Neoweb.nl

Robot mechanies

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline roeier4

• *
  • 4
  • +2/-1
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Robot mechanies
« on: July 12, 2006, 07:55:41 PM »
hallo

ik heb ook een robot te bouwen voor mijn eind jaar techniek 4e jaar maar het hoeft niet z´on ingewikelde te zijn gewoor één die loopt en als ie ergens tegenaankomt een andedekant op gaar hoe doen julie dat wand ik kan niets vinden op internet(of ik zoek niet goed)
maar dat over die contacten heb ik al wat van gelezen je maar hoe werkt dat dan ?????????????//
en hoe ga je dat doen de robot elkekeer naar de zelfde plek leiden???????????:P
ik hoop dat julie mij veder kunnen helpen

doeg
« Last Edit: July 15, 2006, 08:14:13 PM by bastheboss »

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
Re: [Eindwerk] Robotplatform
« Reply #1 on: July 12, 2006, 09:08:18 PM »
Ik heb toevallig waar jij het over hebt vandaag gedaan met mijn boe-Bot. Ik neem aan dat je voor je eindwerk zelf moet bouwen en niet zomaar mag kopen maar misschien heb je wat aan het textboek wat ook op internet te vinden is. http://www.parallax.com/dl/docs/books/edu/Roboticsv2_2.pdf

Vanaf pagina 165 staat hierin hoe je met behulp van Whiskers kan zorgen dat die van richting veranderd als die ergens tegenaankomt.

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
« Reply #2 on: July 12, 2006, 09:39:57 PM »
De Boebot is daar inderdaad het ideale voorbeeld van. Zelf bouwen hoeft zo ingewikkeld niet te zijn. Ik heb hier ook een zelfgebouwde staan. Gewoon een plankje met 2 servomotortjes, een zwengelwieltje vanachter en 2 druksensortjes vanvoor. Dat allemaal aan een Basic Stamp iod aansluiten en programmeren.
Het valt wel mee, er is erg veel over te vinden op het net  :)

Over de computer op mijn robot: het wordt een volledige pc, krachtig hoeft hij niet te zijn. Een USB-poort voor de GPS-receiver en een seriele poort voor de communicatie met de microprocessor.
De microprocessor stuurt signalen naar de motorsturing en verwerkt de output van de sensoren waarna hij die doorstuurt naar de computer.

Als motorsturing ga ik waarschijnlijk de MD22 van Technobots met geforceerde koeling gebruiken. Voor de geïnteresseerden: http://www.technobots.co.uk/index.html?lang=en-uk&target=d686.html

Edit: een oplaadstation moet er inderdaad komen, ik was zelfs aan het denken om een systeem te maken waarmee hij zelf van batterypack kan wisselen. Dat er dus telkens een vol batterypack in het oplaadstation aanwezig is. Op die manier staat hij niet te lang stil, dat zou immers niet mogen bij een bewakingsrobot  ;)
Het oplaadstation zal echter wel niet meer voor mijn eindwerk afgeraken, ofwel moet allen wel héél vlot verlopen...
« Last Edit: July 12, 2006, 09:44:33 PM by Wim_V »

Offline roeier4

• *
  • 4
  • +2/-1
« Reply #3 on: July 14, 2006, 09:30:21 PM »
ja heel erg bedankt voor die link deze is heel handig ik hou julie op de hoogte

alex

Offline roeier4

• *
  • 4
  • +2/-1
« Reply #4 on: July 14, 2006, 09:35:52 PM »
ik heb net die opdracht even doorgelezen maar hij moet meganies zijn en hij moet zonder draatjes maar ik kom niet uit dat stuk tekst van dat boek dus als en wat van meganies is heel graag

doeg alex

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Robot mechanies
« Reply #5 on: July 25, 2006, 06:40:51 PM »
Je zou een soort lopend/waggelend robotmechanisme kunnen maken met binnenin een zware bol die er aan één kant uitsteekt. Op het moment dat het mechanisme tegen de muur loopt, rolt de bal binnenin de andere kant op en verandert het zwaartepunt, waardoor het mechanisme de andere kant op waggelt.

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Robot mechanies
« Reply #6 on: January 14, 2007, 12:15:20 PM »
Hoe staat het met dit robot-project?
Heb je al wat klaar kunnen krijgen? Misschien wat foto's? uitleg?
Ik ben benieuwd hoe die mechanische robot werk en hoe zo'n robot er dan uit ziet