Neoweb.nl

Schakelingen zonnepanelen, domotica, enz

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
Schakelingen zonnepanelen, domotica, enz
« on: September 29, 2006, 05:01:06 PM »
Kan iemand mij uitleggen hoe die schakelingen in elkaar zitten, of weet er iemand sites waar al deze dingen beschreven staan? Ik heb elektriciteit op school dus zo weinig weet ik er nu ook weer niet van maar alle hulp is welkom

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Schakelingen zonnepanelen, domotica, enz
« Reply #1 on: December 14, 2006, 08:00:57 AM »
Je stelt een korte vraag, waar een groot antwoord op mogelijk is.  ;)

Wil je zelf een zonnepaneel bouwen? Of wil je weten hoe je een zonnepaneel kan integreren in je huidige situatie in huis?

En over domotica: Het sleutelwoord bij domotica is connectivity. Alle apparaten moeten verbonden zijn door een logisch circuit. Op die manier kun je op 1 plaats alle apparaten 1-voor-1 aanzetten of uitschakelen. Ook zul je het effect van het in- en uitschakelen willen meten. Bijvoorbeeld de lichtopbrengst, de temperatuur, etc.
Die centrale plaats kan een afstandsbediening zijn, of een bedieningspaneel, maar kan ook een stukje software zijn.
Op die manier kun je op afstand je bad laten vollopen en tevens meten hoe warm het water is. Of je electrische gordijnen dicht doen en een paar lampjes aanzetten. De oven voorverwarmen, de vloerverwarming vast aanzetten, je harddiskrecorder instellen etc. etc.

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
« Reply #2 on: December 14, 2006, 06:59:37 PM »
domotica...ik heb op school 3 uur elektriciteit en 2 uur elektronica dat is meer dan genoeg om te weten wat domotica is  :laugh: :laugh:

Maar nu over het zonnepaneel, misschien zelf eentje maken als dat in de mogelijkheden ligt want daarover weet ik dan wel weer niets. Het gaat hier wel over een zonnepaneel dat elektriciteit opwekt niet eentje die water opwarmd. Daar weet ik wel wat over, ik heb dat nl thuis, kleine 20m² groot zorgt voor als ons warm water, zomer en winter...

Ik vraag mij ook af hoe de elektriciteit word opgewekt en dan op het net gezet word zodat je het kunt gebruiken. Je moet ook rekening houden met het feit dat je niet altijd even veel elektriciteit kunt opwekken. Daardoor kun je een zonnepaneel niet rechtstreeks op het net zetten maar meer weet ik er niet van...

Als ik dan alle informatie heb ga ik misschien een huisje uit plexiglas maken waar ik dan wat soorten van duurzame energie op zal toepassen. Plexiglas om de bedrading zichtbaar te laten, geen andere reden...

Hopelijk heb je hier al wat meer aan  :)

Offline ladorite

• **
  • 89
  • +7/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Mili
« Reply #3 on: June 14, 2007, 12:46:19 AM »
Wat dacht je van opslaan in een accu in de garage. Er was eens een nederlandse documentaire over een man die de helft van 1 deel van een dak vol had staan met zonnepannelen ( rijtjes huis ).  En hij kon zich makkelijk redden zegt hij. Hij moest wel wat zuiniger aan doen met stroom. B.v. een laptop in plaats van een logge grote PC. En zuinige verlichting etc.

Maar hij had dus behoorlijk wat accu's in de garage staan met een regelkast.
Accu's worden opgeladen en daarna wanneer het nodig is omgezet tot 230V 50hz. wissel spanning.

Wat jij wilt doen is terugleveren aan het net. Hierbij heb je slechtere rendement want ze geven niet  evenveel geld voor 1kW aan jou dan dat jij 1kW van hun koopt. 
Het is mogelijk maar duurder.

Het beste is te denken aan mono crystal zonnepanelen, deze hebben een hogere rendement en dus minder ruimte op het dak nodig.

Maar vraagje aan forliantje dan, die warmte panelen... is dat goed voor zown 50 graden celcius ? Of is zown paneel alleen maar een hulpje naar je CV?

hydrogen... Go Lithium !!
=>Waterstof is een leugen...

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #4 on: June 14, 2007, 09:18:55 AM »
Volgens mij kun je met zonneboilers tot wel 80 graden verhitten. Omdat er een soort warmte accumulator en warmtewisselaar inzit.