Neoweb.nl

Eerste waterstofboot in de vaart

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline D.Heusden

  • *****
  • 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Eerste waterstofboot in de vaart
« on: June 21, 2006, 09:27:25 AM »
Eerste waterstofboot in de vaart
 
bron:planet.nl
 
De eerste waterstofboot van Nederland wordt vrijdag te water gelaten in de binnenstad van Leeuwarden.
Het unieke vaartuig zal vanaf een trailer met een hijskraan het water bij het Waagplein in worden getild, zo heeft de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden bekend gemaakt.

Milieuvriendelijke techniek
In samenwerking met het Kenniscentrum Jachtbouw en Lichte Constructies, is een acht meter lange sloep door jachtbouwer Ganita omgebouwd tot een boot die wordt aangedreven door waterstof.

"Het is een uniek vaartuig," zo benadrukken de ontwerpers en bouwers van de boot. Brandstofcellen en waterstof zijn namelijk nog niet eerder toegepast in een boot.

"Deze techniek is erg milieuvriendelijk, alleen momenteel nog erg duur. We hopen met deze boot de interesse voor deze vorm van techniek te stimuleren," aldus Anton Wachter van het Kenniscentrum Jachtbouw en Lichte Constructies.

De waterstofboot is zeven meter lang, zo’n 2,35 meter breed en weegt ongeveer 2000 kilo. De topsnelheid van de boot ligt op 10 tot 12 kilometer per uur.

Elfstedentocht te water
De boot zal bij de tewaterlating worden gedoopt tot 'Frisian Hydrogen Xperiance' en is een project van Kenniscentrum Jachtbouw, Ganita Shipyard en Ecofys BV en wordt ondersteund door de provincie Fryslân in kader van ‘Fryslân Ferneit’.

De nieuwe waterstofboot vaart mee met de Frisian Nuon Solar Challenge, de wedstrijd voor door zonne-energie aangedreven boten langs de Friese Elf Steden. Voor de waterstofboot is het een uithoudingstest (300 kilometer varen zonder bijtanken).


Links:
Hydrogen Xperiance - brandstofcelboot
http://www.kenniscentrumjachtbouw.nl/
Elfstedentocht op zonne-energie

willem1940

Re: Eerste waterstofboot in de vaart
« Reply #1 on: June 27, 2006, 07:12:21 PM »
Een beetje verwarrende cijfers bij die link.

Iedereen die iets met boten te maken heeft (gehad) weet dat de hoogste rendabele snelheid van een redelijk gestroomlijnd vaartuig bereikt wordt met ca. 3 pk per 1000kg te verplaatsen gewicht en dat die snelheid het "R4,5-punt" is, gekenmerkt door beginnende groei van de boeggolf die het scheepje dan gaat trachten te beklimmen.

4,5x de vierkantswortel uit de lengte van de waterlijn in meters levert het R4,5-punt (de "rompsnelheid") in kilometers per uur verplaatsing ten opzichte van het wateroppervlak, dus bij een raaklengte van 7m met het water,  4,5xSQR(7) = 11,906 km/h, accoord.
Wil je boven die snelheid uit dan moet er met derdemachten vermogen worden toegevoegd, voorbeeld 2x de snelheid vergt 2x2x2 = 8x het vorige vermogen (6 pk wordt dan 6x8 = 48 pk).

Bij een totaalgewicht inclusief bemanning en bagage (2000kg) is daar dan 6pk voor nodig of ruime 4kW, maar het motortje heeft/geeft maar 2,4kW of ongeveer 3,25pk dus zal langzamer varen, tenzij met flinke wind in de rug maar dan kan dat ook wel zonder motor, vooral als de passagiers achterin blijven zodat de plecht van de boot iets omhoog komt en de wind daarin blaast.

Bij lagere snelheden dan die rompsnelheid, met 3 bekende vaste "hang-getallen" die ik niet meer precies weet (iets in de buurt van 70, 50 en 30% dacht ik) kan opmerkelijk veel zuiniger worden gevaren, dus met minder kracht.

Evengoed een leuk bravourestukje om zoiets merkwaardigs als een waterstof-boot eens in werking te hebben.
Die elfstedentocht (de link is dood) gaat meen ik een week of zo duren en ik geloof niet dat de brandstof zo lang in de cilinders blijft, tenzij er een hydriet is toegepast.

Eigenlijk vind ik de zonnekrachtboten aardiger want die "tanken" daglicht en sparen een eventueel energie-overschot op in accu's. Bovendien kan de electromotor tevens als dynamo dienen en bijvoorbeeld de accu's blijven laden als er "op stroom" wordt geankerd of aangemeerd, ook in donker.
 Jammer alleen dat zonnecellen nog steeds niet de energie tijdens hun rendabele levensduur terugleveren die aan de fabricage is te pas gekomen, maar op laboratoriumschaal bestaan reeds betere typen.

Stel je voor, een geautomatiseerde zonnecellenfabriek op zonnekracht, met zand (silicium) als grondstof ...