Neoweb.nl

ECN ontwikkelt waterstofauto

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline D.Heusden

  • *****
  • 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
ECN ontwikkelt waterstofauto
« on: July 27, 2006, 08:07:50 AM »
ECN ontwikkelt waterstofauto
 
bron:planet.nl
 
Het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) heeft de eerste auto met een Nederlands brandstofcelsysteem gerealiseerd.
Het milieuvriendelijke voertuig zal vanaf het najaar worden gebruikt door de Facilitaire Dienst van ECN in Petten.

Brandstofcelversie
Het stille en schone wagentje doet qua uiterlijk denken aan een veredelde golfkar, al zijn de vormen een stuk ronder en blijft de bestuurder volledig droog wanneer het plenst.

De vormgeving komt ook overeen met de door Daimler Chrysler vervaardigde GEM (Global Electric Motorcars), een elektrisch voertuig waarvan de autofabrikant er al vele tienduizenden heeft verkocht in de Verenigde Staten. Daar worden de elektrische wagentjes vooral gebruikt als stadsauto's en bedrijfsvoertuigen.

De GEM's hebben echter een paar nadelen, zoals een beperkte actieradius en een lange oplaadtijd voor de accu. Om die problemen te omzeilen, ontwikkelde ECN een brandstofcelversie van de GEM, die door het energiecentrum inmiddels is omgedoopt tot 'HydroGEM'.

Aandrijving
De HydroGem heeft ten opzichte van de elektrische variant een paar voordelen: de actieradius van circa 200 kilometer is een stuk groter en het tanken is in 10 minuten gepiept, terwijl de oplaadtijd van een GEM uren in beslag neemt.

Daarnaast verschilt de aandrijving; de HydroGem beschikt over een vernuftig brandstofcelsysteem. Het hart van het systeem, de PEM-brandstofcel en het waterstofsysteem, is volledig in Petten ontwikkeld. Het systeem bevat een 5 kWe brandstofcel, die gebruikt wordt in combinatie met het oorspronkelijke accupakket van 6.5 kWh.

De waterstof is op een druk van 200 bar opgeslagen in brandstoftank met een inhoud van 76 liter. De brandstofcel produceert zelfs zoveel vermogen, dat ook elektriciteit beschikbaar is voor bijvoorbeeld elektrische gereedschappen.

Veelzijdig gebruik
Het brandstofcelsysteem is gerealiseerd door de unit Waterstof & Schoon Fossiel van ECN, een onderdeel dat nieuwe brandstofceltechnologie ontwikkelt die tot prestatieverbetering, kostenreductie en levensduur van brandstofcellen leidt.

Volgens Frank de Bruijn, manager van de unit, wil ECN met de HydroGEM onderzoeken hoe de brandstofceltechnologie zich bewijst in de praktijk. "In het najaar komt de HydroGEM in dienst bij de Facilitaire Dienst van ECN. Hiermee is de HydroGEM gelijk de eerste Nederlandse waterstofauto in operationele dienst."

Mocht de HydroGEM in de praktijk zijn waarde bewijzen, dat voorziet ECN een veelzijdig gebruik van het voertuig. De wagen kan dienst doen in de hallen en op de perrons van vliegvelden, stations, bedrijven, distributiecentra of ziekenhuizen. De louter waterdamp uitstotende auto zou ook in natuurgebieden taken kunnen uitvoeren.

links:
Energie Centrum Nederland
Global Electric Motorcars