Neoweb.nl

Uranium en groene energie

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline peterkloosterman

• *
  • 9
  • +4/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
Uranium en groene energie
« on: November 10, 2006, 06:51:28 PM »
Hoe lang kunnen we met de voorraden uranium toe, als we volledig over zouden schakelen op kernenergie?
Verder vraag ik mij ook wel eens af waar het uranium zich op de wereld bevind. Zouden we voor onze energiebehoefte overschakelen op kernenergie dan zullen we het grootschalig moeten importeren en zullen we afhankelijk worden van die landen.  Wat volgens mij nu ook al een sterk probleem begint te vormen met de huidige oliemaatschappij.
En als laatste: is het realistisch om volledig over te schakelen op groene energie (windmolens, zonnecellen enz.)?

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
Re: Uranium en groene energie
« Reply #1 on: November 11, 2006, 12:22:43 PM »
Er is best veel uranium op aarde beschikbaar, maar het grootste deel ervan kost meer energie om uit de grond te halen en te raffineren, dan het uiteindelijk weer energie oplevert.

Als we de complete energievoorziening van de wereld willen dragen met kernenergie kunnen we zo'n 5 tot 10 jaar vooruit!

Uranium komt voornamelijk voor in gebieden waar nu ook al de olie wordt gewonnen.

Investeren in kernenergie is dus investeren in een techniek die na een paar jaar al uitgeput is.
Beter is investeren in een 4 of 5-tal megafabrieken die aan de lopende band, rollen vol met zonnepanelen produceren.

Het fabeltje dat zonnepanelen alleen in hete landen werken is onzin. Ook in Nederland kun je een behoorlijk rendement halen op zonnepanelen!

Verder is het aan de politiek om projectontwikkelaars te verplichten om zoveel mogelijk zonnepanelen te gebruiken ipv traditionele dakbedekkingen.

Offline peterkloosterman

• *
  • 9
  • +4/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #2 on: November 26, 2006, 02:48:52 PM »
Volgens TU Delft is er een onuitputtelijke bron uranium.

http://www.tudelft.nl/live/binaries/38e545bb-d865-4f31-9169-0d1cbba30098/doc/Presentatie%20kernenergiedebat.pdf

We zouden zelfs zo'n 6.000.000 jaar vooruit kunnen met uranium uit zee.
Wat denken jullie, is dit mogelijk? Of kost dit inderdaad meer energie op het te winnen dan wat je er uiteindelijk voor terug krijgt?

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #3 on: November 26, 2006, 05:54:58 PM »
Als het meer energiekost dan het oplevert, lijkt het antwoord mij duidelijk!

En ook als het wel rendabel kan, ben ik niet blij met extra kerncentrales.
Uraniumafval blijft een groot probleem. Ik ben van mening dat je al dat geld beter kan investeren in duurzame energiebronnen, die niet vervuilend zijn.