Author Topic: Wat isDe hysterese van een pneumatische regelklep?  (Read 7235 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Getyours-IT

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
  • Waardering: +0/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Wat isDe hysterese van een pneumatische regelklep?
« on: December 19, 2006, 02:00:05 PM »
Het onderwerp zegt al. Ik ben een verslag voor school aan het afronden ik kan alleen niks vinden over het bovenstaande vinden. Miscchien dat iemand een link of meer info hier over heeft.

alvast bedankt

Neoweb.nl

Wat isDe hysterese van een pneumatische regelklep?
« on: December 19, 2006, 02:00:05 PM »

Offline Robert

  • Administrator
  • Technology Guru
  • *****
  • Posts: 3.033
  • Waardering: +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Wat isDe hysterese van een pneumatische regelklep?
« Reply #1 on: December 20, 2006, 09:32:22 AM »
een pneumatische regelklep wordt vaak gebruikt om gassen of vloeistoffen door te laten, dan wel de toevoer af te sluiten.

Hysterese of hysteresis is een Grieks woord en betekend: 'het achterblijven'

Als je tegenovergestelde situaties hebt, zal bij midden het omslagpunt liggen. Maar meestal spelen er factoren dat het omslagpunt niet direct wordt bereikt. Er zit een soort vertraging in.

Bij kleppen zou dat kunnen gaan om de toevoer. Als je de pneumatische regelklep van druk voorziet, waardoor deze dichtklapt, zal de toevoer niet meteen stoppen. De klep is namelijk niet in één keer dicht!

Misschien zit ik er helemaal naast, maar dat is wat ik me er bij kan voorstellen.

Offline Getyours-IT

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
  • Waardering: +0/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Re: Wat isDe hysterese van een pneumatische regelklep?
« Reply #2 on: December 20, 2006, 03:09:16 PM »
Ik ben er achter  maar toch bedankt.

Als een klep vanuit de gesloten stand voor 50% open stuur dan
heeft hij een andere positie als waneer ik hem bij een volledig open stand naar 50% dicht stuur.
Het verschil daar tussen is de hysterese van een regelklep.