Author Topic: blokje hout?  (Read 4906 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Swie_de_Zjambon

• undefined
  • Jr. TechMember
  • **
  • Waardering: +28/-21
  • Dit forum is het helemaal !
blokje hout?
« on: February 23, 2004, 02:16:04 PM »
Wat gebeurt er met een blok hout in een ronddraaiende emmer met water? zakt dat blokje dan of stijgt ie of verandert er niets?

Neoweb.nl

blokje hout?
« on: February 23, 2004, 02:16:04 PM »

Offline Robert

• Administrator
  • Technology Guru
  • Waardering: +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:blokje hout?
« Reply #1 on: February 23, 2004, 02:33:30 PM »
Het blokje wil op het water blijven drijven, maar in het midden ontstaat een draaikolk (als je hard genoeg draait). Het blokje zal daar opgeslokt worden, omdat het nog wil blijven drijven op de schuine wand van water. Het valt dus eigenlijk gewoon naar beneden.
EĆ©nmaal beneden en buiten de draaikolk zal het weer om hoog willen, maar wordt misschien tussentijds al weer gevangen door de wervelingen in het kolkende water.

Ik kan met dit voorstellen, omdat ik laatst iets soortgelijks meemaakte met een pan soep, met drijvende champignons. Door heel hard te draaien, werden de drijvende champignons naar beneden gezogen. Sommige kwamen niet gelijk boven.

Offline Swie_de_Zjambon

• undefined
  • Jr. TechMember
  • **
« Reply #2 on: February 23, 2004, 03:20:49 PM »
Ik weet niet of ik dit goed zie:
Deze uitleg klopt alleen als je de emmer versneld, alleen dan word het water tegen de zeikant aan gedrukt waardoor er die schuine helling onstaat.
Als je nu met een constante snelheid rond draait en dan op het hoogste punt kijkt. Het water staat dan dus niet schuin.
Wat gebeurt er dan?

Offline Swie_de_Zjambon

• undefined
  • Jr. TechMember
  • **
« Reply #3 on: February 23, 2004, 03:22:49 PM »
Ik zie het wel verkeerd. Ook bij een constante snelheid word door de zwaartekracht (als de emmer op zn kant is) het water tegen de kant aan gedrukt.
Je hebt gelijk ::)