Neoweb.nl

Donorlong voor (ex)rokers?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vredenburg

• 122
  • +19/-1
  • Dit forum is het helemaal !
Donorlong voor (ex)rokers?
« on: March 16, 2007, 09:42:17 AM »
Helft Nederlanders gunt roker geen nieuwe longen

bron:nu.nl

RIJSWIJK - Bijna de helft van de Nederlanders (49 procent) vindt dat rokers minder recht hebben op een nieuwe long dan niet-rokers. Een meerderheid van 62 procent vindt dat 'brave burgers' die een donororgaan nodig hebben voorrang moeten krijgen boven misdadigers.

Het zijn enkele uitkomsten van de Quest Grote Leven en Dood EnquĂȘte die het populairwetenschappelijke maandblad door TNS NIPO liet houden onder duizend Nederlanders. 

Uit de peiling blijkt ook dat Nederlanders vinden dat iedereen gelijk is als het om gezondheidszorg gaat: ook koningin Beatrix moet op de wachtlijst als ze een donorhart nodig heeft, antwoordde 88 procent.

Euthanasie vinden de meeste mensen een zaak van de naaste familie: die zou volgens 90 procent moeten beslissen of een euthanasieverzoek wordt ingewilligd.

Offline Vredenburg

• 122
  • +19/-1
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Donorlong voor (ex)rokers?
« Reply #1 on: March 16, 2007, 09:42:36 AM »
Wat vindt u hiervan? Gunt u rokers een 2e kans?

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
Re: Donorlong voor (ex)rokers?
« Reply #2 on: March 22, 2007, 11:17:21 PM »
Ik gun rokers wel een 2de kans maar zolang er een donortekort is vind ik dat niet-rokers voor moeten gaan. rokers weten dat het niet gezond is.

Een meerderheid van 62 procent vindt dat 'brave burgers' die een donororgaan nodig hebben voorrang moeten krijgen boven misdadigers.

daar ben ik het helemaal mee eens. Zij hebben  aan de maatschappij? waarom zou de maatschappij hun nog helpen als er genoeg 'brave' mensen in de wachtrij staan.

Online Robert

• 3.078
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Donorlong voor (ex)rokers?
« Reply #3 on: April 07, 2010, 07:41:28 PM »
Ik denk dat een roker best een nieuwe long mag krijgen, mits hij/zij daar wel zuinig mee omgaat.
Dus dan niet meer roken! Mocht het om andere redenen worden afgestoten, dan moet een 2e of 3e keer dus ook mogelijk zijn. Maar niet als de roker door blijft roken.
Dus eigenlijk alleen een donorlong voor exrokers.

Verder hebben criminelen ook gewoon recht op een donorlong. Het is niet aan de maatschappij om te bepalen wie wel of niet een donorlong krijgt.

Waarom zou een kansarme drugsverslaafde die tegen de lamp loopt en dus bestempeld wordt als crimineel geen donorlong mogen krijgen, en een persoon, waarvan de misdaden niet bekend zijn wel een donorlong mogen hebben??