Neoweb.nl

Volkswagen presenteert autonome auto

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Volkswagen presenteert autonome auto
« on: July 05, 2006, 04:40:47 PM »
Volkswagen presenteert autonome auto

Bron: Daily Mail & TWeakers.net

Volkswagen heeft een Golf aan de pers gepresenteerd die geheel zelfstandig rijdt. De experimentele 53+1 ontleent zijn naam aan Herbie, de met nummer 53 getooide Kever die er in de gelijknamige films een eigen willetje op nahield. Hoewel de 53+1 niet over een persoonlijkheid beschikt, kan het prototype wel zelfstandig navigeren. Daartoe is de auto uitgerust met radar, lasersensoren en gps, waarmee het zijn positie tot op een paar centimeter nauwkeurig kan bepalen. Een computersysteem berekent vervolgens de ideale route voor een gegeven parcours. De uitgenodigde journalisten zagen dat de Golf willekeurig uitgezette routes 'sneller en accurater dan de Volkswagen-engineers' kon afleggen. Daarbij werden naar verluidt snelheden tot 240 kilometer per uur behaald, al ziet de rijstijl van de Golf er op een filmpje van de Daily Mail nog tamelijk voorzichtig uit. Of en hoe de 53+1 op andere verkeersdeelnemers reageert wordt helaas niet vermeld.

 De rode draad in de verslaggeving over de automobiel is opmerkelijk genoeg niet de geavanceerde techniek, maar de afbreuk die de conceptwagen aan de beslissingsbevoegdheid van mensen doet. Volgens de Daily Mail is de wagen niet alleen een logisch vervolg op snelheidsbegrenzers, cruise control, satellietnavigatie en anti-botsingssystemen, maar past het concept ook prima in een 'Big Brother State'. The Register gaat nog een stapje verder en ziet de wagen als voorbode van Terminator-achtige technologie, omdat de techniek wel tegen menselijke fouten kan beschermen, maar mensen daarmee nog niet van fouten van de techniek gevrijwaard blijven. Dat zulke fouten al bij een tiende van de snelheid van Volkswagens prototype tot onoverkomelijke problemen kunnen leiden, bewees onlangs nog een experiment van busmaatschappij Connexxion, die twee autonoom bestuurde bussen elkaar in de wielen zag rijden. Dat machines binnenkort de controle over het wegverkeer overnemen is vooralsnog dan ook onwaarschijnlijk, dat ze steeds meer invloed krijgen lijkt onafwendbaar.