Neoweb.nl

ottomotor op waterstof

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Geert1984

• *
  • 17
  • +6/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
ottomotor op waterstof
« on: May 02, 2006, 12:46:59 AM »
Hallo,

Wanneer ik lees over waterstof(auto's) valt het mij op dat deze altijd met behulp van brandstofcellen werken. Zelf ben ik een grote motor en autofan. Brandstofcellen kunnen nog niet tippen aan de gewichts/vermogensverhouding van de conventionele verbrandings (ottomotor). Persoonlijk vind ik ook dat een brandstofcel veel minder charme heeft dan een ronkende verbrandingsmotor. Mijn vraag is nu waarom lees je vrijwel nooit iets over de verbrandingsmotor op waterstof, deze zou ook slechts alleen water als uitlaatgas produceren immers 2H2 + O2 --> H20. Volgens mij is het alleen op deze manier mogelijk om zonder achteruitgang van prestaties (acceleratie e.d.) een waterstofauto/motor te bouwen. Zijn er al auto/motorfabrikanten bezig met het bouwen van een verbrandingsmotor op waterstof of is dit innovatief idee?
mvg G. Zijlstra

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
Re: ottomotor op waterstof
« Reply #1 on: May 10, 2006, 09:50:03 PM »
Het is perfect mogenlijk, alleen is het jammer dat een verbrandingsmotor een vrij laag rendement heeft ( +- 30% ??). Een goede elektromotor kan al boven 95% zitten.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #2 on: May 19, 2006, 04:45:59 PM »
bmw had volgens mij in 2004 een racemonster gebouwt met een waterstof verbrandingsmotor (ottomotor principe)

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
« Reply #3 on: May 20, 2006, 10:13:11 AM »
BMW had toen inderdaad de H2R ontwikkeld, een 6.0L 12 cilinder met meer dan 285Pk en een topsnelheid van 302km/h  :)

Ook is de BMW 7 verkrijgbaar met waterstofmotor, ik vraag me alleen of hoe de opslag gebeurt en waar je kan tanken..