Neoweb.nl

god bron van verlichting of terreur

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline logic

• *
  • 23
  • +6/-0
  • Denk niet, WEET!
god bron van verlichting of terreur
« on: November 25, 2006, 05:29:23 PM »
Denk je niet dat zonder één of meerdere goden de wereld er beter vanaf is. Of juist, dat ze zorgen voor vrede en welvaart.

Wat ik denk, 'dat het best zonder god(en) kan'. Ja, je raad het vast al, ik ben atheïst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme

Voor sommige mensen kan dit een gevoelig onderwerp zijn, dan heb ik het over mensen die geen kwaad over hun geloof willen horen. Ik zou graag willen dat mensen in deze discussie geen kant en klaar oordeel over het geloof(welk dan ook) willen hebben.

De vraag is of geloof in het algemeen wel of niet beter is voor de mensheid. Niet welke geloven goed of slecht zijn.
En met geloof bedoel ik, het geloof in god!
logic: "Hardware is het lichaam, software is de ziel."
logic: "Kennis is als een database en intelligentie is als een algoritme."
George Sand: "Simplicity is the most difficult thing to secure in this world; it is the last limit of experience, and the last effort of genius

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
Re: god bron van verlichting of terreur
« Reply #1 on: November 29, 2006, 01:54:39 PM »
Een God met de bijbehorende hemel en zielen van overlevenden, is een mooie gedachte.
Veel mensen vinden steun door te bidden, te herdenken, te loven.

Geloof creeert wel een hoop conflicten, niet zozeer het geloof zelf, maar de interpretatie ervan door een handje vol zgn. profeten / geestelijken.

Geloof bindt mensen. Maar dat kan ook door sport. (en ook daar heb je geweldadige conflicten)

Geloof biedt ook een verklaring voor alles wat we niet kunnen verklaren.
Pure natuurkundige wetenschappers zijn over het algemeen atheist, maar degene die de randen opzoeken van het mogelijke, geloven toch weer in een God of Intelligent Ontwerp.

Het geloof biedt tevens regels voor een samenleving. Maar ook dat kun je op andere manieren oplossen.

Dankzij de kerk is o.a. de boekdrukkunst ontstaan. (al zou je kunnen veronderstellen, dat die boekdrukkunst er anders ook wel van gekomen zou zijn)
Ook de bouwkunst heeft een enorme vlucht genomen dankzij de kerk. Want cathedralen moesten zo groot en licht mogelijk gemaakt worden. Nieuwe bouwtechnieken, ramen, beton, overkoepelingen etc. zijn allemaal dankzij de kerk ontstaan.

Dus ja, zonder geloof zouden we waarschijnlijk ook best kunnen, maar met geloof doen we het ook al duizenden jaren goed!

Het gaat bij conflicten ook vaak niet om het geloof/idee zelf, maar om de mensen die dit idee willen opdringen aan anderen.

Zonder geloof zou Nationalisme of Idealisme net zo hard voor problemen zorgen.

Als ik denk dat kapitalisme goed is, en een ander denkt dat communisme goed is, heb je al een conflict. Er worden nog steeds politici vermoord om dit soort ideeen.
Dus geloof afschaffen veranderd daar niets aan.

Er zullen altijd extremisten zijn die denken dat ze een bepaald denkbeeld met geweld, aan anderen moeten opdringen. Of die wraak willen nemen op zaken uit een grijs verleden.

Offline Michiel

• *
  • 44
  • +5/-0
Re: god bron van verlichting of terreur
« Reply #2 on: September 04, 2008, 07:39:13 PM »
de wereld zou een betere plek zijn:

geen god, één geldeenheid, cultuur, één wereldregering, de zelfde wetten en regels enz...

de droom van eenheid