ik best efficient hoor, en het is niet extreem duur. dit heet een WKK.

DVD's

handig opslag media wat niet gelijk met een duimafdruk onleesbaar is, hiervoor heb je ook andere dingen om het weer op te lossen

dat het beeld scherper is dan de tv licht aan je tv, die is gewoon achterhaald. zo kan je het ook stellen.

Veyron

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #3 on: February 09, 2004, 09:12:24 AM »
Ik heb slechts samengevat wat er in het artikel staat. Het betekent niet dat ik het overal mee eens ben. Verder wordt er niet bedoeld dat die dingen nooit mochten worden uitgevonden, maar dat wij ze nu kunnen missen "als kiespijn". ;)

In ieder geval goed dat je commentaar geeft!  :D

Het is waar dat kernwapens veel goede dingen teweeg heeft gebracht. Maar het principe van kernsplijting is bedacht voordat de atoombom werd uitgevonden, misschien is het helemaal niet nodig geweest om atoombommen uit te vinden.

Aan de andere kant heb je zeker wel gelijk door het tot ontploffing brengen van een atoombom, konden geleerden allerlei metingen doen, die veel nieuwe info opleverden.

Lampen: je hebt nu toch spaarlampen die evenveel licht kunnen geven? Deze zijn veel efficienter.

Ik heb nu geen tijd meer, ik kom later met verdere reactie.

Gegroet,

H. Bosma
« Last Edit: February 09, 2004, 10:57:46 AM by harbosma »

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #4 on: February 09, 2004, 11:09:04 AM »
Je hebt helemaal gelijk dat verbrandingsmotoren zeer nuttige dingen zijn. Maar technisch gezien is het momenteel zeer gemakkelijk mogelijk ze te vervangen door waterstofmotoren en brandstof cellen. Wat kosten, economie etc betreft is een ander verhaal.

Verder heb je het ook over een WKK, die een rendament van 80% haalt. Dit is natuurlijk geweldig, maar wat betreft voertuigen, kranen, enz wordt dit voor zover ik weet nog niet zo veel toegepast.
Gewone verbrandingsmotoren worden steeds beter, maar de (meeste) auto's zelf worden ook steeds zwaarder.

Wat de DVD's bedreft ben ik het ook zeker niet met het artikel eens. Jij hebt helemaal gelijk.  8)

Gegroet,

H. Bosma

Offline Veyron

• 111
  • +104/-9
  • natuurkunde is het helemaal !
« Reply #5 on: February 09, 2004, 10:34:18 PM »
De WKK installatie kan ook niet in auto's worden toegepast: wat moeten ze doen met de warmte? Maar: in tuinkassen is het ideaal: je stopt diesel in een motor die motor levert energie in vorm van stroom, die lever je terug aan het net tegen een vergoeding, de warmte van de motor gebruik je om je kas op tempratuur te houden en de uitlaatgassen kan je als mest gebruiken voor je planten, daar heb ik oot onderzoek naar moeten doen. dus diesel in en bijna geen uitstoot. en er zijn toch aardig wat kassen in Nederland en de rest van de wereld.

Veyron

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #6 on: June 08, 2009, 05:54:26 PM »
Ik vindt het wel leuk dat je na zolange tijd weer geconfronteerd wordt met de schrijfmachine etc.
Je moet er toch niet aan denken dat je nu nog een letterbak in elkaar moet schuiven om een boek
te drukken.

Een dvd is iets overbodigs. Je kunt veel beter een usb stick kopen waar de film of de muziek opstaat,
Tevens kunnen er geen krassen op komen en kan een usb stick waterproof zijn.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #7 on: June 24, 2009, 08:48:40 AM »
De oude beeldbuis televisie is ook aan z'n eind.
De fax? wordt die nog gebruikt?