Neoweb.nl

verticale windtunnel maken

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline PDZNL

• *
  • 49
  • +14/-1
  • ik trek altijd aan deuren waar duwen op staat
verticale windtunnel maken
« on: August 14, 2006, 10:06:26 PM »
ik wil thuis graag een verticale windtunnel maken, zo een waar je in kan vliegen.
nu heb ik alleen geen 900.000 euro maar volgens mij is zo`n ding ook wel low budget te maken.
ik zit dan voor de aandrijving aan een motor te denken van een wegmotor (300 cc?), omdat dat deze zonder de "wegmotor" makkelijk te installeren is.
heeft iemand enig idee of dit echt een achterlijk idee is of dat het te verwezenlijken is?
enkele problemen die ik kan ondervinden zijn geluidsoverlast en ruimtegebrek, aangezien een ruimte van 5m diameter waarvan 3 tot 4 m voor de ventilator toch wel minimaal is denk ik.

laat me even horen wat jullie denken als je wilt.
als vandaag gisteren was, en overmorgen morgen, dan was het vandaag morgen.

Kraait de haan niet in het ochtend rood? Dan is het mistig, of de haan is dood.

Offline Robert

• 3.075
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: verticale windtunnel maken
« Reply #1 on: August 15, 2006, 10:16:13 AM »
Leuk project! Maar denk wel aan de veiligheid!

Onderin zul je iets van een enorme fühn of enorme rotor met wieken moeten hebben.

Daarboven moet je dan een vloer hebben die de luchtstroom niet teveel blokkeert, maar tevens zorgt dat je niet met je armen/benen/haar of touwtjes tussen de draaiende wieken kan komen.

Verder moet je ook een speciaal pak maken met een soort vleermuis flappen, waardoor je lichaam meer opwaartse stroming opvangt.

Ook een helm is géén overbodig luxe.

Verder moet je het apparaat aan de bovenkant ook dicht maken, ander zou je over de rand kunnen zweven en daarna heel hard naar beneden kletteren.

Voor de afmetingen van zo'n apparaat?

Het is fijn als je gestrekt kan zweven dus 2 meter doorsnee is toch wel het minimum. Maar als je echt een beetje wilt rond hangen lijkt mij 5 meter wel een mooie afmeting. Maar dan wordt je 'schacht' dus wel 5 meter in doorsnee! Verder is de hoogte nog een issue. Hoe hoog wil je gaan?

Voor zo'n bouwsel zul je bijna een bouwvergunning aan moeten vragen!

Als het alleen om het 'gewichtloze' gaat, hoef je niet hoger dan een normaal plafond te gaan .
Ook kan je de diameter dan beperken tot 2 of 3 meter.

Om het innovatief te maken zou je iets met magnetisme kunnen uitvogelen.
Waarbij je een pak maakt met allemaal gerichte magneten, die afketsen op de magneten op de bodem (en de wanden)
Door electromagneten te gebruiken kun je de spanning variabel maken en de afstoting regelen.

Moet alleen niet de stroom uitvallen als je op een paar meter hoogte zweeft ;-)

Voor het vermogen wat je nodig hebt, zul je zelf moeten rekenen.

Zal iets zijn met een formule van gewicht, zwaartekracht en druk op een oppervlak.
Het oppervlak is het oppervlak van je vleermuis-pak.
Het gewicht is je eigen gewicht (van de zwevende persoon)
De druk is de luchtdruk die de wieken produceren.

Misschien ook leuk om zoiets voor je hond of kat te maken.. ;-)

Offline PDZNL

• *
  • 49
  • +14/-1
« Reply #2 on: August 15, 2006, 04:42:51 PM »
over het ontwerp heb ik al wel nagedacht. de bedoeling is om het uiteraard helemaal dicht te krijgen doormiddel van strak gespannen netten in een stevig (denk aan stalen buizen) frame. helemaal mooi zou het zijn om deze telescopisch uitschuifbaar te maken.
als beveiliging aan de onder kant zat ik te denken aan betonijzer-netten. twee stuks op elkaar zouden een mooie luchtdoorlaat geven maar toch voldoende veiligheid om er niet door te glijden met handen of voeten. hierboven moet een net komen, een soort trampoline idee.
de "ventilator" wil ik maken van een auto/motor wiel. met flappen van 1.5 tot 2 meter heb ik al een windstroming van minimaal 3 meter.
om hem aan te drijven kan ik volgens mij gewoon een sterke benzine motor nemen, als ik maar genoeg vermogen heb zal ik vanzelf de lucht ingaan toch?
ik ben zelf niet zo`n rekenwonder, ik ben meer van gewoon proberen en we zien wel.
het gaat in het begin inderdaad maar om een paar meter, 2 of 3. maar als ik het onder de knie kan krijgen (het zweven) is een hoogte van 6 of 7 meter wel gaaf natuurlijk :P maar dat zien we dan wel weer.
bedankt alvast voor je antwoord!
en die bouwvergunning heb je toch alleen nodig bij volledig dichte bouwwerken?

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #3 on: August 19, 2006, 10:09:44 AM »
Als je flappen van 1,5 m op je motor monteert, heb je kans dat de motor zo hard draait, dat de flappen aan gort worden gedraaid.

Met Scrapheap Challenge zag je een keer zoiets achterop zo'n soort moerasbootje of een hovercraft. Die motor draaide zo snel dat de houten wieken het niet aan konden en versplinterden .

Je zult je wieken daarom van goed materiaal moeten maken. Wellicht dat je iets met kunsthars en kunstvezels kunt bouwen, of van staal. Maar zorg wel dat het echt stevig is, anders heb je een mooie moordkuil gemaakt!

En een bodem is ook handig, anders heb je een soort gehaktmolen voor mensen.   :-X

Verder weet ik niet zoveel van bouwvergunningen, maar zolang de buren niet klagen wegens 'geluidsoverlast' of 'uitzichtvervuiling' zou ik gewoon beginnen.

Offline PDZNL

• *
  • 49
  • +14/-1
« Reply #4 on: August 20, 2006, 11:00:33 AM »
hee, bedankt voor de tip, ik was dus stiekem wel van plan om ze van hout te maken maar dat wordt dus afgeraden hoor ik. als ik het wel van hout maak heb ik nog een paar tips nodig voor een bloedgeul :P

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #5 on: August 20, 2006, 11:21:45 AM »
Hout kan wel, maar sommige 'vormen' van de wieken zijn niet bestand tegen de enorme rotatiekracht. Daarnaast moet je natuurlijk niet met triplex of MDF gaan werken. Beter is een 'harde' soort hout te nemen.
Ook zit het gevaar in de zwakste schakel. Je kan je rotor nog zo sterk maken, en nog zo sterk verbinden aan je motor, maar als de kop van je motor makkelijk loslaat, zit daar dus het zwakste punt.

Zorg ook voor voldoende toevoer van lucht van onderen. En een dichte cabine moet bovenin wel ontluchtingskanalen hebben.

Het klinkt misschien raar, maar als je nou 20 of 30 van die witte tafelmodel ventilatoren horizontaal op de grond legt? misschien produceert dat ook wel genoeg lift?
En omdat deze apparaten 'luchtdoorlatend' zijn zou je zelfs meerdere lagen onder- en bovenelkaar kunnen stapelen om het gewenste vermogen te krijgen.

Offline PDZNL

• *
  • 49
  • +14/-1
« Reply #6 on: August 20, 2006, 04:28:07 PM »
hier zijn een paar plaatjes met wat het idee is:
(ik weet dat het nogal amateuristische tekeningen zijn maar ik ben geen kunstenaar... ;D )

bovenstaande tekening is het frame, de afmetingen zijn in meters. een kant is 6 meter omdat daar een plateau komt om op te staan.

dit is wat het ongeveer moet worden, met netten. het plateau is niet getekent. de palen waar het net aan zit moet er uitgehaald kunnen worden omdat het anders zo hoog boven de schutting uit torent, en dat vinden de buren vast niet gaaf.

hier is het plateau wel getekent inclusief een stoere jongen.

ik zit nog een beetje met de aandrijving omdat ik een motor van een motorfiets wil gebruiken. bij de motor zit het tandwiel verticaal en wat ik wil aandrijven is horizontaal. ik dacht iets in de richting van een cardan-as.

aan bashanna:
uiteraard moet de boel wel goed vast zitten want ik maak van mijn eeh... windtunnel geen moordkuil..
afijn. ik ben bang dat ik met gewone ventilatoren te weinig lift heb, daarkomt bij dat ze niet weerbestendig zijn en zoals op de bijgevoegde tekeningen te zien is mag de regen zo naar binnen lopen... bovendien kost het een hoop ventilatoren en veel stroom. maar toch fijn dat er meegedacht wordt  ;)

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
« Reply #7 on: August 21, 2006, 11:59:12 AM »
Gewone ventilatoren gaan inderdaad nooit genoeg lift hebben. Als je een motor van een motorfiets wilt gebruiken, let er dan op dat je zeker genoeg vermogen hebt.
Om van een horizontale as naar een verticale te gaan kun je een differentieel van een auto gebruiken (las één kant vast, de andere kun je dan gebruiken).

Tip: ga opzoek naar een Suzuki GSX (1100 ofzo) motorblok, onverwoestbaar, veel vermogen en op iedere straathoek te vinden voor niet te veel geld.

Offline PDZNL

• *
  • 49
  • +14/-1
« Reply #8 on: August 22, 2006, 06:17:26 PM »
ik zal er eens naar kijken ja! het differentieel lijkt me ook de moeite waard om onder de loep te nemen.

iemand enig idee hoeveel vermogen ik minimaal moet hebben? ik zoek eigenlijk een blok dat zo min mogelijk herrie maakt. ik kan me voorstellen dat een motorblok van 1100 cc wel zal brullen...
misschien heeft iemand tips om het geluidsdicht te kunnen maken (de motorruimte) zonder dat ik problemen krijg met koeling of luchtaanvoer?

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
« Reply #9 on: August 22, 2006, 06:22:35 PM »
Veel lawaai hoeft zo'n motor niet te maken, er zijn scootertjes die meer lawaai maken ;) Als je hem dan ook nog in een gesloten kooi maakt die volledig geïsoleerd is, moet het zeker goed te doen zijn. Zorg er dan wel voor dat je de radiator met een geforceerde koeling aan de buitenkant maakt. Extra luchtkoeling van de kooi zal ook wel nodig zijn na een tijdje.

Over hoeveel vermogen je nodig hebt kan ik niets zeggen, maar het lijkt me toch best veel..

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #10 on: August 23, 2006, 09:53:26 AM »
Voor het vermogen wat je nodig hebt, zul je zelf moeten rekenen.

Zal iets zijn met een formule van gewicht, zwaartekracht en druk op een oppervlak.
Het oppervlak is het oppervlak van je vleermuis-pak.
Het gewicht is je eigen gewicht (van de zwevende persoon)
De druk is de luchtdruk die de wieken produceren.

Niet alle luchtstroming wordt effectief gebruikt. Een groot gedeelte zal niet gebruikt worden voor lift. Weet iemand hier het antwoord op?

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
« Reply #11 on: January 17, 2007, 06:56:31 PM »
Nog verdergewerkt aan het project of ligt het stil? Dat zou namelijk jammer zijn... :-\
« Last Edit: January 17, 2007, 07:30:27 PM by Wim_V »

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #12 on: January 19, 2007, 10:01:23 AM »
En de lente/zomer komt eraan! dus als je straks wat wilt, moet je het nu gaan uitwerken.

Offline Robert

• 3.075
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #13 on: March 09, 2007, 03:39:47 PM »
Indoor Skydive Roosendaal
In deze skydive hal is een verticale windtunnel gebouwd van maar liefst 23,5 meter hoog. Deze windtunnel heeft een doorsnede van 16 meter en hierin is een vliegkamer geplaatst met een doorsnede van 4,27 meter. Een gigantische ventilator onderaan de tunnel zorgt voor een luchtsnelheid van minstens 200 km/u.

http://www.indoorskydive.com/

Offline Robert

• 3.075
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #14 on: October 11, 2008, 01:03:42 PM »
Je kan trouwens berekenen hoeveel opwaartse kracht je nodig hebt van de motor.

Het oppervlak van het vleermuispak, je gewicht, de zwaartekracht constante en de doorsnee van je tunnel.

Misschien is het handiger om het apparaat voor kinderen te maken. Die wegen een stuk minder.. (maar hebben ook weer minder oppervlak)

Offline Lampie

• *
  • 6
  • +3/-0
« Reply #15 on: October 30, 2008, 04:55:06 PM »
ik denk inderdaad dat het niets uitmaakt of het kinderen of ouderen zijn, want de verhouding tussen oppervlak en gemaakt is zo goed als gelijkmatig, maar ben je er nu nog mee bezig of?

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
« Reply #16 on: October 31, 2008, 10:34:36 AM »
Ik denk niet dat zo'n sky-dive apparaat voor iedereen geschikt is.
Extreem dikke mensen komen niet omhoog, en hele dunne mensen vliegen als een velpapier tegen het plafond  ;D

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re:verticale windtunnel maken / indoor skydiving
« Reply #17 on: March 02, 2010, 05:45:47 PM »
Een vriend van me is van het weekend in zo'n indoor sky-dive apparaat geweest.

Kosten: 3 x 1 minuut... schrik niet.. : € 75,- !!

Hieronder een filmpje van een indoor skydive instructeur die best wel controle heeft.

Offline PDZNL

• *
  • 49
  • +14/-1
Re:verticale windtunnel maken
« Reply #18 on: April 05, 2010, 10:55:43 PM »
lange tijd niet geweest hier. druk druk druk. project is helaas niet van de grond gekomen (cryptisch grapje hier in verwerkt ha-ha) door gebrek aan ruimte en tijd. het blijft zeker in het achterhoofd, maar laat ik me voorlopig maar op kleinere dingen richten...

Offline Robert

• 3.075
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #19 on: April 06, 2010, 08:39:16 AM »
project is helaas niet van de grond gekomen
  ;)

Wel jammer, we hadden graag de eerste zelfbouw skydive simulator gezien.
Maar er zijn volgens mij nu ook wel anderen die met dit idee in het achterhoofd lopen en er lucht van hebben gekregen.
Ik ben wel benieuwd of iemand het voor elkaar krijgt. Of misschien moet ik zelf eens gaan knutselen.

Ik heb al eens een tft-beamer gemaakt van een kapotte laptop en een overheadprojector, dus misschien lukt een verticale windtunnel ook wel  :-X

(de do-it-yourself tft beamer is hier te zien: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=1374.0 )

Offline PDZNL

• *
  • 49
  • +14/-1
« Reply #20 on: April 06, 2010, 04:49:47 PM »
mooie beamer!

dat filmpje van die skydiver (2 berichten terug) doet de handen wel weer iets jeuken :D

Offline jim1

• *
  • 3
  • +0/-0
« Reply #21 on: November 01, 2010, 10:29:02 PM »
mischien is het wel mogelijk maar dan moet je wel 50 kleinere luchtpompen werken.
Je kunt 50 kleinere luchtpompen op een compacte wijze opstapelen, dan heb je weinig plaats nodig.
En 50 kleinere luchtleidingen naar 1 grote leiding brengen.
Je moet wel zeer veel drijfkracht hebben of laten aansluiten want het gebruikt zeer veel stroom.

« Reply #22 on: April 27, 2011, 08:56:26 PM »
een vertikale windtunnel maken is bijna omogelijk je kan het thuis niet
(oftewel ben je afgestudeerdt aan de universiteit van universele wetenschappen)
ik heb het al gebrobeert het bracht geen suces
p.s. ik ben 11 jaar