Neoweb.nl

ondergang digitaal auteursrecht

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SignX

• *
  • 6
  • +1/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
ondergang digitaal auteursrecht
« on: August 05, 2006, 02:18:49 PM »
Ik begrijp niet hoe digitaal auteursrecht kan bestaan.

In computers bestaat alles uit bits (nullen en enen). Hoe kan er nu auteursrecht zitten op een bepaalde hoeveelheid bits? Neem de simpele bitstring (een bepaalde volgorde van nullen en enen) als 01000100 (het volgende geldt echter voor bitstrings van elke lengte). Stel deze bitstring is een digitaal auteursrechtelijk beschermd muzieknummer. Dit zou betekenen dat iedereen die de bitstring 01000100 download, in principe strafbaar is. Dit is natuurlijk je reinste waanzin! De bitstring 01000100 is niet alleen het auteursrechtelijk beschermd muziek nummer, maar ook de hoofdletter D in ASCII formaat. En het inzicht dat een bitstring zelf niet auteursrechtelijk beschermd is, maar alleen de interpretatie ervan, kan wel eens de ondergang van het digitale auteursrecht betekenen...

Het enige dat er moet gebeuren is zorgen dat er een BOS van interpretaties voor elke willekeurige bitstring (van willekeurige lengte) bestaat en niemand kan dan meer aantonen dat de bitstring 01000100 het auteursrechtelijk bescherm muziek nummer is. Het kan namelijk ook een van de andere BOMEN uit het BOS van interpretaties zijn die voor de bitstring 01000100 gelden.

Wat stel ik nu feitelijk voor; er moet een community opgericht worden voor software programmaatjes (ik noem ze Interplets, een samenvoeging van Interpreter en Applet) die 'iets-leuks-doen' met WILLEKEURIGE bitstrings. Wat ze doen maakt niet uit, ze kunnen er plaatjes van genereren of muziek mee maken, het gebruiken als level voor computer spelletjes, het maakt niet uit WAT, zolang het maar werkt voor ELKE willekeurige bitstring van willekeurige lengte!!! Deze Interplets (mits de community er genoeg van maakt) vormen het hierboven beschreven BOS van interpretaties voor elke willekeurige bitstring (dus ook al het auteursrechtelijk materiaal dat bestaat), waardoor de ene auteursrechtelijk beschermde interpretatie van een muzieknummer niet meer aan te tonen is! Als jij dus een bepaalde bitstring op je computer hebt staan, dan kan het zijn dat dat NET een leuk level in 1 van je Interplets is en dat je niet eens WIST dat het ook een auteursrechtelijk bescherm muziek nummer was.

Ik weet eigenlijk niet genoeg van het Nederlands recht of dit werkt, maar ik wilde het graag kwijt en horen wat anderen ervan vinden.

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
Re: ondergang digitaal auteursrecht
« Reply #1 on: August 07, 2006, 10:53:14 AM »
Zo'n programma maken is niet mogelijk. Van een willekeurige bitreeks een muziekstuk maken of een gamelevel of wat dan ook is (buiten enkele uitzonderingen) onmogelijk (iig, als je niet tevreden bent met ruis).

En waarom is het digitaal auteursrecht zo slecht? Ik vind het niet meer dan normaal.. Ik denk dat er veel minder informatie op het net gezet gaat worden als er geen enkele vorm van bescherming is.

Offline SignX

• *
  • 6
  • +1/-0
« Reply #2 on: August 07, 2006, 11:54:17 AM »
Hoezo is het niet mogelijk om van een willekeurige bitstring een level te ontwerpen? Of van een willekeurige bitstring een muziekstukje te maken? Je kunt toch de eerste byte als toonhoogte nemen en de tweede als toonlengte. Het zal geen perfect muziekstuk worden, maar je kunt het zo complex mogelijk maken als je zelf wilt.

Je hebt natuurlijk gelijk met dat auteursrecht het on-line plaatsen van content bevorderd, maar theoretisch is het natuurlijk onzin om te zeggen dat bitstring X auteursrechtgelijk geschermd is, bitstring hebben gewoon niet maar 1 interpretatie. Het ging mij meer om de theorie :)

Er is hierover een voorbeeld, maar ik moet de link even zoeken op internet.

Iig bedankt voor je reactie!

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
« Reply #3 on: August 07, 2006, 05:48:23 PM »
Dat bedoel ik met: "tenzij je tevreden bent met ruis". Je zult wel enkele deuntjes kunnen krijgen, maar echt klinken zal het meestal niet doen.

Maar wat vind je dan van het "normaal" auteursrecht? Want dat komt toch op hetzelfde neer. Dat is ook niets meer dan een reeks tekens, of een hoopje gekleurde punten oid..

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #4 on: August 07, 2006, 11:21:59 PM »
Door al het kopieren is de muziekindustrie op zoek naar een manier om hun inkomsten veilig te stellen, maar konden de kleine computerboeren dat met de opkomst van het internet? etc.
Kunnen circussen dat met de opkomst van pretparken en home-entertainment? etc etc.

Downloaders proberen wat recht is krom te praten, maar de muziekindustrie doet precies hetzelfde!

DRM wordt aangegrepen om 'eigen' producten (mediaplayers) aan de man te brengen en gaat voorbij aan de orginele gedachte van DRM.

Daarbij is DRM gewoon onzinnig... straks moet je nog betalen als je een nummer in je gedachten hebt of meeneuriet.

Offline SignX

• *
  • 6
  • +1/-0
« Reply #5 on: August 11, 2006, 10:14:19 PM »
Wim_V: je hebt gelijk dat het niet ZINVOL is om programma's met willekeurige bitstrings te laten werken, maar het was meer om aan te tonen hoe theoretisch onhoudbaar het is (zoals Robert ook al zegt) om auteursrecht te hebben om bepaalde ideeen. Ik denk dat we er naar toe moeten dat je geen geld krijgt voor je idee zelf, maar voor bepaalde dingen die bij het idee horen, zoals een concert of een lezing over je boek. Of een verkocht boek, met een mooie dikke kaft, etc.

En om het process te versnellen dat iedereen inziet dat auteursrecht in het digitale tijdperk onhoudbaar is, had ik het idee om een community te maken voor zogenaamde Interplets.

Offline SignX

• *
  • 6
  • +1/-0
« Reply #6 on: September 30, 2006, 09:16:05 PM »
Mmm,

Ik had gehoopt dat op dit wetenschap forum meer mensen enthousiast zouden zijn over de theoretische onmogelijkheid van auteursrecht op digitale content. Voor de mensen die toch nog een ietsie pietsie enthousiast werden/worden en een beetje technisch aangelegd zijn, bevat onderstaande link een .rar bestand met een voorbeeld Interplet (zoals hierboven genoemd). Deze Interplet leest een willekeurig bestand in en begint 1 voor 1 de bits af te gaan. Het speelt twee verschillende tonen af; een voor als de bit waarde 1 heeft en een andere voor als de bit waarde 0 heeft. Deze twee kunnen meegegeven worden zodra het programmaatje opgestart wordt. Het is geschreven in de programmeertaal Java en je hebt een bestand genaamd java.exe nodig om het af te spelen.

Dit programma bevestigt het hierboven beschreven bezwaar dat er geen zinvolle output uit komt, maar het was meer een proof-of-concept. Je kunt dit Java programmaatje natuurlijk zo complex maken als je zelf wilt (indien je kunt programmeren) en dan kun je er misschien ook wel iets interessanters van maken.

Nouja, in het uitzonderlijke geval dat je het programmaatje wilt proberen/bekijken kun je het downloaden via onderstaande link:

http://www.savefile.com/files/120863

(bij 30 dagen inactiviteit van het bestand, wordt het verwijderd van de www.savefile.com server dus allemaal proberen  :)).

Offline logic

• *
  • 23
  • +6/-0
  • Denk niet, WEET!
« Reply #7 on: November 08, 2006, 01:22:06 AM »
SignX: Wat jij beweert snap ik wel, het is een doorn in het oog.
In ieder geval de mijne wat betreft die rechten. En wat Robert zegt kon ik ook helemaal mee in komen.

Wat ik denk is namelijk dat 'informatie vrij wil zijn'. En dat mensen moet werken voor hun geld.
Zelf maak ik ook software en ik heb er vaak genoeg over gedacht 'Wil ik het verkopen' even terzijde dat het spul daadwerkelijk verkoopbaar is. Het gaat erom dat ik er een hoop arbeid in heb zitten.
En tenslotte moet er brood op tafel komen.

Mensen moeten geld verdienen omdat ze arbeid verlenen. Als je iets maakt moet je betaald krijgen voor de moeite die je erin gestoken hebt. Het ideale plaatje zou zijn dat software, muziek, films, enz. 'open-source' was en dat de mensen die een bijdrage leverden betaald krijgen voor de dingen die ze doen. Of de service die ze verlenen.

Helaas is dit niet het geval, want wie betaald deze mensen? Een belangen organisatie? De overheid?
Hoe het ook zij. Een boel van dit verhaal is terug te zien in 'open-source' zoals we die op de dag van vandaag kennen. Daarbij komt het geld voornamelijk uit de service contracten en reclame (bijv. Red hat en Google), ook zijn er een hoop vrijwilligers.

Als dit beeld nou wekelijk zou zijn. Zullen we al een heel groot gedeelte van die auteursrechten en DRM'etjes af kunnen schrijven. Wat die film/muziek industrie├źn doen is fout. Veel geld verdienen aan verleden arbeid.
En als ze die film of song af hebben kunnen ze qua mij betreft hun geld terug verdienen. Liefst op z'n min mogelijk beperkende weg en dan het helemaal los in de wereld te laten. Alles voor de mens! Of begint dit communistisch te lijken ?  ::) ;D
logic: "Hardware is het lichaam, software is de ziel."
logic: "Kennis is als een database en intelligentie is als een algoritme."
George Sand: "Simplicity is the most difficult thing to secure in this world; it is the last limit of experience, and the last effort of genius

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #8 on: November 08, 2006, 08:43:45 AM »
Het communisme voorziet inderdaad in het gelijk belonen van mensen, ongeacht wat ze voor werk doen.
Maar dit is revolutionair anders en gaat over mensen die zich daadwerkelijk inzetten!

Offline SignX

• *
  • 6
  • +1/-0
« Reply #9 on: January 07, 2007, 03:25:51 PM »
Ik denk dat jullie gelijk hebben dat mensen beloond moeten worden en dat het auteursrecht in deze voorziening voorziet als het gaat om niet-tastbare zaken, prima. Echter, de komst van de computer (vandaar de titel: digitaal  auteursrecht) legt een fundamenteel probleem van het principe van auteursrecht op niet-tastbare zaken bloot. Auteursrecht op niet-materiele zaken zoals muziek zijn onhoudbaar. Op dit moment, zodra ik een nummer hoor, ben ik niet in staat om de muziek tot in detail in mijn hersenen op te slaan, maar wellicht met enkele aanpassingen van mijn gehoorsysteem, kan dit in de toekomst wel gedetailleerd. Op dat moment kan ik een nummer dat ik 1 keer hoor via de radio, gewoon op elk willekeurig moment opnieuw luisteren. Dit kan ik nu al in minder gedetailleerde mate door het na te zingen. Hoe gaan we daar mee om? Daarom denk ik dat de digitale revolutie ervoor gaat zorgen dat op niet-materiele zaken geen auteursrecht meer kan gelden in de toekomst en om dit te bevorderen deed ik mijn voorstel hierboven over Interplets.