Neoweb.nl

Stel de olie is (bijna) op, wat gebeurt er?

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Stel de olie is (bijna) op, wat gebeurt er?
« on: September 15, 2006, 12:21:03 PM »
Stel dat olie (bijna) op is, of dat Iran besluit alle oliebronnen te nuken, of dat blijkt dat we geen olie of kolen meer mogen verstoken, omdat het milieu anders in een soort sneltreinvaart verandert in een 2e planeet Venus.

Wat gebeurt er dan? Wat moeten we doen? Wat betekend dit voor de economie? etc. Hoe snel kunnen we overstappen? wat kunnen mensen thuis doen etc.

Offline Cornelisman

• **
  • 53
  • +6/-1
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Re: Stel de olie is (bijna) op, wat gebeurt er?
« Reply #1 on: October 20, 2006, 05:06:48 PM »
kernenergie (en btw in amerika zit 3x zoveel olie als ik het midden-oosten)

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #2 on: October 21, 2006, 07:07:20 PM »
kernenergie (en btw in amerika zit 3x zoveel olie als ik het midden-oosten)

volgens mij ben jij dan niet goed voorgelicht! Amerika heeft helemaal niet meer zoveel olie!

En kernenergie op wereldwijde schaal inzetten, levert ook maar een paar jaar 'lucht'. Want de grondstof voor kernsplijting is ook eindig! En raakt bij wereldwijd gebruik zeer snel op! Daarnaast zitten we dan met afval waar we de komende 20.000 jaar niets mee kunnen!

We zouden een jaartje of 150 vooruit kunnen met kolen, maar dat is ook niet echt handig voor in je auto!

Om dit probleem het hoofd te bieden moeten we allerlei alternatieven gaan ontwikkelen.
En er moet een transitie komen naar een universele brandstof (electriciteit of waterstof).

Offline Cornelisman

• **
  • 53
  • +6/-1
« Reply #3 on: October 23, 2006, 05:19:24 PM »
google maar es op shale-oil + rocky mountains. het staat er bol van. ik heb meedere krantenberichten ect. gevonden. oa dat shell dr mee bezig is. 
het betreft olie die in stenen zit, maar er wel degelijk productief uitgehaald kan worden. men was er in de jaren 70 al mee bezig (oa een dikke snelweg voor aangelegt) maar omdat de olieprijzen toen extreem daalden is men ermee gestopt. de productieprijs van ongv. 30 dollar is nu echter een scheintje vergelijken bij 70 dollar 'gewone' olie. zodoende komt dit nu weer op gang. het is gewoon vergeten.
zoals ik al zei heb ik een heel aantal verschillende bronnen gezien.

Offline bruno

• **
  • 95
  • +25/-9
« Reply #4 on: October 26, 2006, 08:04:20 AM »
Als dit zo is, moeten we er dan wel zo blij mee zijn? Het veranderd niets aan het klimaat, en de Return on Invested Energy (ROIE) is ook bijzonder laag.

Daarnaast heeft zo'n hoge productie prijs van 30 dollar in vergelijking met olie uit het Midden-Oosten (zo'n 7 dollar) natuurlijk nog steeds een enorme impact op de wereldeconomie.

Volgens mij zijn er genoeg alternatieve en duurzame energiebronnen die een gunstigere ROIE hebben.

Offline Cornelisman

• **
  • 53
  • +6/-1
« Reply #5 on: October 26, 2006, 10:39:55 AM »
euh sorry: 30 dollar voor olie uit shale-oil tegen 70 dollar voor olie uit het midden-oosten...het stimuleert de wereldeconomie juist nog eens.  of dat goed of slecht is is een andere discussie, maar 'er is bijna geen olie meer' gaat gewoon niet op en je hoeft je ook niet zo druk te maken, want met zoveel olie houden we het nog behoorlijk lang uit.

Offline bruno

• **
  • 95
  • +25/-9
« Reply #6 on: October 27, 2006, 08:06:52 PM »
het is niet 30 dollar tegen 70 dollar,
maar 30 tegen 7 dollar!

En dat zijn de produktie kosten!

Over de opbrengsten:
De kwaliteit van Shale olie een stuk slechter, dus zal een vat Shale olie geen 60 dollar opleveren, maar misschien slechts 45 of 50 dollar.
Dus de winst is slecht enkele tientallen procenten, tegenover enkele honderden procenten bij olie uit het Midden-Oosten.

En je doet ook nog steeds niets met het milieu!

En er moet ik-weet-niet-hoeveel zoetwater gebruikt worden voor die productie! Terwijl dat al schaars aan het worden is!

Wil je straks een euro voor een liter water betalen? Dan moet je dit soort initiatieven toejuichen!