Neoweb.nl

lekkend waterstof en de oplossingen?

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
lekkend waterstof en de oplossingen?
« on: July 19, 2006, 09:00:54 AM »
Een probleem bij waterstof is het 'lekken'.
Leidingen, tanks, koppelingen, allemaal zijn het potentiele plaatsen waar waterstof naar buiten kan lekken.
Er is bijna geen materiaal dat waterstof zonder te lekken kan opslaan.

Is het daarom niet mogelijk om waterstof gas/vloeistof magnetisch te maken en zodoende van de wanden af te houden?
Je hebt dan alleen een baan van magneten nodig om waterstof in op te slaan.

Ook bij kernfusiereactoren zie je dat het plasma de wand eigenlijk niet mag raken, omdat deze dan anders te heet wordt.

Offline Luchtsplitser

• *
  • 17
  • +9/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
Re: lekkend waterstof en de oplossingen?
« Reply #1 on: July 20, 2006, 12:52:30 PM »
Een probleem bij waterstof is het 'lekken'.
Leidingen, tanks, koppelingen, allemaal zijn het potentiele plaatsen waar waterstof naar buiten kan lekken.
Er is bijna geen materiaal dat waterstof zonder te lekken kan opslaan.

Is het daarom niet mogelijk om waterstof gas/vloeistof magnetisch te maken en zodoende van de wanden af te houden?
Je hebt dan alleen een baan van magneten nodig om waterstof in op te slaan.

Ook bij kernfusiereactoren zie je dat het plasma de wand eigenlijk niet mag raken, omdat deze dan anders te heet wordt.

Of het technisch mogelijk is, geen idee.
Als het technisch mogelijk is, vraag ik me af of het rendabel is. Inderdaad heb je verlies van waterstof door het weglekken. De moleculen zijn zo klein, ze kunnen makkelijk door andere stoffen heen weglekken.
Het is wel al een lang bekend probleem, en in de huidige applicatities worden materialen gebruikt waarbij het waterstof zo min mogelijk weglekt.
Hoe groot het lek percentage is weet ik niet, ik zal eens zoeken of daar iets over bekend is... Maar ik weet wel dat de hoeveelheid lek acceptabel is (economisch alswel voor de veiligheid)

Groeten
Luchtsplitser