Neoweb.nl

mini windgeneratoren, bestaan ze?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline abraxas

• *
  • 4
  • +2/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
mini windgeneratoren, bestaan ze?
« on: May 10, 2006, 11:31:36 AM »
Hallo,

Ik heb me vandaag een breuk gegoogled, maar kan nergens vinden waar ik naar op zoek ben:

Ik heb een windgenerator nodig die zo klein mogelijk is, vertikaal bevestigd kan worden en rond de 14V kan leveren. Het meest in de buurt van wat ik wil (wat betreft formaat en bevestiging) is een anemometer. Het wattage wat het oplevert is ondergeschikt aan het model, omdat het een pure ondersteunende toevoeging moet zijn aan een zonnepaneel/fuel-cell combinatie.

Heeft iemand idee├źn, want ik kan echt niets geschikts vinden.

Bedankt,

Ron

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
Re: mini windgeneratoren, bestaan ze?
« Reply #1 on: May 10, 2006, 12:44:15 PM »
Waar heb je het precies voor nodig en wat is er dan niet goed aan een anemometer?

Offline abraxas

• *
  • 4
  • +2/-0
« Reply #2 on: May 10, 2006, 01:28:19 PM »
Het is nodig voor een mobiele situatie waarbij een zonnepaneel een accu laadt (die vervolgens apperatuur van stroom voorziet). De accu wordt ook bijgeladen door een fuelcell op basis van methanol.

Wat is er mis met een anemometer? Voor zover ik weet meten die alleen en geven ze niet voldoende stroom om een accu mee te vullen. Maar ik weet hier echt veel te weinig vanaf, dus als ik 't bij 't verkeerde eind heb hoor ik dat heel graag :)

Bedankt

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
« Reply #3 on: May 10, 2006, 09:45:36 PM »
Weet je misschien hoeveel vermogen je nodig hebt voor je toepassing? Daarmee kom je al een heel eind..  :)

Anemometers generen ook een spanning, die is recht evenredig met de windsnelheid. Als ge maar heel weinig vermogen nodig hebt kan dit misschien een oplossing zijn..

Offline abraxas

• *
  • 4
  • +2/-0
« Reply #4 on: May 10, 2006, 10:36:04 PM »
Ik heb geen specifieke hoeveelheid nodig, alle beetjes zijn gewoon mooi meegenomen... we moeten om de zoveel tijd gewoon die fuelcell tank bijvullen. Ik zou alleen graag zien dat dat minder snel hoeft, dus alle energie die we op kunnen wekken is meegenomen. We hebben alleen heel weinig ruimte tot onze beschikking en we kunnen geen propellor neerzetten of zo.. Het moet hoe dan ook een vertikale as hebben en niet al te hoog zijn.

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
« Reply #5 on: May 11, 2006, 08:00:47 PM »
Kan je niet zeggen wat het gebruik is? Dan kunnen we ons er iets bij voorstellen..
Het gaat lastig zijn om zulke kleine windmolens te vinden, je zou er wel zelf een kunnen maken (als je er genoeg kennis voor hebt).

Zonnepanelen lijken me een betere oplossing, daar kan je wel erg kleine van krijgen.

Offline abraxas

• *
  • 4
  • +2/-0
« Reply #6 on: May 12, 2006, 08:35:48 AM »
Het gaat om een paal van ongeveer 4 meter hoog. Daar bovenin hangt al een zonnepaneel. Onderin de paal staan een fuelcell en een accu. Het zonnepaneel houdt de accu op peil en wanneer het zonnepaneel dat niet kan doet de fuelcell het. Omdat 't om een paal gaat dacht ik dat een kleine anemometer-formaat windgenerator bovenop de paal misschien een aardige toevoeging zou zijn. Ik krijg nu echter de indruk dat de stroom van windgeneratoren van dat formaat te verwaarlozen is. Als dat zo is zou dat erg jammer zijn. Ik kan ook wel de (vierkante) paal langs de lengte (in de bovenste meter wellicht, daaronder wil ik het niet) voorzien van kleine stroken zonnepaneel, maar dat wordt waarschijnlijk een erg duur geintje.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #7 on: May 15, 2006, 11:02:19 AM »
Misschien een beetje knutselen met een dynamo en dun plaatmateriaal (blik).

Of bekijk het volgende topic over 'aparte windmolens'

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=378.0
« Last Edit: May 15, 2006, 01:08:08 PM by Robert »

willem1940

« Reply #8 on: June 23, 2006, 04:21:14 AM »
Gewone fietsdynamo geeft 3 Watt af maar met een windmolentje haal je niet het benodigde toerental en een versnellings-overbrenging levert verlies en maakt de installatie omslachtig.

Gaat het echt om zo'n klein vermogen dan zijn de nieuwe (terug-van-weggeweest) dynamonaven zeer geschikt, hebben een vrij laag toerental nodig en er valt goed mee/aan te knutselen.

Hier een site met tamelijk veel knutsel-practijk-info voor echt mini-spul:
http://www.vanalleswat.org/ingezonden.htm

Offline r2gnl

• *
  • 8
  • +1/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
    • Artoge
« Reply #9 on: November 09, 2006, 05:02:00 PM »
Ja die bestaan, zie onderwerp "aparte windmolens"
Meer weten stuur een PM :-)