Neoweb.nl

interessante reportage over Cyborg-technologie op Canvas

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Bram VDB

• *
  • 43
  • +15/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
    • homepage Bram Vanderborght
interessante reportage over Cyborg-technologie op Canvas
« on: August 18, 2006, 09:48:22 AM »
TerZake Zomer vrijdag 18/8/2006 om 20.00 op Canvas

Een man gebruikt zijn kunstarm gewoon door bewegingen te denken. Een vrouw heeft tastgevoel in haar bionische hand. Een Parkinson-patiënt onderdrukt ongecontroleerde bewegingen met signalen naar zijn hersenen. De cyborg-technologie gebruikt hersenfuncties om gehandicapten te laten bewegen, neveneffecten van ziektes op te heffen, maar ook bijvoorbeeld om de spierkracht van een mens te vertienvoudigen. De technologie leent zich echter ook tot misbruiken, op militair gebied bijvoorbeeld: eens soldaat die bevelen uitvoert zonder na te denken. De bevelen moeten zelfs niet uitgesproken, enkel gedacht worden. De technologie is klaar en is al met succes uitgeprobeerd bij ratten en apen.

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
Re: interessante reportage over Cyborg-technologie op Canvas
« Reply #1 on: August 20, 2006, 10:37:31 AM »
Mooi is die ook nog op internet terug te vinden want ik lees het te laat.  :P
Ik zoek zelf wel even. mocht ik hem vinden dan post ik het hier.

edit: Het kan misschien wel (weet niet zeker) maar dan moet er wel voor betaald worden.  >:(

http://www.canvas.be/canvas_master/programmas/extra/c_extras_netgemist/index.shtml
« Last Edit: August 20, 2006, 11:36:03 AM by bastheboss »

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
Re: interessante reportage over Cyborg-technologie op Canvas
« Reply #2 on: September 16, 2006, 12:23:03 PM »
Hmmm, die muis vond ik nog het ergst... Voor de personen die het niet gezien hebben: op de muis was een klein computertje gebonden die verbonden was met de hersens. Het computertje speelde in op de bewegingen van de muis. Door een zender op het computertje van de muis kon de muis 'bestuurd' worden vanop afstand. Het besturen ging even simpel als een autotje op batterijen van een afstand bediening te besturen. De persoon achter de computer drukte op het linker pijltje van het toetsenbord, de muis ging naar links...

In de reportage haalden de onderzoekers van 'het muis' thema enkel positieve elementen naar boven. Zoals een 'bestuurbare' muis in een ingestort gebouw sturen en zo laten zoeken naar overlevenden. Maar iedere uitvinding kan en zal misbruikt worden. De comuter die nu nog bijna even groot was als de muis zelf zal kleiner en kleiner worden. Uiteindelijk miss de grote van een chip en wat dan... Stel je voor dat er mensen met zo'n chip rond lopen en aan de andere kant van de lijn een terrorist. Kun je die mensen dan aansprakelijk stellen voor hun mogelijke daden?

Maar hoe dan ook, het is een fantastische vooruitgang die veel meer mensen zal helpen dan dat er mensen schade van zullen oplopen. Al hou ik mijn hart vast voor die mensen...