Neoweb.nl

Waterstofbussen in Rotterdam

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Luchtsplitser

  • *
  • 17
  • +9/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
Waterstofbussen in Rotterdam
« on: July 01, 2006, 05:39:18 PM »
Shell Hydrogen B.V., Connexxion Holding N.V. en MAN Truck & Bus Company B.V. maken plannen voor een openbaarvervoer project op waterstof. De bedoeling is om nog voor 2010 een groot aantal waterstofbussen in de regio Rotterdam op de weg te krijgen.

 De partners gaan - alvorens het besluit over een investering te zullen nemen - een grondige economische en technische analyse uitvoeren en op zoek naar andere projectdeelnemers. Naar verwachting zullen zij in 2007 een definitief investeringsbesluit nemen.

 Het plan voorziet erin om in de loop van 2009 meer dan twintig waterstofbussen op de weg te brengen. De bussen zullen worden gebouwd door het Duitse MAN Nutzfahrzeuge en haar dochterbedrijf NEOMAN. Openbaar vervoerbedrijf Connexxion zal de exploitatie van de bussen verzorgen. De waterstofbussen, die worden voorzien van een waterstofverbrandingsmotor, kunnen straks tanken bij een Shell tankstation dat hiervoor moet worden aangepast en waar dan zowel benzine, diesel als waterstof zal worden verkocht.

 Het project heeft een looptijd van tenminste vijf jaar. Tijdens deze periode zal de technische betrouwbaarheid worden getest, evenals de economische aspecten en de publieke acceptatie van waterstof in een grootstedelijk gebied. Daarnaast zal het project een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van normen op het gebied van waterstofverkoop.

"Dit is een belangrijke mijlpaal voor Shell Hydrogen, omdat we hiermee een verdere stap zetten in de richting van schone en duurzame mobiliteit. Ons doel is sterke samenwerkingsverbanden te creëren, waarmee we dit vernieuwende project kunnen realiseren. We hebben er alle vertrouwen in dat de inzet van alle huidige en nog te verbinden partijen bijzondere en lonende resultaten kan opleveren," aldus Duncan Macleod, Vice President van Shell Hydrogen B.V.

 Dit Rotterdamse project is een vervolg op een succesvolle, nog lopende, proef in Amsterdam. Shell Hydrogen heeft daar, in samenwerking met partners, reeds drie jaar gewerkt aan de infrastructuur en inzet van drie waterstofbussen. De geplande, grootschaliger Rotterdamse variant biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van een reeds bestaande en goed ontwikkelde waterstof infrastructuur, die tot dusverre alleen door de industrie wordt gebruikt.

 Rein Willems, president-directeur van Shell Nederland: "Dit project vormt een ideale basis voor de overgang naar en verdere inzet van waterstof als brandstof, zoals dat is gedefinieerd in de Nederlandse Duurzame Mobiliteitsstrategie van 2006. Een gecombineerd benzine-waterstof tankstation toont de betrokkenheid van Shell bij duurzame energieoplossingen in Nederland. Waterstof is een betrouwbare, veilige en duurzame brandstof, die bijdraagt aan de vermindering van de lokale luchtvervuiling en aan versteviging van de economische groei".

 Met meer dan zes jaar ervaring in de verkoop van waterstof ten behoeve van consumenten over de hele wereld, heeft Shell veel kennis vergaard over het toepassen van nieuwe waterstoftechnologie. Zo was Shell samen met andere partners in staat om het eerste gecombineerde benzine-waterstof wegstation te bouwen in Washington DC.

bron: www.Shell.nl

Offline Luchtsplitser

  • *
  • 17
  • +9/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
Re: Waterstofbussen in Rotterdam
« Reply #1 on: July 01, 2006, 05:50:32 PM »
Mooi initiatief.
De proef in Amsterdam (zie: http://www.fuel-cell-bus-club.com/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=2)
was kleinschaliger maar inderdaad een succes. Hier word de waterstof ter plaatse geproduceerd, gecomprimeerd (400bar) waarna vanuit een buffer getankt wordt.
Het productieproces en het tanken word door LindeGas/Hoekloos vanuit IJmuiden gecontroleerd en bewaakt.
In Amsterdam hebben de 3 bussen een brandstofcel, naar wat ik begrijp krijgen de bussen in Rotterdam een Waterstof verbrandingsmotor.
In de omgeving Rotterdam ligt al een waterstof pijpleiding en zijn diverse waterstof producenten aanwezig (waaronder Shell zelf)
Bij welke druk en temperatuur de waterstof in de bussen wordt opgeslagen is mij niet bekend.
Waterstof is "hot" dus van dit project zal genoeg informatie de komende jaren naar buiten komen lijkt mij.

Groeten
Luchtsplitser

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Waterstofbussen in Rotterdam
« Reply #2 on: July 06, 2006, 10:07:09 AM »
Op zich een goede ontwikkeling, maar een Shell is er bij gebaat zo lang mogelijk 'dure' benzines te verkopen, ipv 'goedkope' waterstof.

Want waterstof kan opgewekt worden middels alle vormen van energie, dus kan het uiteindelijk veel grootschaliger en goedkoper dan benzines maken.

Ze doen nu een proef met 3 waterstofbussen in Amsterdam en straks 20 waterstofbussen in Rotterdam.

Op een totaal van miljoenen voertuigen enkel in Nederland is dit natuurlijk een schijntje.

Is dit een zoethoudertje?
of probeert Shell zo dicht mogelijk op deze ontwikkelingen te zitten, om patenten op waterstof technologie vast te leggen en de introductie van grootschalig gebruik van het 'concurrerende' waterstof te vertragen?
Of is Shell echt bezig om wat goeds voor de wereld te doen? (dan is het wel heel kleinschalig!)
Deze proeven hebben ze toch al lang gedaan in IJsland?

Het zou Shell sieren als ze gewoon alle 'stads' bussen in Rotterdam ombouwen tot waterstof bussen. Dat kost misschien een miljard, maar kweekt voor heel wat meer waarde 'goodwill'.

Of waarom alleen één enkel tankstation in Rotterdam?
Waarom niet meteen alvast in Rotterdam, Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Breda, Utrecht en bijvoorbeeld Maastricht?

Dat klinkt toch belachelijk.
20 busjes ombouwen naar waterstof, één tankstationnetje en daar ruim 3 jaar over willen doen!
Terwijl ze een normaal station binnen enkele maanden uit de grond weten te stampen!
Waarom moet er weer tot 2009 worden gewacht? Tegen die tijd zitten we al tegen peakoil aan!



Offline Luchtsplitser

  • *
  • 17
  • +9/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
Re: Waterstofbussen in Rotterdam
« Reply #3 on: July 07, 2006, 11:42:49 AM »
Hoewel ik ook wel lichte argwaan heb naar Shell en hun motivaties omtrent het gebruik van waterstof ipv conventionele brandstof, zie ik het verhaal van Robert iets genuanceerder.

Het is te kort door de bocht om te zeggen: even een paar busjes ombouwen. Het gaat wel degelijk om een andere techniek. In amsterdam gaat het om brandstofcelbussen en naar wat ik begrepen heb gaat het in Rotterdam om verbrandingsmotoren. Op deze nieuwe bussen zit natuurlijk een levertijd.
Daarbij, is het ook een duurproef waarin wordt bekeken hoe de techniek zich houd, hoe de kosten zich op de langere termijn verhouden tot de baten.

En natuurlijk zijn er al veel verschillende technieken voorhanden, (de productie, opslag, het gebruik van waterstof) het staat allemaal wel nog in de kinderschoenen. Grote tests zijn er pas de laatste jaren.
In IJsland zijn ze inderdaad ook veel aan het testen. Daar rijden ook bussen rond, die onderdeel uitmaakten van de zelfde club als waar de amsterdamse bussen in meedoen (CUTE, Clean Urban Transport for Europe) Overigens presteerden de Amsterdamse proef het beste van alle deelnemers van CUTE.
En hoewel de prestaties in Amsterdam erg goed waren, is daar ook nog veel onderzoek gedaan (voornamelijk met het comprimeren van waterstof naar een druk van 400bar......)

Zoals gezegd is er in Rotterdam al min of meer een waterstof infrastructuur(tje) Dit maakt het makkelijker om daar een groter aantal bussen te laten rijden. Natuurlijk is het ideaal beeld om alle bussen in NL op waterstof te laten rijden, dat maakt het leefklimaat in de steden een stuk beter. Maar de infrastructuur is er nog niet klaar voor.
We kunnen wel bij alle tankstations waterstoftanks neerzetten, maar waar halen we de capaciteit vandaan om al die waterstof te produceren en evt tot vloeistof te verdichten??

Een bijkomend probleem: De publieke opinie. De mensen moeten nog wennen aan waterstof, en dat is ook iets dat heeeeeel langzaam zal gaan, er hoeft maar 1 ongelukje te gebeuren en je bent weer terug bij af.
Uit dat oogpunt is het ook niet slim om bv in 1x alle stadsbussen in NL op waterstof te laten rijden. Het is beter om dat gelijdelijk te laten gaan.

Groeten
Luchtsplitser

willem1940

Re: Waterstofbussen in Rotterdam
« Reply #4 on: July 15, 2006, 04:56:25 AM »
Hm, Shell is best geïnteresseerd in alle brandstoffen maar het moet productietechnisch en commerciëel wel kunnen concurreren.

Gaat het om vloeibaar of gasvormig spul dan heeft zo'n maatschappij al gerede òf niet al te moeilijk aan te passen apparatuur staan voor de verwerking, plus de juiste wetenschappers en vaklieden in eigen gelederen.

Die broodje-aap-verhalen over uitvindingen die worden verstopt, motor-die-op-water-loopt enzo komen me onderdehand neus en oren uit want die vernam ik al in 1950.

Waterstof zal, denk ik, wel een poosje een (goddeloos dure) hype zijn, met als enig voordeel dat er extra ervaring mee wordt opgedaan, maar een "waterstof-economie" zie ik hooguit zitten (en bestaat al tamelijk) bij directe koppeling van productie en verbruik.

Opslag en transport van waterstof blijven een te groot probleem, vreselijk duur en zwaar materiaal èn extra energie voor nodig, belachelijk laag overall-rendement.

Voor wetenschappers en ontwikkelaars natuurlijk wel fijn dat een stadsbestuur er extra geld in steekt want zo betaalt via belastingheffingen de gewone burger er flink aan mee, ook als hij nooit in zo'n bus stapt.

Nouja, Rotterdam zal het wel merken in de stembusresultaten.

Offline Luchtsplitser

  • *
  • 17
  • +9/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
Re: Waterstofbussen in Rotterdam
« Reply #5 on: July 18, 2006, 11:18:23 PM »
Vloeibare waterstof lijkt mij persoonlijk ook niet echt rendabel. (maar wellicht zijn er studies die anders bewijzen)
Of Shell zelf de beschikking heeft over de capaciteit om waterstof vloeibaar te maken.... wellicht, maar zover ik weet is daarin niet zo heel veel capaciteit van op de wereld....
Maar in het geval van Rotterdam, daar is een waterstof pijpleiding aanwezig. En dat bied mogelijkheden natuurlijk.
Het verhaal van Willem dat de directe koppeling tussen productie en gebruik het beste is, dat zie ik ook wel. In Amsterdam is dat er ook trouwens, terplaatse bij de remise wordt waterstof via elektrolyse geproduceerd en gecomprimeerd. Waarna vanuit een buffer getankt wordt.

In iedergeval, er worden alternatieve brandstoffen getest, en dat is natuurlijk goed. Er gaat natuurlijk altijd een behoorlijke tijd overheen voordat het volledig geaccepteerd en geintroduceerd is enzo...

Groeten
Luchtsplitser