Neoweb.nl

Nieuwe website over Duurzame Energie

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jeroena

• *
  • 9
  • +3/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Nieuwe website over Duurzame Energie
« on: July 09, 2006, 03:25:47 PM »
Er is een nieuw website over Duurzame Energie

http://www.olino.org

De OliNo website bevat veel tips en informatie ter bevoordering van het gebruik van Duurzame Energie.

Op de site kun je zelf ook mee-discussiëren en eigen artikel plaatsen over Duurzame Energie.

willem1940

Re: Nieuwe website over Duurzame Energie
« Reply #1 on: July 15, 2006, 05:16:34 AM »
Knudde.

Offline Jeroena

• *
  • 9
  • +3/-0
« Reply #2 on: July 15, 2006, 10:10:33 AM »
Mag ik vragen wat je Knudde vind aan deze website?

Wat mis je op de website?
Nog tips en/of aanbevelingen?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

willem1940

« Reply #3 on: July 15, 2006, 03:13:26 PM »
Tja, als je het "gespecificeerd" wilt: ik tref in "vaste teksten" slechts wat  oppervlakkige napraat-info; veel doorschakel-rubrieken met vrome algemeenheden in (te) veel woorden voor te weinig info, rubrieken "Home" en "Energiebesparing" zijn op 1 of 2 dingetjes na elkaars copie, dat had dus sowieso al met een rubriek minder gekund. "Nieuwe Artikelen" suggereert inhoud, verkeerd gekozen titel want is zoiets als (onderdeel van)  een ingangsluikje voor het indienen van kopij (zou een bruikbaarder trefwoord zijn: kopij).
Omslachtigheid wat de klok slaat, het hele spul lijkt voor en door 12-jarigen te zijn bijeengeraapt, totaal geen diepgang, een binnenvallende surfer is binnen 3 minuten totaal lees-moe van het politiek-correct, on-onderbouwd geleuter en gaat ergens anders heen.
Genoeg hierover, ik heb geen zin meer daar nog verder in te kijken.

Offline Jeroena

• *
  • 9
  • +3/-0
« Reply #4 on: July 15, 2006, 03:50:50 PM »
Hoi Willem,

Bedankt voor je opbouwende kritiek. We zijn net gestart met de OliNo Duurzame Energie website en alle input die we kunnen krijgen om de site te verbeteren nemen we mee.

Wat betreft je opmerking over de link naar home / energie besparing:

-Het verschil zit hem in het feit dat home naar de start pagina gaat van de website en alle artikelen laat zien. Dit moment zijn het er 17 en er komen er wekelijks meer bij. De link naar energie besparing laat alleen artikelen zien die te maken hebben met energie besparing. Op dit moment zijn dit er 10. Hetzelfde geldt voor de andere categorieen.

Verder heeft de site als doel om zoveel mogelijk mensen over Duurzame Energie te informeren. Deze brede doelgroep willen we dan ook aanspreken middels artikelen over ervaringen en tips met betrekking tot Duurzame Energie die bruikbaar zijn voor deze doelgroep. Het zou kunnen dat er artikelen op de website staan de (technische) diepgang missen waarbij jij op doelt. Al moet ik zeggen dat het ombouwen van een high-end raid5 Linux server middels het vervangen van het moederbord, processor, voeding om fors op energie te besparen toch vrij technisch is.

Wat betreft de opmerking over "Nieuw artikelen" daar heb je helemaal gelijk in. We zullen kijken of we een beter passende link naam kunnen bedenken.

Verder wil ik je bij deze uitdagen om wel een diepgaand artikel te schrijven voor de OliNo website over Duurzame Energie. Uit j e reactie maak ik op dat je aardig thuis bent in de materie.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

willem1940

« Reply #5 on: July 15, 2006, 04:29:06 PM »
Echt, ik word te moe van zulk gedoe, zal er wel mee te maken hebben dat ik mijn hele werkzame leven in handels-banen zat.
Je redenerings-wijze stoot "klanten" af: je publiceert typisch in je eigen denk-trant zoals jij het spannend of belangrijk vindt, zonder je in te denken of te vergelijken wat je gewaarwordingen zijn als je zelf een gebrekkig geredigeerde site binnensurft (normale reactie: wegwezen).
Het helpt dus geen zier om "gelijk te hebben" en nog veel minder om als je commentaar krijgt, te gaan uitleggen dat het eigenlijk maar goed is dat iets fout is.

Wat altijd helpt is, zoals in alle publicaties, ook zakenbrieven enzo:
het spul wat je gemaakt hebt gaan bekijken alsof jij "klant" bent en dit materiaal voor het eerst ziet.
Staat het je tegen, zet het jou aan het werk, is het te omslachtig en toch incompleet, slecht verteld enzo dan FOUT.

"Kruip in de huid van de Ander".

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #6 on: July 15, 2006, 08:07:25 PM »
Ik vind het wel een mooie site. Voor diegene die geinterresseerd is in energiebesparing en nadenkt over de aanschaf van bijv. zonnepanelen is het wel een duidelijke site waar word aangegeven hoeveel er te besparen is en hoe snel het is terugverdient.
Voor mij komt het duidelijk over. Misschien komt dat wel omdat ik een jongetje van 16 ben.  :P

en dat van de categorieen is duidelijk zat. Als "binnenvallende surfer" vind ik het duidelijk hoor.

willem1940

« Reply #7 on: July 15, 2006, 08:20:59 PM »
"Terugverdien-"verhalen altijd met een pak zout nemen.

Fotovoltaïsche panelen zoals die momenteel in de handel zijn leveren in ieder geval nog in 30 jaar niet de energie terug die er in is gestopt ter fabricage. Voor het berekenen van de terugverdien-tijd op basis van aankoop-kosten hangt het er maar van af waarmee je vergelijkt: batterijen, JA; netstroom: NEE.

Windmolens: 1 flinke storm of een klein bliksem-inslagje ...
« Last Edit: July 15, 2006, 08:22:41 PM by willem1940 »

willem1940

« Reply #8 on: July 15, 2006, 09:44:53 PM »
http://www.agriholland.nl/dossiers/biobrandstoffen/duurzameenergie.html
Deze site kijkt tamelijk goed naar wat iets oplevert.

Hieronder 2 met veel voorbeelden voorbeelden en foto's; wel: tamelijk hoog geitewollensokkengehalte, uitdrukkingen zoals "genoeg voor de helft van onze energiebehoefte" slaan gewoonlijk alleen op huishoudens, geen industrie en ook geen verkeer/vervoer meegeteld.
http://www.duurzameenergie.org/duurzonpv.html
http://www.duurzame-energie.nl/onderwerp/set?onderwerp=Kleine%20windturbines

Hier een (nog) niet zeer groot maar wel al lang bestaand en zich bewezen hebbend bedrijf waarvan ik enige projecten ooit van nabij heb bekeken; sterke techneuten/bouwers en keiharde rekenaars, opbrengsten liggen vast voordat ze ergens aan beginnen.
Slechts hun hoofd-activiteit (waterkracht, restauratie/upgrading) vind je goed terug op de website maar ze "weten hun weetje" ook op het stuk van warmte-krachtkoppeling, windmolens, zonne-energie, biogas en noem maar op.
http://www.batsittard.nl/

Site met veel "snelle" info, wereldbreed; noemt niet alleen voordelen maar ook nadelen, "objectief" zeg maar:
http://www.energieportal.nl/

Een Belgische site waar ik graag op snuffel als ik iets over brandstoffen wil weten:
http://www.emis.vito.be/mobiliteit/index.asp?pageChoice=Brandstoffen

willem1940

« Reply #9 on: July 15, 2006, 10:06:10 PM »
En deze vind ik vertederend-leuk: klein puur knutsel-experimenteerwerk.
http://www.vanalleswat.org/nederlandsindex.htm

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #10 on: July 16, 2006, 11:29:45 AM »
ik vind http://www.olino.org wel een leuke website. Ziet er fris uit, en de intentie om iets met energiebesparing te doen moeten we natuurlijk alleen maar toejuichen!

Toch moet je inderdaad niet alles klakkeloos aannemen wat de media naar buiten brengt.

Alleen als de olieprijs blijft stijgen worden alternatieve energiebronnen echt concurrerend.
Nu zijn nog maar weinig producten dat!

Maar bijvoorbeeld met LED-lampen valt veel energiebesparing te halen.
Die ontwikkeling is een goede, maar aan de andere kant is er ook een trend van steeds meer mensen die een SUV willen rijden.

We moeten daarom blijven hameren op milieubewust denken. En een extra site kan dan geen kwaad (mits de informatie niet verdraaid of te rooskleurig is)

Offline Joen

• *
  • 5
  • +2/-0
« Reply #11 on: September 03, 2006, 01:55:57 PM »
Olino ziet er gelikt uit maar ik mis BioFair toch wel.
BioFair was een site die 4 maand geleden het licht uit deed.

Offline Jeroena

• *
  • 9
  • +3/-0
« Reply #12 on: September 03, 2006, 02:46:52 PM »
Fotovoltaïsche panelen zoals die momenteel in de handel zijn leveren in ieder geval nog in 30 jaar niet de energie terug die er in is gestopt ter fabricage.

Dit is een hardnekkige mythe die steeds weer opduikt. Een PV paneel verdient zich gemiddeld genomen binnen 6 jaar terug. Deze gegevens komen uit drie onafhankelijke onderzoeken.

Een windmolen daar-en-tegen verdient zich al binnen 4 maanden terug.

willem1940

« Reply #13 on: September 03, 2006, 08:13:41 PM »
Fotovoltaïsche panelen zoals die momenteel in de handel zijn leveren in ieder geval nog in 30 jaar niet de energie terug die er in is gestopt ter fabricage.

Dit is een hardnekkige mythe die steeds weer opduikt. Een PV paneel verdient zich gemiddeld genomen binnen 6 jaar terug. Deze gegevens komen uit drie onafhankelijke onderzoeken.

Een windmolen daar-en-tegen verdient zich al binnen 4 maanden terug.

Wel, ik HOOP dat ik volkomen fout geïnformeerd ben dan, maar de enorm wijdlopige verhalen op die site(s) vermogen mij (nog) niet te overtuigen.

De vuistregels die ik in gedachten houd stammen uit de 80/90-er jaren en zijn mij bijgebracht door pure rekenende èn bouwende techneuten van overwegend extreemlinksgroene signatuur dus voor dit doel "objectief" en zeker niet pessimistisch, die zich baseerden op gemiddeld Nederlands zonlicht & overig weder over het jaar.

Offline Joen

• *
  • 5
  • +2/-0
« Reply #14 on: September 03, 2006, 08:18:36 PM »
Ik zou zeggen bel de NUON en je krijgt gelijk!!!

Offline Joen

• *
  • 5
  • +2/-0
« Reply #15 on: September 04, 2006, 06:25:05 PM »
Windmolens zijn economisch helemaal niet haalbaar! Ze maken in hun levensduur niet genoeg winst om de investering terug te verdienen. Windmolens zijn voor de eigenaar interessant omdat je aan de subsidie veel kunt verdienen.

De winst van de eigenaar van de molen bestaat dus uit belastinggeld.

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #16 on: September 07, 2006, 03:59:09 PM »
De winst zit ook in het feit dat windmolens geen uitstoot van schadelijke gassen hebben en daardoor beter voor het milieu dan gangbare energie.
Dus economisch misschien break-even maar milieutechnish wel winst.

Offline Joen

• *
  • 5
  • +2/-0
« Reply #17 on: September 08, 2006, 12:10:08 AM »
Zolang wind energie niet economiesch rendabel is zal het niet genoeg draagkracht krijgen om groetschalig op te zetten, er zijn dan genoeg alternatietieven. Waterstof is the futere. In Canada word momenteel een proefcentrale gebouwd door Schell. 

Offline Jeroena

• *
  • 9
  • +3/-0
« Reply #18 on: September 13, 2006, 08:35:23 PM »
Waterstof is in tegenstelling tot bijvoorbeeld olie/gas geen energiebron maar een energie drager. je zult het eerst moeten maken voordat je het kunt gebruiken.

De enige duurzame energie bron is die je daar voor zou moeten inzetten is de zon en alle energie vormen die hier (indirect) door beschikbaar zijn: zonne-energie, wind, bio en hydro.

Elk uur komt er meer energie op aarde door de zon dan de gehele wereld in 1 jaar nodig heeft. Kortom we hebben een gigantisch overschot aan energie beschikbaar. Het is dus alleen een kwestie van investeren in duurzame energie opwekking om deze energie bronnen aan te boren.

Het is dus vreemd dat we zo lang blijven vastklampen aan niet duurzame bronnen zoals olie, gas en kernenergie terwijl we weten dat deze bronnen eindig zijn, zwaar vervuilend en nooit meer aangevuld zullen worden.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #19 on: September 13, 2006, 10:45:51 PM »
ja maar het is zo lekker makkelijk.
je slaat een gat in de grond en de olie stroom letterlijk naar boven. (alhoewel.. tegenwoordig gaat het niet meer zo makkelijk)
Daarnaast zijn de huidige producenten er niet bij gebaat als er een alternatief komt, want dan raken ze hun inkomsten kwijt.
En juist als je nu alles opmaakt, en geen alternatieven hebt, wordt olie nog schaarser en duurder en dus winstgevender!

Zo is het toch ook van de zotte dat een milieu-minister (van Geel) de milieusubsidie op groen en duurzame energie terug wil draaien, omdat de doelstelling (9% van de energie opgewekt uit groene bronnen) vroegtijdig wordt behaald??

DAT IS TOCH ALLEEN MAAR MOOI! Ik zou zeggen, als het zoveel impact heeft gehad, stop je er nog meer geld in zodat we binnen 5 jaar op 25% zitten!

Maar blijkbaar heeft zo'n minister een dubbele agenda! en zitten er andere partijen heel hard te lobbyen!

Maar ons 'domme' mensen wordt steeds geschoolder op dit gebied en ziet ook in dat er in de wereld hele smerige spelletjes worden gespeeld om de olie (van globale milieu delicten tot oorlogen aan toe!)

Liever pompen die 'smerige' VVD-ers het geld in milieuverwoestende 'proefboringen' onder de Waddenzee, waar een beperkte gasvoorraad zich bevindt. Enkel en alleen omdat de Shells zo'n politieke macht hebben.

Waarom doneert Shell niet een kapitaal aan de partijkas van Groen Links? Blijkbaar zegt dat al genoeg!

willem1940

« Reply #20 on: September 13, 2006, 11:01:26 PM »
Windmolens zijn economisch helemaal niet haalbaar! Ze maken in hun levensduur niet genoeg winst om de investering terug te verdienen. Windmolens zijn voor de eigenaar interessant omdat je aan de subsidie veel kunt verdienen.

De winst van de eigenaar van de molen bestaat dus uit belastinggeld.

Ja en voorlopig geldt dat voor nog een paar méér van die milieu-hobbies.

Het omzetten van natuurlijke energie naar bruikbare is moeilijk (of misschien wel NIET) onder voldoende beheersing te krijgen om vraag en aanbod met elkaar in de pas te doen komen.

Er wordt wel hard aan gewerkt en zeker ook wel door de grote maatschappijen waar velen zo graag op schelden, denkend dat "politiek" in de plaats van techniek kan worden gesteld.

Misschien zal toch de eindoplossing zijn dat de zware industrie vervalt en dat wij terugvallen op een overwegend agrarische maatschappij, met ezels, paarden en kamelen ipv auto's en stroomopwekking voornamelijk voor huishoudelijke doeleinden.

Waar een wil is, is een weg en waar geen weg is, is geen file.
:)

Offline Joen

• *
  • 5
  • +2/-0
« Reply #21 on: September 14, 2006, 09:02:30 AM »
Geweldig,

Inderdaad, je moet altijd open staan voor baanbrekende en verniewende inzichten.
Ik zal wel eerlijk bekennen dat ik liever een schone industrie heb dan een agraische maatschapij.

De waterstof economie zal relatief snel beginnen.
groet Jeroen