Neoweb.nl

scooter op ethanol, motor aanpassen?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline plus

  • *
  • 1
  • +1/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
scooter op ethanol, motor aanpassen?
« on: November 29, 2006, 07:45:49 PM »
Hallo mensen,

ik moet voor school een profielwerkstuk maken over alternatieve brandstoffen.

Nu willen we een scooter/brommer laten lopen op ethanol ipv benzine.

Maar kunnen we daarvoor gewoon pure alcohol gebruiken?

en moet er nog iets aan de motor worden aangepast, zoals andere brandstof/lucht verhouding of hogere/lagere compressie

alvast bedankt,
paul

Offline D.Heusden

  • *****
  • 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Re: scooter op ethanol, motor aanpassen?
« Reply #1 on: November 29, 2006, 08:17:31 PM »
onderzoek eerst eens de eigenschappen van zowel benzine als ethanol. (brandpunt, dichtheid, energiedichtheid etc)
Uit die gegevens kun je zelf al een paar conclusies verbinden.

Verder kan ik je nu niet helpen, maar wellicht dat er andere neowebbers zijn die wel antwoorden hebben.

willem1940

Re: scooter op ethanol, motor aanpassen?
« Reply #2 on: December 18, 2006, 05:39:22 PM »
Je zult een voorverwarmde carburateur nodig hebben om betrouwbaar te kunnen starten; verder moet de zuiverheid van de alcohol zeer hoog zijn (watervrij) en moet de afstelling van het mengsel een stuk rijker dan bij benzine.

Verder is het erg belangrijk dat kunststof/rubber-achtige delen, pakkingen, slangen enzo bestand zijn tegen alcoholen. Gaat het om een tweetakt-motor, dan ook nagaan of de speciale 2T-smering niet wordt aangetast door alcohol en verder verdraaid uitkijken met een KEERRING op de krukas, die bijna het zieltje van de tweetaktmotor kan worden genoemd en die dus ook alcoholbestendig moet zijn en waarvan insiders deksels goed weten dat dat ringetje enorm te lijden kan hebben onder verkeerde mengsel-verhouding (temperatuur) en foute rijstijl (lang stationair lopen; hard stationair laten brullen; koud wegjanken). Zo'n ringetje is niet duur, maar de motor moet er tamelijk ver voor uit elkaar om het te kunnen vervangen. Veel rijders "verslijten" jaarlijks 1-2 van die ringetjes, andere geen in een leven lang.

Hier vind je over brandstoffen tamelijk veel informatie:

http://www.emis.vito.be/autoverbruik/index.asp?pageChoice=Bio&Bc=Brandstoffen