Author Topic: vloeistof balletjes ?  (Read 7698 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline virgillio

• undefined
  • Newbie
  • *
  • Waardering: +9/-1
  • Dit forum is het helemaal !
vloeistof balletjes ?
« on: February 22, 2004, 11:33:53 AM »
Hallo, als ik koffie zet, dan druppelen de druppels in de kan eronder. Dit veroorzaakt rimpels en bellen. Af en toe lijkt het of er een druppel zich niet mengt met de rest van de vloeistof. Die bolletjes blijven op de koffie liggen. Deze vloeistof balletjes schieten met een noodgang over het oppervlak en ketsen soms zelfs terug van de wand van de koffiepot.

Zijn dit balletjes? Hoe komt het dat ze niet mengen? Temperatuur? samenstelling? En waarom glijden ze zo makkelijk over het oppervlak?

Neoweb.nl

vloeistof balletjes ?
« on: February 22, 2004, 11:33:53 AM »

Offline Zigurana

• undefined
  • Newbie
  • *
  • Waardering: +3/-1
  • Tegenaanbemoeier op caffeine!
Re:vloeistof balletjes ?
« Reply #1 on: February 25, 2004, 04:45:47 PM »
Het is zeker een interessante vraag, misschien valt dit onder dezelfde catagorie belletjes als die van water op een hele hele plaat?
Dat was geloof ik iets met een laagje damp onder de druppel, maar dat lijkt me hier niet echt van toepassing...

Maar toch  goed om te zien dat er mensen zo aandachtig bezig zijn met hun koffie, goeie zaak! ;D
----------
Als je dan toch niets meer toe te voegen hebt,
houdt dan je smoel!

Offline bashanna

• Moderator
  • Technology Guru
  • Waardering: +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #2 on: February 25, 2004, 04:49:04 PM »
Misschien moet je eerst de koffie opdrinken voordat je de vraag stelt.
Je kan dan wat nuchterder denken  ;D

Offline mahjong

• undefined
  • Newbie
  • *
  • Waardering: +6/-1
« Reply #3 on: March 02, 2004, 08:55:58 PM »
kan het misschien komen doordat de koffie in de pot een andere dichtheid heeft als de koffie die net uit het filter komt? Zoiets als olieballetjes op water?

Offline Denton

• Board Technicus
  • Sr. Technology Member
  • Waardering: +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #4 on: March 04, 2004, 12:16:37 AM »
Dat olie op water drijft heeft niet zo veel te maken met dichtheid, danwel met het feit dat water en olie elkaar afstoten. Waarom weet ik niet meer precies, maar je hebt eigenlijk een scheidings lijn: aan de ene kant water met Hydrofiele stoffen (water minnend (houden van water)) en aan de andere kant hydrofoobe stoffen (de water hatende stoffen.

Hydrofiele stoffen mengen in princiepe niet met hydrofoobe stoffen, daarom heb je ook een probleem met het afwassen: het water neemt het vet van je afwas niet op. Daar is dan ook weer een truukje op gevonden: afwas middel (zeep). Zeep heeft globaal gezien twee kanten: een kant die zich nestelt tussen de water deeltjes en een staart die vet deeltjes aan zich bind, zodat het vet van de afwas toch zich door het afwaswater versprijdt.

Als laatste de koffie het enige dat ik kan bedenken is de sneklheid van het water druppeltjek, en de gladheid van het water oppervlakte:

Als je in het water duikt van een paar meter hoog dan gaat dit priema, en is water heel zacht. doe je dit echter van enkele tientallen meters  dan is het water veel "harder" als je er op neer komt.

Denton

Offline virgillio

• undefined
  • Newbie
  • *
  • Waardering: +9/-1
« Reply #5 on: March 04, 2004, 08:59:24 AM »
Ik denk dat je wel een punt hebt daar, Denton!

De koffiezetter heeft namelijk een taps toelopend tuitje, waar die vloeistofballetjes naar beneden glijden/rollen.

Hierdoor krijgen ze een rotatiesnelheid, die ze tijdelijk behouden, als ze op het wateroppervlak terecht komen.

Offline Denton

• Board Technicus
  • Sr. Technology Member
  • Waardering: +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #6 on: March 06, 2004, 12:33:59 AM »
Heb ik ook weer eens iets goed gedaan  ;)

Denton

Offline JAN

• undefined
  • Newbie
  • *
  • Waardering: +9/-3
    • Ceratec Technical Ceramics BV
« Reply #7 on: May 14, 2004, 03:54:45 PM »
Mijn vermoeden is dat oppervlaktespanningen er de reden van zijn..

Offline merkator

• Board Technicus
  • Sr. Technology Member
  • Waardering: +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #8 on: May 15, 2004, 11:22:34 AM »
Volgens mij zie je dit verschijnsel niet alleen bij een koffiezet apparaat.
Ook bij het vollopen van een bad, of bij een fontein, zie je vloeistofballetjes over het wateroppervlak schieten.

Op een of andere manier, is de wrijving zeer laag, en kan de waterbal geen contact maken met de rest van het water (binden). Op het moment dat het balletje stil ligt gebeurt dit wel. Dit zou inderdaad verklaard kunnen worden door de oppervlakte spanning. Misschien dat de invalshoek ook een rol speelt.

Misschien is het mogelijk om dit in een test opstelling te testen.
Je maakt een lange goot (halfopen) en laat hierin een druppel naar beneden glijden. De druppel moet inwendig wel versneld gaan roteren. Misschien dat de hoek hiervoor aangepast kan worden.

Of je schiet een druppel weg met een koffie-roer-staafje over een bad vol met vloeistof.
Hierdoor krijgt de druppel ook een rotatie mee.