Neoweb.nl

euthanasie ja/nee?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
euthanasie ja/nee?
« on: January 05, 2007, 08:04:11 AM »
Euthanasie, het vroegtijd beeindigen van iemands leven is voor veel mensen een taboe.
Toch wordt het vaak toegepast bij ernstig zieke mensen, om ze uit hun lijden te verlossen.

Wat vindt u van euthanasie?

Offline Lepton77

• *
  • 29
  • +5/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Re: euthanasie ja/nee?
« Reply #1 on: January 26, 2007, 08:37:05 AM »
Ik ben wel voor euthanasie. Vooral bij terminale patienten. Als ze zelf niet meer langer willen leven en ze hebben constant ontzettend veel pijn. Waarom dan hun lijdensweg nog verlengen.

Offline spettertje

• *
  • 23
  • +12/-1
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #2 on: January 28, 2007, 11:20:36 AM »
Mensen die tegen euthanasie zijn, doen dit vaak vanuit een geloofsovertuiging. Dat alleen God over een leven mag beslissen.

Maar als je een leven niet mag verkorten, dan mag je het ook niet verlengen.

En dan zou geneeskunde ook niet meer mogen. Want daarmee verleng je het leven van mensen. Een simpele ontsteking zou dan al iemands dood betekenen.

Maar als je dan terug redeneert.
In de bijbel staat wel dat je zieken mag helpen. Dus stel iemand koorts heeft of een ontsteking en je legt er een koele handdoek op, dan mag dat dus.
Eigenlijk is dat al geneeskunde, want je vertraagd daarmee de ontsteking, zodat het lichaam meer tijd krijgt om anti-stoffen te maken.
Ook een wond stelpen, een hulpmiddel maken, etc. zijn allemaal zaken die mogen volgens de bijbel om zieken te helpen.
En wie zegt dat je perse katoendoeken moet gebruiken ipv speciale bladeren, die zowel het bloeden stoppen en tevens verdovend werken?
Of iemand een versterkend soepje geven of een glas melk met honing? Dat mag toch ook?
De pijn verlichten met natuurlijke kruiden en ingredienten, die God hier op aarde heeft achtergelaten, mag dus ook. En laat dat nou net de basis zijn van zowel de homeopathische als reguliere geneeskunde.
En mag het trekken van een verotte kies ook? Waar iemand gek van kan worden? Als iemand anders het niet doet, doet zo'n persoon het zelf wel, door met een steen z'n kies eruit te tikken.

Dus alle medische ingrepen om iemands leven te verlengen, van medicijnen, chirurgische behandelingen en hulpmiddelen, zijn geoorloofd!

Op het moment dat je zelf een keus kan maken om je leven te verlengen, moet je ook de keus hebben om je leven niet verder te verlengen.

Je leven niet verder laten verlengen is nog niet hetzelde als euthanasie (wat het leven verkort)

Maar praten we dan over woordkeuze? een daadwerkelijke wet van God? of een humane daad?
Want ik zie euthanasie als een humane daad om iemand uit zo'n lijden te verlossen.

En als pure euthanasie niet mag, dan mag je wel iemand onder narcose in een soort coma brengen, om de pijn uit te schakelen. Want dat is weer een vorm van pijnbestrijding.
En omdat iemand zijn leven niet hoeft te laten verlengen, kun je tijdens een coma ook kiezen voor het ontzien van toedoening van voedsel via slangetjes etc. En dan gaat zo iemand ook gewoon dood.

Dus waar hebben we het dan over?

Iemand mag z'n eigen leven in 10 seconden niet laten beeindigen, maar in 3 dagen wel!
Wat zit daar tussen? Mag 1 dag ook? Mag 2 uur ook? Mag 1 minuut ook? Mag 20 seconde wel? etc.
Dan hebben we het weer over een interpretatie.

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #3 on: February 12, 2007, 07:12:14 PM »
Ieder z'n eigen keus. Daar hoeft een overheid niet over te beslissen.

Het onnodig verlengen van het leven is ook niets.

Euthanasie is niet iets wat je even bedenkt. Het lijkt me dus wel verstandig, dat je niet over 1 nacht ijs gaat en goed geconsulteerd kan worden.

Offline logic

• *
  • 23
  • +6/-0
  • Denk niet, WEET!
« Reply #4 on: May 08, 2007, 01:04:06 AM »
Het is toch zeker wel mijn eigen keuze wat ik doe met mijn lichaam. Als ik de keuze terecht of onterecht, bewust of onbewust maak om een eind aan me leven te maken, dan is het zeker niet de wet van mensen die me zal tegenhouden. En anders klagen ze me maar aan ;D

Jammer is alleen dat als ik (d.m.v. ziekte bv.) zo beperkt wordt dat ik me mezelf niet meer kan helpen en dat iemand anders me dan moet helpen. Zoals Peter al zegt wordt het vaak als een taboe gezien dus is de kans dat mijn kaars kort maar sterk brand erg verkleint en is de kans groter dat deze kaars lang ijl licht verspreid een stuk groter.

Het enige wat mij kan beperken zijn de natuurwetten!  8)
logic: "Hardware is het lichaam, software is de ziel."
logic: "Kennis is als een database en intelligentie is als een algoritme."
George Sand: "Simplicity is the most difficult thing to secure in this world; it is the last limit of experience, and the last effort of genius