Neoweb.nl

verwarmen en koelen van eenzelfde buis

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline wouterdm

• *
  • 1
  • +0/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
verwarmen en koelen van eenzelfde buis
« on: March 13, 2007, 07:31:45 PM »
Dag iedereen

Ik ben student Productontwikkeling te Antwerpen en ben bezig met m'n thesis. M'n opdracht bestaat erin een product te ontwerpen dat in staat is om het aantal bacteriën en schimmels te meten die aanwezig zijn in ziekenhuizen. Verder ga ik hierover niet uitwijden want dit zal u niet zo veel interesseren vermoed ik.

Met m'n mechanisch product zit ik met verschillende problemen die ik moet opgelost krijgen.
Dit gepost probleem is het verwarmen en koelen van kunststoffen buizen waarin petrischalen gestapeld zitten. Deze petrischalen moeten kunnen verwarmd worden bij een T van 45°C en afgekoeld kunnen worden tot 4°C. Ik had gedacht aan een peltier-element onderaan de buis met een thermische geleider om 'af te tappen' naar een thermische geleider die zich op het oppervlak van de binnenste buiswand bevindt. Hier gaat veel energie verloren gaan vrees ik en het effect zal niet behaald worden.
Om een homogene warmteverdeling/ontrekken van warmte te verkrijgen zoek ik naar een alternatief hiervoor die niet veel verbruikt (daarvoor dacht ik aan peltier) en waar de energie efficiënt gebruikt wordt. Heb reeds zitten kijken naar tracing pipes maar deze verwarmen enkel buizen... wie kan me hierbij helpen?
Mochten er voorstellen gepost worden zou ik graag erbij willen weten of het voorstel uit een bestaande toepassing komt of iets nieuw is. Mocht het een bestaand systeem zijn, dan kan ik er bijkomend opzoekingswerk rond doen...

In de bijlage heb een A4'tje met enkele tekeningen op mocht het helpen.

Op voorhand hartelijk dank!
Wouter De Maeseneire

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
Re: verwarmen en koelen van eenzelfde buis